۰

در هفتمین نشست جی‌ئی‌سی‌اف چه گذشت؟

میز نفت - صنعت گاز ایران در مسیر تحول خود توانسته با شکستن مرزهای دانش، زنجیره ساخت، نصب و راه‌اندازی مدرن‌ترین و پیچیده‌ترین تجهیزات را به‌طور کامل بومی‌سازی کند.
سیدابراهیم رئیسی | میز نفت
سیدابراهیم رئیسی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر با اشاره به ظرفیت‌های صنعت گاز ایران اظهار کرد که ظرفیت‌های ایجادشده در صنعت گاز ایران زمینه مناسبی برای کشورهای عضو مجمع در حوزه بالادستی و پایین‌دستی گاز طبیعی و تجارت آن ایجاد کرده است.

وی در نشست این مجمع به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی اشاره و بیان کرد: این شرکت‌ها می‌توانند در همکاری با کشورهای عضو مجمع و در قالب الگوهای نو مشارکت و نمونه موفقی را خلق کنند، همچنین ایران با اتکا به ذخایر عظیم گاز طبیعی، موقعیت ترانزیتی و فناوری بالای خود قصد دارد با توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه با همه کشورها در بازار گاز، نقشی متناسب با این ظرفیت‌ها ایفا کند.

باید یادآور شد که صنعت گاز ایران با اتکا به سرمایه انسانی متخصص و کوله‌باری از تجارب ارزنده در توسعه زیرساخت‌ها، همچنین در چارچوب شراکت راهبردی با شرکای صنعتی توانمند و شرکت‌های دانش‌بنیان، مصمم‌تر از همیشه، ارزش‌آفرین و تأثیرگذار در عرصه خدمت به کشور به پیش می‌رود. این صنعت در سیر تحول خود توانسته با شکستن مرزهای دانش، زنجیره ساخت، نصب و راه‌اندازی مدرن‌ترین و پیچیده‌ترین تجهیزات را به‌طور کامل بومی‌سازی کند.

هم‌اکنون صنعت گاز در حوزه مهندسی و توسعه با تجربه احداث پیچیده‌ترین شبکه انتقال گاز جهان، توانسته با هدایت هدفمند شرکت‌های سازنده، تجهیزات به‌کاررفته در تأسیسات تقویت فشار گاز را بومی‌سازی کند که دستیابی به این موفقیت در شرایط تحریم بوده است.

همان‌طور که جواد اوجی، وزیر نفت در نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر اعلام کرد که ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی جهان و از بزرگ‌ترین دارندگان شبکه توزیع داخلی گاز طبیعی دنیا برای هرگونه همکاری در بخش‌های اکتشاف، حفاری، توسعه بهره‌برداری و توزیع گاز طبیعی آمادگی دارد.

این سخن وزیر نفت بیانگر آن است که در راهبردی بودن نقش بومی‌سازی تجهیزات فناوری‌ بالا در صنعت گاز ایران اتفاق بزرگی با وجود تشدید تحریم و خروج شرکت‌های غربی از ایران رخ داده است.

تازه‌ترین آمارهای معتبر بین‌المللی نیز این واقعیت را نشان می‌دهد که تولید گاز طبیعی ایران از سال ۲۰۱۱ همواره روندی صعودی داشته و تحریم‌های غیرقانونی و فرامرزی آمریکا نتوانسته رشد تولید گاز در ایران را متوقف یا معکوس کند. در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ تولید گاز طبیعی ایران به‌طور متوسط سالانه ۵.۲ درصد رشد کرده است که بیش از ۲.۵ برابر رشد میانگین جهانی طی این دوره بوده است.

امروز با تلاش صنعتگران نفت و گاز، ۲۳ پالایشگاه گازی با ظرفیت برداشت روزانه یک میلیارد مترمکعب فعالیت می‌کند که در ایام سرد سال رکورد تزریق ۸۵۶ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری ثبت شده و با وجود هوای سرد تأمین گاز پایداری در کشور داشتیم و در هیچ منطقه‌ای قطعی گاز ایجاد نشد.

صنعت گاز ایران همچنین با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان و پذیرش ریسک‌های مربوطه، بومی‌سازی سیستم کنترل توربین در را دستور کار خود قرار داد و عملیاتی شدن آن را با جدیت دنبال کرد که این موضوع سبب شد تأسیسات تقویت فشار گاز به‌صورت ۱۰۰ درصد ایرانی احداث شوند.

در بخش لوله‌سازی در صنعت گاز نیز ایران تحولی تدریجی در کارخانه‌های لوله‌سازی داخلی رقم زد و در سیری تکاملی، کیفیت تولید آلیاژ افزایش یافت که با دستیابی به این پیشرفت، حجم فولاد به‌کاررفته در پروژه‌ها نصف شد و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه اجرا به ارمغان آورد.

پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های ایران در حوزه گاز، خطوط لوله، ایستگاه‌های تقویت فشار و بومی‌سازی بیشتر تجهیزات و کالاهای صنعت گاز به‌گونه‌ای است که ایران آماده است این دستاوردها را با اعضای جی‌ئی‌سی‌اف به اشتراک بگذارد.



منبع : بازار 
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب: 37308
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *