۰
۳

توضیح امین نژاد درباره پتروشیمی بهبهان

میز نفت - هفته گذشته مراسم کلنگ‌زنی طرحی به‌نام پتروشیمی بهبهان با اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی جامعه محیط زیست ایران همراه شد اما مدیرعامل پالایشگاه گاز «بیدبلند» احداث پتروشیمی در بهبهان را تکذیب کرد.
توضیح امین نژاد درباره پتروشیمی بهبهان
به گزارش میز نفت، پتروشیمی بهبهان داغ‌ترین خبر محیط زیست کشور در هفته گذشته بود. کلنگ این مجموعه را علی عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس بر زمین زد. کلنگ‌زنی که با اعتراض گسترده از سوی  فعالان و کارشناسان محیط زیست همراه بود. آنها نداشتن ارزیابی زیست محیطی را مهم‌ترین دلیل مخالفت خود با پتروشیمی بهبهان اعلام کرده‌اند.

اما مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، اخبار مربوط به احداث پتروشیمی بهبهان را اشتباه دانست و کلنگ زنی انجام شده را تنها یک طرح توسعه‌ای در دورن مجموعه اعلام کرد. محمود امین نژاد در این باره به «اقتصاد آنلاین» می‌گوید: «آنچه که به عنوان پتروشیمی بهبهان مطرح است، طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH) شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس است خبری از پتروشیمی در این طرح نیست. خوراک پالایشگاه بیدبلند گازهای همراه نفت است. این پالایشگاه با ظرفیت دو میلیون متر مکعب طراحی شده است. اما پالایشگاه در تامین خوراک با مشکلاتی مواجه است. برای حل مشکل تامین خوراک پالایشگاه قراردادی با شرکت مناطق نفت خیز جنوب برای ججم‌آوری گازهای همراه نفت منعقد کرده‌ایم.  پس از پالایش گازها و برای جلوگیری از خام فروشی برخی از محصولات، خط تولید جدیدی تعریف کرده‌ایم. این خط تولید در محدوده زمین‌های شرکت پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس جانمایی شده است و تمام ماجرای جنجالی پتروشیمی بهبهان از اینجا آغاز می‌شود.»

منتظر ارزیابی زیست محیطی هستیم

امین نژاد در ادامه با اشاره به اینکه بالاترین درجه ریسک ارزیابی زیست محیطی مربوط به کارهای پالایشی در صنعت نفت است، می‌گوید: «درگذشته برای احداث پالایشگاه تمامی مجوزهای زیست محیطی اخذ شده و قرار نیست پتروشیمی به مجموعه اضافه شود بلکه طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH) است و این ماجرای شباهتی به پتروشیمی میانکاله ندارد. برای اخذ مجوز نیز مکاتباتی با اداره محیط زیست استان خوزستان انجام داده‌ایم. آنها نیز در پاسخ مکاتبات ما اعلام کرده‌اند اجرای این طرح در محدوده پالایشگاه بیدبلند اشکالی ندارد اما باید مطالعات ارزیابی زیست محیطی آن را دوباره توسط مشاوره ذی‌صلاح  انجام شود و مجوز نهایی پس از اعلام موافقت شرکت مشاور صادر می‌شود. پالایشگاه نیز با شرکت مشاوره «آب کرخه» قرارداد مشاوره برای ارزیابی زیست محیطی طرح، منعقد کرده است. هم‌اکنون نیز شرکت درحال ارزیابی طرح است.»

هیچگونه کار عمرانی انجام نداده‌ایمد

میرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند درباره‌ی ارزیابی زیست محیطی طرح عنوان می‌کند: «در آخرین سند آمایش سرزمینی استان خوزستان ایجاد و توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی هیچگونه محدودیتی لحاظ نشده است. در فصل پنجم این سند نبود محدودیت در آغاجاری و بهبهان به صراحت ذکر شده است. درحال حاضر هیچگونه کار عمرانی انجام نشده است. تنها نخاله‌های ساختمانی که در زمین‌های مورد نظر برای اجرای طرح، جمع‌آوری شده است. منتظر پاسخ شرکت مشاوره درباره‌ی ارزیابی زیست محیطی طرح هستیم.اگر پاسخ آنها منفی باشد این طرح اجرا نمی‌شود. موضوع دیگر این است که ما اطمینان می دهیم که قرار نیست پتروشیمی احداث شود تنها یک طرح توسعه‌ای درون پالایشگاه است.»

بیشتر از قرارداد با آبفا برداشت نمی‌کنیم

امین نژاد درباره‌ی اختصاص حقابه تالاب شادگان به این طرح می‌گوید: «پالایشگاه بیدبلند با آبفای خوزستان قراردادی برای اختصاص 25 هزار متر مکعب آب دارد.هم اکنون تنها نزدیک به 7 هزار متر مکعب از این قرارداد در پالایشگاه استفاده می‌شود. اگر این طرح اجرایی شود؛ به تمامی دوستداران محیط زیست این اطمینان خاطر را می‌دهم که حتی یک متر مکعب آب بیش از قراردادمان با آبفای خوزستان استفاده نمی‌کنیم. طبق برآوردهای کارشناسان میزان آب مصرفی مورد نیاز این طرح حدود 8 هزار متر مکعب است که در مجموع آب مصرفی پالایشگاه بید بلند 15 هزار متر مکعب؛ کمتر از قراردادی است که با آبفای خوزستان منعقد کرده است. همچنین نباید این مسئله را فراموش کرد که سال ۷۹ طرح پالایشگاه از شورای اقتصاد کشور مجوز گرفته است. در آن زمان نیز در بحث اختصاص حقابه مجوزهای لازم صادر شده است.»

بازچرخانی آب در پالایشگاه

او ادامه می‌دهد: «در بحث مسئولیت‌های اجتماعی برای کمک به بحران آبی، به تازگی مکاتباتی با آبفای خوزستان برای کمک به اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر بهبهان داشته‌ایم. می‌توانیم از آب این تصفیه‌خانه در پالایشگاه استفاده کنیم. پروژه دیگر در بحث مسئولیت‌های اجتماعی پالایشگاه، سیستم بازچرخانی آب درون پالایشگاه است. این پروژه با بودجه 4.5 میلیون یورویی درحال اجراست که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. با اجرایی شدن آن در روز یک میلیون لیتر آب به چرخه تولید باز می‌گردد.»

امین نژاد درخصوص طرح مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر استقرار صنایع نفتی در سواحل شمالی خلیج فارس می‌گوید: «در سند آمایش سرزمینی جدید استان خوزستان، در بهبهان ممنوعیت ایجاد یا توسعه صنایع نفتی وجود ندارد.»

دغدغه زیست محیطی بیدبلند

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند در پایان با اشاره به اینکه این پالایشگاه به کاهش آلایندگی زیست محیطی صنعت نفت کمک کرده است، می‌گوید: «۸۵ درصد تعهدات صنعت نفت در بحث محیط زیست و کاهش آلایندگی این صنعت در موضوع فلرینگ است. خوراک اصلی پالایشگاه  گازهای همراه نفت است. حجم بالایی از این گازها در فلرها سوزانده می‌شوند که از یک سو موجب آلایندگی محیط زیست می‌شوند و از سوی دیگر این گازها دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی هستند و فلرینگ به نوعی اتلاف سرمایه ملی و یک ضربه اقتصادی نیز است. پالایشگاه بیدبلند با اجرای پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت موجب کاهش چشم‌گیر فلرینگ شده است.  به‌جرات می‌توان گفت بیدبلند به‌دلیل اجرای این طرح سبزترین پالایشگاه کشور در بحث محیط زیست است چراکه در بحث حل بزرگترین چالش زیست محیطی صنعت نفت ورود کرده است. اما بازهم این اطمینان خاطر را می‌دهم که محیط زیست دغدغه پالایشگاه بیدبلند است و طرحی که موجب آسیب به آن شود را اجرا نمی‌کنیم.»
چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 33764
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نصیب اله طیبی
Iran, Islamic Republic of
چیزی که عیان هست چه حاجت به بیان است اینجانب مگه بخیلم که ازپیشرفت جوانان شهرم بخاطریک عده ادم بخیل که‌ فقط کارشان سنگ اندازی هست همسو شوم باطرح اقای امین نژادموافقم ان شاالله که خداونددراین طرح اشتغالزایی جوانان وپیشرفت شهرمان موفقت بارد
اشرف دستوم
Iran, Islamic Republic of
سلام باطرح آمین نژادبرای عمران‌ آبادی واشتغالزایی جوانان‌ شهرم موافقم
Iran, Islamic Republic of
موافقم