۰

پایان اکران «شیل نفت» ها؟

گرچه مقابله با شيل نفت‌ها و اقتصادي كردن توليد آن يكي از بهانه‌هاي امريكا براي كاهش قيمت نفت است اما شواهد موجود نشان مي‌دهد كه توليد شيل نفت‌ها به قدري دردسرساز شده است كه احتمال تعطيلي توليد اين گونه نفت خام تشديد شده است.
پایان اکران «شیل نفت» ها؟
به گزارش «ميزنفت»، طرفداران محيط‌زيست به شدت با توليد شيل نفت‌ها مخالف هستند و كمپين‌هايي نيز در اقصي نقاط جهان براي جلوگيري از اين اقدام شركت‌هاي امريكايي تشكيل شده است؛ چراكه براي توليد شيل نفت به منابع آب قابل توجهي نياز است. اخيرا پژوهش جالبي توسط نشنال جئوگرافي صورت گرفته كه نشان مي‌دهد ۴۰ درصد از منابع شيل‌ها در مناطقي قرار گرفته‌اند كه كمبود منابع آبي وجود دارد.

اين گزارش نشان مي‌دهد براي شكست هيدروليكي و به دست آمدن يك بشكه نفت خام به ۲۵ ليتر آب نياز است؛ نيمي از منابع شيل نفت امريكا نيز در مناطق كم آب قرار گرفته‌اند و اين وضعيت به حدي وخيم است كه ميزان آب مورد نياز براي توليد شيل نفت‌ها، از ميزان كل حجم آبي كه براي تمامي مصارف انسان در سال ۲۰۰۸ مصرف شده است بيشتر خواهد بود.

بي‌جهت نبود كه يكي از زيرمجموعه‌هاي صندوق بين‌المللي پول با عنوان مؤسسه مالي بين‌المللي از ترديد خود نسبت به تداوم انقلاب شيل اويل امريكا پس از سال ٢٠٢٠ ميلادي خبر داد. بر اساس اين گزارش، فناوري شكست هيدروليك نگراني‌هاي زيست محيطي بسياري به همراه دارد، زيرا اين روش از يكسو مقدار بسيار زيادي از آب در فرآيند شكستن سنگ و خرد كردن آن به كار مي‌برد و از سوي ديگر در فرآيندهاي به كار رفته در اين روش، مواد شيميايي مضري آزاد مي‌شود كه آب آشاميدني و محيط زيست را تهديد مي‌كند.

از طرفي جمهوريخواهان سناي امريكا معتقدند اوباما و دوستداران طبيعت در امريكا با مخالفت با به كارگيري روش هيدروليك در استخراج‌ها، جنگي عليه صنعت نفت و گاز اين كشور به راه انداخته‌اند.

كميته محيط‌زيست و مشاغل عمومي مجلس سناي امريكا طي گزارشي از جنگ اوباما عليه صنعت نفت و گاز اين كشور گفت و اضافه كرد اين همكاري سازمان‌يافته بين دولت اوباما و دوستداران محيط زيست چپگرا و تعبير اشتباهشان از روش شكست هيدروليك در ساتكخراج گاز و نفت طبيعي، ريسك بزرگي است و موجب آسيب زدن به منابع نفت و گاز طبيعي اين كشور خواهد شد.

تنها دو هفته پيش از انتخابات ميان‌دوره امريكا، كميته محيط‌‌زيست و مشاغل عمومي مجلس سناي امريكا، دولت اوباما را به دليل افزايش اختيارات فدرال و حمله به توسعه نفت و گاز طبيعي اين كشور كه در راستاي تأمين انرژي مقرون به صرفه فعاليت مي‌كند، سرزنش كرد.

دولت اوباما و دوستداران محيط‌‌زيست پيشتر از خطر به‌كارگيري روش شكست هيدروليك براي استخراج گاز و نفت طبيعي و تأثير منفي آن بر محيط زيست اخطار داده بودند كه اين امر به گفته كميته محيط زيست و مشاغل عمومي مجلس سناي امريكا جنگي عليه صنعت نفت و گاز اين كشور خواهد بود.

رئيس‌جمهور ونزوئلا هم از سوي ديگر وارد گود شد و توليد شيل نفت را طرح امريكا براي آسيب زدن به كره زمين خواند:«دولت امريكا در پنج سال اخير از فناوري جديدي براي استخراج نفت استفاده مي‌كند و با استفاده از اين فناوري توليد خود را به ميزان ۶۰ درصد افزايش داده است و اين براي كره خاكي خطرناك است.»

نيكولاس مادورو رئيس‌جمهور ونزوئلا تأكيد كرد: دولت امريكا بازار را از نفت پر كرده و اين نفت را با استفاده از فن‌ انفجار كه به پايه‌هاي زمين آسيب مي‌زند استخراج مي‌كند. اين فن براي جست‌وجوي نفت بين صخره‌هاي عميق با انجام انفجار صورت مي‌گيرد و اين براي كره زمين بسيار خطرناك است.
وي خاطرنشان كرد: ما به اين اقدام دولت امريكا اعتراض داريم زيرا با اين كار به چشمه‌ها كه منابع اصلي تأمين آب رودخانه‌ها و آب مورد نياز ميليون‌ها نفر در امريكاست آسيب وارد مي‌كند.

مادورو گفت: امريكا هم اكنون ۵/۹ ميليون بشكه نفت خام در روز توليد مي‌كند و اين كار هدفمند است و مي‌خواهد به كشورهاي توليدكننده نفت آسيب بزند. امريكا عراق را كه از بنيانگذاران اوپك است اشغال كرده، ليبي را از بين برده و ايران را تهديد مي‌كند و اكنون به دنبال سرنگوني دولت ونزوئلا است.
وي تصريح كرد: هزينه استخراج نفت با اين روش گران بوده و هر بشكه بين ۶۰ تا ۱۰۰ دلار تخمين زده مي‌شود و آنها به خاطر خودشان و براي توليد نفت و گاز به كره زمين آسيب وارد مي‌كنند.

مادورو همچنين از مطبوعات داخلي و بين‌المللي خواست تا به افشاي اين اقدام دولت امريكا پرداخته تا كارشناسان زيست محيطي را از اين فاجعه مطلع سازند.

امريكا معتقد است تا سال ۲۰۱۶ به صادركننده نفت خام تبديل مي‌شود كه با فرض درست بودن اين ادعا، امريكا بايد بيش از ۸ ميليون بشكه نفت خام از اين منابع توليد كند كه با توجه به محدود بودن منابع شيل نفت و بالا گرفتن اعتراضات به اين موضوع، چنين اتفاقي بعيد به نظر مي‌رسد.
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 3485
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *