۰

تعیین سقف روی قیمت نفت روسیه

میز نفت - یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد پیشنهاد تعیین سقف روی قیمت نفت روسیه که در دست بررسی اقتصادهای بزرگ جهان قرار دارد، برای جلوگیری از افزایش قیمت جهانی نفت به حدود ۱۴۰ دلار در هر بشکه، حیاتی خواهد بود.
نفت روسیه | میز نفت
نفت روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، این مقام در حاشیه سفر جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا به ژاپن، در توکیو با خبرنگاران صحبت می‌کرد. یلن در سفر ۱۰ روزه به آسیا، به کره جنوبی هم می رود و در کنفرانس وزیران دارایی گروه ۲۰ که روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوییه در بالی برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.

یلن قصد دارد به هر کشوری که می‌رود از مقامات دولت آن بخواهد از پیشنهاد سقف قیمت روی نفت روسیه حمایت کنند. سران گروه ۷ در اجلاس اخیرشان موافقت کردند طرح محدود کردن قیمت نفت روسیه را بررسی کنند.

کشورهای اتحادیه اروپا در مسیر توقف عمده واردات نفت از روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ هستند. اتحادیه اروپا و انگلیس همچنین قصد دارند بیمه نفتکشهای حامل فرآورده‌های نفتی روسیه را ممنوع کنند.

از آنجا که اتحادیه اروپا، انگلیس و آمریکا، ۹۰ درصد از محموله‌های نفتی دریابرد جهان را بیمه می‌کنند، چنین اقدامی بازار جهانی را از حداکثر پنج میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی محروم می‌کند.

بر اساس تحلیل وزارت خزانه داری آمریکا، حذف این میزان عرضه روسیه از بازار، قیمت نفت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد و ممکن است تا مرز ۱۴۰ دلار در هر بشکه برساند. قیمت نفت که در ژوئن به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود اکنون حدود ۱۰۳ دلار است.

دولت بایدن مایل است فشار اقتصادی بر مسکو را بر سر جنگ در اوکراین افزایش دهد. آمریکا و متحدانش تحریمهایی را علیه روسیه وضع کرده اند اما از زمان آغاز جنگ، قیمتهای نفت و گاز افزایش پیدا کرده و در نتیجه به رشد چشمگیر درآمدهای روسیه از صادرات انرژی کمک کرده و تاثیر تحریمهای غربی را تا اندازه ای جبران کرده است.

حذف کامل نفت روسیه از بازار، از نظر اقتصادی و سیاسی برای دنیا که با رشد بی‌سابقه تورم روبرو شده، خطرناک است.

حزب دموکرات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ممکن است در انتخابات کنگره که نوامبر امسال برگزار می شود، دچار شکست سنگینی شود زیرا نارضایتی نسبت به قیمتهای مصرف کننده با سریع‌ترین روند از دهه ۱۹۸۰ افزایش پیدا کرده است.

حامیان طرح سقف قیمت احتمالا سقف قیمتی برای نفت روسیه تعیین خواهند کرد که تمایل مسکو را برای ادامه صادرات حفظ کند. برآوردها از این سقف قیمت بین ۴۰ تا ۶۰ دلار در هر بشکه است.

ژاپن که میزان قابل توجهی واردات انرژی از روسیه دارد، تاکنون از این طرح حمایت نکرده است. این مقام وزارت خزانه داری گفت:‌توکیو احتمالا به دنبال دریافت ضمانتهایی است که این سقف قیمت خیلی پایین نباشد تا انگیزه مسکو برای ادامه صادرات را از بین ببرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این پیشنهاد به دلیل ماهیت پیچیده و دشواری اجرا، با انتقاد گسترده روبرو شده است. آدام پوسن، رئیس موسسه اقتصاد بین‌الملل پاترسون در واشنگتن اظهار کرد: طرح مذکور روی این فرض استوار است که کشورهای اروپایی ممنوعیت واردات و بیمه نفتکشها را دنبال خواهند کرد.

بلومبرگ روز دوشنبه گزارش کرده بود جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا در سفر به استرالیا و دیدار با مقامات کشورهای عضو گروه کواد شامل استرالیا، هند و ژاپن تلاش خواهد کرد حمایت برای اعمال سقف قیمت روی نفت روسیه را جلب کند.

گرانهولم در مصاحبه‌ای در سیدنی گفته بود: ما می‌خواهیم گزینه پیوستن به گروه خریدارانی را روی میز بگذاریم که قدرت بازار بزرگی برای پایین بردن قیمت خواهد داشت و بنابراین قیمت نفت روسیه و درآمد نفتی پوتین را پایین‌تر می‌برد.

هند خرید نفت از روسیه را در ماه‌های اخیر افزایش داده و در فاصله ۲۴ فوریه تا ۳۰ ژوئن، ۸.۸ میلیارد دلار برای واردات نفت و زغال سنگ هزینه کرده که بسیار بالاتر از هزینه واردات کالاهای روسی در کل سال ۲۰۲۱ است.


منبع : ایسنا
 
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 33435
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *