۰
۱
نگاهی به تفاهم نامه ای که کپی ایده دولت روحانی است

آزادگان؛ 2.5 میلیادر دلار گران‌تر!

میز نفت - تفاهم نامه ای که شرکت ملی نفت با کنسرسیوم ایرانی برای توسعه میدان آزادگان امضا کرد، عینا همان برنامه ای است که دولت گذشته آن را طراحی کرد با این تفاوت که دولت فعلی، 2.5 میلیارد دلار گران تر از ایده قبلی آن را امضا کرده است.
امضای تفاهمنامه آزادگان | میز نفت
امضای تفاهمنامه آزادگان | میز نفت
به گزارش میز نفت، روز گذشته تفاهم‌نامه در جلسه هیئت دولت امضا شد که بر اساس آن، قرار است میدان آزادگان توسط یک کنسرسیوم تماماً ایرانی توسعه یابد. جدای از اینکه این مراسم، صرفاً امضای یک «تفاهم‌نامه» بود و نه «قرارداد»، باید گفت این تفاهم‌نامه بسیار شبیه به ایده‌ای است که دولت قبل برای توسعه آزادگان مدنظر داشت.

در دولت گذشته، تصمیم گرفته شد که میدان آزادگان شمالی و جنوبی از این میادین جدا شده و به نام آزادگان مرکزی به ثبت برسد؛ البته این تقسیم، در صورت کار بود و قرار شده بود این میدان به‌صورت یکپارچه توسعه‌یافته و شرکت‌هایی تحت عنوان شرکت‌های اکتشاف و توسعه، بخشی از قسمت کار را بر عهده بگیرند، منتها در هماهنگی با یکدیگر و ذیل یک شرکت تازه تأسیس.

بر اساس تصمیمی که نهایی شده بود، سه گروه جانبی با ترکیب خاص وارد این برنامه می‌شدند. شرکت‌های خصوصی شامل دانا انرژی، پاسارگاد، PPZ و... شرکت‌های متعلق به نهاد‌های غیردولتی و انقلابی که عیناً در صورت‌جلسه مکتوب به آن اشاره شده و دیگری شرکت‌های متعلق به دولت شامل اویک، مپنا و... بود.

شرکت PPZ هم قرار بود به‌عنوان رابط این کنسرسیوم با وزارت نفت وارد عمل شود و همه اطلاعات آزادگان شمالی و جنوبی را از این وزارتخانه دریافت کند.

کنسرسیوم برای تحقق تولید 560 هزار بشکه‌ای در این میدان، حفر چاه، ساخت تأسیسات فراورش و تجهیزات سطح الارضی را پیش‌بینی کرده بود؛ قرار بود این کنسرسیوم از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی و صندوق‌های بازنشستگی، جمعاً 4.5 میلیارد دلار برای این مهم به پروژه تزریق کنند.

میز نفت، در همان روزها برای نخستین بار این موضوع را رسانه‌ای کرد ولی بااین‌وجود، وزارت نفت به کار خود ادامه داد و بسیاری از چهره‌های حاکم امروز هم به مجلس رفتند و گفتند این طرح به ضرر منافع ملی ایران است.

دو سال از آن روزها گذشت و شرکت ملی نفت، در جدیدترین تصمیم خود برای این میدان، تصمیم گرفت همان طرح دولت قبل را اجرایی کند با این تفاوت که قرار شده بانک پاسارگاد از تأمین‌کننده مالی اصلی این پروژه به یک تأمین‌کننده کوچک تبدیل‌شده و شرکت‌های انرژی پاسارگاد و دانا انرژی هم از این کنسرسیوم حذف شوند.

قرار شده منابع مالی این قرارداد، از سوی بانک‌های ملی، تجارت، پارسیان، ملت، پاسارگاد، شهر و صندوق توسعه ملی تأمین شود. قصد نداریم درباره موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن این تفاهم‌نامه که شاید به قرارداد تبدیل شود، پیش‌بینی داشته باشیم ولی اصلی‌ترین مسئله این است که این تفاهم‌نامه، کپی کاری از ایده دولت قبل است اما 2.5 میلیارد دلار گران‌تر و بازیگران دیگر!
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۰۶
کد مطلب: 33390
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ا.م
France
باید هرچه زودتر به حداکثر تولید دراین میدان نفتی دست یابیم زیرا با عراق مشترک است وانها درحال بهره برداری ان بنابراین اگر برداشت نکنیم منابع قابل برداشت را عراقیها برداشت میکنند.