۰

عدم افزایش صادرات نفت عراق

میز نفت - شرکت بازرگانی نفت عراق (سومو) اعلام کرد صادرات نفت خام این کشور در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل تغییری نداشته ولی احتمالا در ماه آینده تا ۳.۳ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.
صادرات نفت عراق | میز نفت
صادرات نفت عراق | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، نایب‌رییس شرکت بازرگانی نفت عراق (سومو) اعلام کرد صادرات نفت خام این کشور از میادین تحت کنترل دولت مرکزی در اولین ماه سال جاری میلادی به‌طور متوسط 3.2 میلیون بشکه در روز بوده‌است و احتمالاً در ماه آینده تا 3.3 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

این ارقام نفت منطقه نیمه‌خودمختار کردستان در شمال عراق را شامل نمی‌شود. دولت کردستان حدود 340 هزار بشکه در روز نفت در ژانویه صادر کرده‌است.

مقامات بغداد و کردستان اعلام کرده‌اند توقف موقتی جریان گاز در هفته گذشته در خط لوله‌ای که نفت عراق را به بندر سیهان ترکیه می‌رساند، تأثیری بر صادرات آنها نداشته‌است.  

نایب‌رییس شرکت سومو گفت:«عراق به‌دقت بازار نفت را زیر نظر دارد. افزایش قیمت نفت در هفته‌های اخیر به پالایشگاه‌های عراق آسیب می‌رساند. ائتلاف اوپک پلاس همچنان برای متعادل کردن عرضه و تقاضا تلاش می‌کند».

ائتلاف اوپک پلاس از 23 کشور تشکیل‌شده و عراق پس‌از عربستان و روسیه، سومین تولیدکننده بزرگ این ائتلاف است. اوپک پلاس درحال افزایش تولید خود پس‌از کاهش قابل‌توجه در 2020 به‌دنبال شیوع همه‌گیری کرونا است. طبق طرح این ائتلاف، ماهانه 400 هزار بشکه در روز به تولید نفت اضافه می‌شود. اما بسیاری از اعضا برای افزایش تولید با مشکل مواجه هستند و اجازه نمی‌دهند اوپک پلاس به هدف افزایش تولید خود برسد.

قیمت نفت 13 درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش‌یافته و به بیش‌از 85 دلار در هر بشکه رسیده‌است. تعداد زیادی از تحلیلگران نفتی انتظار دارند قیمت نفت در سال جاری میلادی تا 100 دلار در هر بشکه بالا رفته و باعث وخیم‌تر شدن شرایط تورم در دنیا و مانع بهبود اقتصاد از بحران کرونا شود.


منبع : تسنیم
 
دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 32344
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *