۰

سوئد روسیه را به تحقیقات نورد استریم راه نداد

میز نفت - سوئد اعلام کرد اجازه نخواهد داد مسکو در تحقیقات پیرامون علت نشت‌های متعدد در خطوط لوله زیردریایی که گاز طبیعی روسیه به اروپا را منتقل می کنند، مشارکت کند.
نورد استریم | میز نفت
نورد استریم | میز نفت
به گزارش میز نفت ، ماگدالنا اندرسن، نخست وزیر سوئد اعلام کرد روسیه اجازه نخواهد داشت به تحقیقات ملحق شود اما استهکلم برای انجام یک تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا دعوت خواهد کرد و مسکو آزاد است تحقیقات خود را درباره خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ انجام دهد.

اندرسن به خبرنگاران گفت: در سوئد، تحقیقات مقدماتی، محرمانه هستند و البته، در این پرونده هم صدق می‌کند. روسیه اجازه خواهد داشت به محل نشت لوله‌های گاز که اواخر سپتامبر شناسایی شدند، نزدیک شود زیرا در آبهای بین المللی هستند؛ هر چند که این نشت‌ها در منطقه اقتصادی انحصاری سوئد اتفاق افتاده اند.

چهار نشت گاز که در سه خط لوله سیستم نورد استریم اتفاق افتادند، باعث انتشار چندین تن گاز متان فشرده در دریای بالتیک شدند و در بحبوحه بحران انرژی ادامه‌دار، نگرانیهایی را در اروپا ایجاد کردند.

مقامات غربی اعلام کرده‌اند که خرابکاری عامل نشت گاز از خطوط لوله ای بوده است که از روسیه به آلمان امتداد دارند. این ظن وجود دارد که مسکو عامل این حادثه بوده است. پیش از این اروپا، روسیه را متهم کرده بود از عمد و به تلافی تحریمهای غربی بر سر جنگ در اوکراین، از عرضه انرژی خودداری کرده است.

پس از این که دانمارک حاضر نشد به روسیه اجازه دهد در تحقیقات حضور پیدا کند، مسکو هفتم اکتبر اعلام کرد قصد دارد تحقیقات خود را در خصوص نشت گاز از خطوط لوله در سواحل دانمارک انجام دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مستقیما آمریکا و هم‌پیمانانش را به حمله به دو خط لوله نورد استریم متهم کرده است. وزارت خارجه روسیه در ششم اکتبر اعلام کرد غرب عمدا موانعی را سر راه تحقیقات ایجاد کرده و این که مسکو و شرکت گازپروم نتوانند در این تحقیقات شرکت کنند، غیرقابل تصور است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این نگرانی وجود دارد که آب شور دریا، خطوط لوله نورد استریم را دچار آسیب دائمی کند. اپراتور نورد استریم ۲ دهم اکتبر این خط لوله را به دلایل ایمنی از فشار گاز خالی کرد.

منبع : ایسنا
 
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 34044
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *