۰

اوپک‌پلاس محتاط تر از همیشه

میز نفت - اوپک‌پلاس محتاطانه در حال سنجیدن اوضاع برای تصمیم‌گیری درباره سیاست نفتی خود بوده و منتظر شفافیت بیشتر درباره بازگشایی اقتصادی چین و تحریم‌های جدید علیه مسکو است.
اوپک | میز نفت
اوپک | میز نفت
به گزارش میز نفت ، چهره‌های صنعت از گروه گلدمن ساکس گرفته تا غول بازرگانی ترافیگورا، با اشاره به بهبود اقتصاد چین و تحریم اروپا علیه صادرات روسیه، روند افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند. اما همزمان با اقدام عربستان سعودی و شرکایش برای ارزیابی قدم بعدی که باید بردارند، سیگنال‌ها بیش از حد مبهم مانده‌اند.

نمایندگان اوپک پلاس می‌گویند سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران در روز چهارشنبه، توصیه خواهند کرد سطح تولید این گروه بدون تغییر بماند و کاهش تولید بزرگی که اواخر سال گذشته اعلام کردند را حفظ می‌کنند.

گابریل ام باگا اوبیانگ لیما، وزیر نفت گینه استوایی که امسال رئیس اوپک است، گفت: در مقطع فعلی باید درباره هر گونه تصمیمی بسیار محتاط باشیم. روشن است که بازگشایی چین و همزمان جنگ روسیه و چین، دو عامل مهم هستند.

پس از یک ماه پرنوسان، قیمت‌های نفت در بازار لندن حدود ۸۵ دلار در هر بشکه است که برای پوشش هزینه دولت برای بسیاری از کشورهای عضو اوپک پلاس کافی است اما کمتر از قیمت مورد نیاز برای کشورهایی نظیر عراق است که از نظر مالی، در تنگنای بیشتری قرار دارند.

تصمیم چین برای حذف محدودیت‌های کووید پس از سه سال اجرای قرنطینه‌های سفت و سخت، باعث بهبود سفر، تقویت سفرهای هوایی داخلی به میزان ۸۰ درصد و سرازیر شدن گردشگران به مقصدهای گردشگری محبوب شده است. گلدمن ساکس اصلاح مثبت برای کالاها را پیش‌بینی می‌کند و ترافیگورا روند صعودی بالایی برای نفت را انتظار دارد.

همزمان، عرضه جهانی نفت با متاثر شدن صادرات روسیه از تحریم‌ها، دچار محدودیت خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تولید روسیه در سه ماهه جاری، تحت تاثیر ممنوعیت واردات نفت این کشور به اتحادیه اروپا که از فوریه به واردات فرآورده‌های نفتی گسترش پیدا خواهد کرد، ۱۵ درصد سقوط خواهد کرد. با این حال، این روند ممکن است به حد کافی محسوس نباشد تا اوپک پلاس شیرهای نفت را باز کند.

اما با وجود بهبود سفرهای چین، شاخص‌های اقتصادی در بزرگترین واردکننده نفت جهان، نشانه‌هایی از احیای ملایم نشان می‌دهند. تداوم واهمه از رکود، بر دورنمای اقتصادی آمریکا سایه افکنده و صادرات روسیه با وجود پیش بینی‌های مکرری که از سقوط قریب الوقوع آن انجام شده است، همچنان تاب آور مانده است. همچنین، ریاض افزایش اخیر صادرات نفت ایران را زیر نظر دارد.

مقامات بلندپایه در اوپک پلاس اعلام کرده‌اند که در معکوس کردن کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز که از نوامبر به اجرا گذاشته شده است، محتاط خواهند بود. هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: وی نسبت به اقتصاد جهانی، خوش بینی محتاطانه‌ای دارد. پیش‌تر، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی تاکید کرده بود که اوپک پلاس برای حفظ توازن بازار، رویکرد فعالانه و پیشگیرانه خواهد داشت. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز دوشنبه طی تماسی، درباره ثبات بازار نفت گفت‌وگو کردند.

طبق پیش‌بینی گلدمن ساکس، اوپک پلاس ممکن است برای تغییر محدودیت‌های فعلی تولید خود، تا نیمه دوم سال ۲۰۲۳ دست نگه دارد. این گروه قرار است دو دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس را در دو ماه آینده و نشست کامل وزیران گروه در وین را در ژوئن برگزار کند و تا آن زمان، اطلاعات بیشتری درباره تقاضای چین برای نفت وجود خواهد داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هلیما کرافت، استراتژیست ارشد کالا در شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس" اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد حمایت چندانی در میان تولیدکنندگان اوپک پلاس برای برگرداندن بشکه‌های نفت در مقطع فعلی وجود داشته باشد مگر این که نشانه‌های واضحی درباره تداوم روند بازگشایی وجود داشته باشد.


منبع : ایسنا
 
سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۵
کد مطلب: 34892
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *