۰

نگاه وزارت نفت به بازارهای آفریقا و آمریکای لاتین

میز نفت - معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: ارزش واردات 8 قلم از محصولات نفتی توسط آفریقا سالانه 100 میلیارد دلار است که اگر فقط 10 درصد از این بازار به ایران اختصاص پیدا کند معادل 10 میلیارد دلار است.
وزارت نفت | میز نفت
وزارت نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، احمد اسدزاده با اشاره به برنامه و اقدامات وزارتخانه نفت برای حضور در بازار بزرگ آفریقا و آمریکای لاتین عنوان کرد: کشورهای آفریقایی ظرفیت بالایی برای همکاری در حوزه انرژی دارند. برخی از افراد غیر مطلع با دید تحقیرآمیز به این کشورها نگاه می‌کنند درحالیکه فرصت‌های خوبی در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: یادم هست که وزیر امور خارجه چین می‌گفت که اولین سفر خارجی‌اش در ابتدای هر سال همیشه به آفریقاست. خب چرا وزیر امور خارجه چین اولین سفرش به آفریقاست؟ این موضوع اهمیت این قاره و پتانسیل‌ها و فرصت‌های اقتصادی آن منطقه را نشان می‌دهد.

* فرصت صدور خدمات فنی و مهندسی به پالایشگاه‌های آفریقا

اسدزاده عنوان کرد: به طور کلی ظرفیت پالایشی آفریقا حدود 3 الی 4 میلیون بشکه است که نیمی از آن غیرفعال است. خب این فرصت برای ایران وجود دارد که با صدور خدمات فنی و مهندسی این ظرفیت را احیا کند.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: اخیرا اجلاسی با حضور برخی از کشورهای غرب آفریقا برگزار شد که بنده هم در آن سخنرانی کردم در آن اجلاس با برخی از وزرای کشورهای آفریقایی نظیر بورکینافاسو و گینه صحبت کردم و  مطالبی که می گفتند حاکی از علاقه بالا به همکاری با ایران بود.

*بازار 100 میلیارد دلاری محصولات نفتی آفریقا در تیررس ایران

وی تاکید کرد: قاره آفریقا با جمعیت بالای 1 میلیارد که نیمی از آن مسلمان هستند، ظرفیت و فرصت بزرگی برای توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است. سهم ایران از تجارت تقریباً 1200 میلیارد دلاری قاره آفریقا فقط 0.1 درصد است و صادرات ایران به این قاره در سال‌های گذشته در بهترین حال 800 میلیون دلار و به طور متوسط 600 میلیون دلار بوده است که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته حجم تجارت با این قاره در سال اخیر به بالای 1 میلیارد دلار رسیده است.

اسدزاده گفت: با بررسی که انجام دادیم از بین 13 قلم کالای اولویت‌داری که واردات آفریقا را شکل می‌دهند حدود 8 قلم مستقیم و غیرمستقیم مربوط به صنعت نفت است که ارزش واردات این میزان، 100 میلیارد دلار است. اگر فقط 10 درصد از این بازار به ایران اختصاص پیدا کند این رقم 10 میلیارد دلار خواهد بود.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: برای این کار باید خطوط کشتیرانی برقرار شود و روابط بانکی هم ایجاد بشود. شما این را مقایسه کنید با وضعیت موجود که در سال 1400، 1.2 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش 554 میلیون دلار به آفریقا صادر شده است و این عدد در سال1399، 112 میلیون دلار بوده است.

* بعد احیای ظرفیت پالایشی ونزوئلا، نوبت به صنعت پتروشیمی است

وی توضیح داد: درباره تعاملات ایران و کشورهای آمریکای لاتین هم که پیش‌تر اطلاع‌رسانی شده است. تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا، از جمله اقدامات بزرگی بود که انجام شده است. بزرگی کار در حدی بود که 3 میلیون قلم کالا و تجهیزات ایرانی به این پالایشگاه صادر شده است و دیگر اسم این کار را نمی‌توان تعمیرات گذاشت، بلکه نوسازی یک پالایشگاه دارد اتفاق می‌افتد.

اسدزاده گفت: با انجام این پروژه، الان مسیر صادرات خدمات فنی و مهندسی به ونزوئلا هموار شده است. همچنین ونزوئلا حدود 12 میلیون تن ظرفیت نصب‌شده پتروشیمی دارد که فقط 2 میلیون تن آن فعال است و ما می‌توانیم با اتکا به توان تخصصی که داریم در این بخش هم فعالیت کنیم و صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: همچنین در سایر کشورهای آمریکای لاتین هم فرصت‌های بزرگی وجود دارد که در حال برنامه‌ریزی هستیم و انشالله در صورت تحقق اطلاع‌رسانی خواهد شد.



منبع : فارس 
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 35159
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *