۰

بریتیش‌پترولیوم از روسیه خارج می‌شود

میز نفت - شرکت نفت بریتیش‌پترولیوم بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در روسیه، سهام خود در شرکت رزنفت را واگذار کرده و با یک هزینه ۲۵ میلیارد دلاری از این کشور خارج می‌شود.
بریتیش‌پترولیوم | میز نفت
بریتیش‌پترولیوم | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، شرکت نفت بریتیش‌پترولیوم سهام خود در شرکت بزرگ رزنفت روسیه را واگذار کرده و به سه دهه حضور خود در این کشور غنی از انرژی پایان می‌دهد. این قابل‌ملاحظه ترین اقدام یک شرکت غربی در پاسخ به حمله مسکو به اوکراین بوده‌است.

شرکت رزنفت حدود نیمی از ذخایر نفت و گاز و یک‌سوم تولید بریتیش پترولیوم را در اختیار دارد و رها کردن 19.75 درصد از سهام این شرکت در رزنفت، 25 میلیارد دلار برای آن هزینه خواهد داشت.
برنارد لونی مدیرعامل بریتیش‌پترولیوم گفت:«اقدام روسیه در حمله به اوکراین باعث شده در فکر تجدیدنظر در مورد موضع شرکت دربرابر رزنفت باشیم».

خروج قابل‌ملاحظه بریتیش‌پترولیوم به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در روسیه، سایر شرکت‌های غربی فعال در روسیه از جمله شرکت توتال فرانسه و شرکت شل انگلیس را در بحبوحه افزایش درگیری‌ها بین غرب و مسکو تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر فشار فزاینده‌ دولت‌های غربی بر شرکت‌هایشان جهت محدود کردن فعالیت در روسیه ضمن اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو تاکید دارد.

بریتیش پترولیوم: نفت و گاز تا چندین دهه دیگر در سیستم انرژی جهان باقی می‌ماندوزیر بازرگانی انگلیس که در روز جمعه نسبت‌به موضع بریتیش‌پترولیوم در رزنفت ابراز نگرانی کرده بود، ضمن استقبال از این تصمیم گفت:«حمله روسیه به اوکراین باید زنگ خطری برای کسب‌وکارهای انگلیسی باشد که منافعی در روسیه دارند».

رسانه‌های روسیه با اظهار تأسف در مورد خراب شدن همکاری سی‌ساله بریتیش پترولیوم با شرکت رزنفت، فشارهای بی‌سابقه سیاسی را دلیل این تصمیم اعلام کردند.شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد این اقدام و ضرر مالی آن اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت این شرکت در دور شدن از نفت و گاز و تمایل به سوخت‌های کم کربن و انرژی‌های تجدیدپذیر را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

لونی و باب دادلی، مدیر عامل سابق بریتیش‌پترولیوم، هر دو از هیئت‌مدیره رز‌نفت بیرون آمده‌اند.بریتیش پترولیوم حدود 640 میلیون دلار در 2021 از شرکت رز نفت درآمد داشت که 3 درصد کل جریان پول نقد از عملیات‌های آن را تشکیل می‌داد.

این شرکت حدود 200 نیروی کار در روسیه دارد که بیشتر آن‌ها را نیروهای محلی تشکیل می‌دهند.
بسیاری دیگر از شرکت‌های انرژی غربی در روسیه فعالیت می‌کنند، از جمله شرکت توتال که 19.4 درصد از سهام نواتک و 20 درصد از پروژه گاز طبیعی مایع یامال را در اختیار دارد.



منبع : تسنیم
 
دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 32604
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *