۰

اشتباه محاسباتی ایران در توافق | توییت

میز نفت - توییت مهدی خراتیان، مدیر اندیشکده احیای سیاست دانشگاه صنعتی شریف درباره اشتباه بزرگ ایران
به گزارش میز نفت،  علی باقری، مذاکره‌کننده اصلی هسته‌ای ایران در مذاکرات احیای برجام، با عقب‌نشینی بزرگ از موضع خود گفته است ایران حاضر است درچارجوب توافق گذشته، به مذاکرات برگردد! این تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای را باید با سخنرانی مقام معظم رهبری سنجید که عقب‌ماندگی اقتصادی یک دهه گذشته را گوشزد کردند و تحریم را یکی از عوامل آن دانستند.

اما در اینکه چرا احیای برجام که فقط به یک سفر وزیر امور خارجه به وین نیاز داشت، روی هوا رفت، حرف‌ها بسیار است اما به باور بسیاری از کارشناسان حوزه سیاست خارجی و ژئوپلیتیک، خطای محاسباتی چهره‌های اثرگذار و عوامل «فرقه پایداری» در بروز چنین وضعیتی پررنگ بوده است.

این گروه، معتقد بودند زمستان ۲۰۲۳ اروپا، به‌قدری برای بروکسل سخت خواهد بود که حاضر است هرگونه امتیازی بدهد تا با جوش دادن برجام، نفت و گاز ایران را وارد اروپا کند و خود را از یک زمستان وحشتناک با مرگ‌ومیر چند هزارنفری نجات دهد. در همان روزها بسیاری از اندیشکده های ایرانی و برخی کارشناسان به این خطای محاسباتی اعتراض کردند و نوشتند، این کارت ارزشی ندارد و فقط برای بازی کردن است اما تیم مذاکره‌کننده که خط خود را از جای دیگری می‌گرفت، آن‌ها را مشتی بی‌سواد می‌خواند که وابسته به دولت قبل هستند.تبلیغ
در


شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۴۷
کد مطلب: 35070
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *