۱
۴
وزیر نفت در راس اخبار مجلس

طرح دومین استیضاح اوجی

میز نفت - تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال نهایی کردن استیضاح وزیر نفت هستند؛ آن‌ها محورهای استیضاح خود را اعلام کرده و از هیئت‌رئیسه مجلس خواسته‌اند آن را در دستور کار قرار دهند.
اوجی در مجلس | میز نفت
اوجی در مجلس | میز نفت
به گزارش میز نفت، نخستین باری که موضوع استیضاح اوجی مطرح شد به اسفند 1400 برمی‌گردد که مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت را متهم به فریبکاری کرد و نوشت که پس از پایان بررسی بودجه 1401، وزیر نفت برای استیضاح به مجلس خواهد آمد.

در سال 1401 خبری از استیضاح نشد و این وعده هم به‌مانند سایر وعده‌های دیگر مجلس، به خواب رفت ولی حالا یکی دیگر از نمایندگان مجلس، از جمع شدن امضا برای استیضاح اوجی خبر داده است.

سید علی موسوی در گفت‌وگو با خانه ملت، در تشریح جزییات درخواست خود از هیئت‌رئیسه مجلس برای استیضاح وزیر نفت، گفت: بنده و جمعی از نمایندگان مجلس به‌عنوان وکلای ملت با استناد به اصل 89 قانون اساسی و ماده 222 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، تقاضای استیضاح آقای مجید اوجی را تقدیم هیئت‌رئیسه کرده‌ایم.
 
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی در بیان کلیات این درخواست، ادامه داد: ضعف مشهود در مدیریت و برنامه‌ریزی منظم و مثمر ثمر در وزارت نفت، عدم اشراف تئوری و نظری در حوزه سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی‌های مرتبط با نفت، عدم تسلط و اشراف در اجرای عملیاتی خط‌مشی‌ها و سیاست‌های داخلی و بالادستی مرتبط با وزارت نفت و جهت‌گیری‌ها و راهبردهای اعلام‌شده هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی که نتیجه این عدم توانایی‌ها در اجرای سیاست‌ها منجر به بی‌نظمی و چالش‌های روزمره در خصوص مسائل مهم و اساسی نفت شده و نتایج غایی آن کاهش ظرفیت‌های تولیدی و آسیب شدید به اعتماد و سرمایه‌های اجتماعی و نارضایتی شدید جامعه و همه آحاد مردم و صنایع شده است.
 
این نماینده مجلس در دوره یازدهم، با اشاره به محورهای اساسی درخواست استیضاح وزیر نفت، یادآور شد: ضعف شدید مدیریتی در مدیریت بازار در همه حوزه‌های تحت پوشش و عدم تصمیم‌گیری و اجرای مناسب سیاست‌ها و ایجاد اختلال و چالش در زنجیره تأمین، تولید، توزیع و نظارت بر حسن انجام فعالیت‌ها بر اساس قوانین و دستورالعمل‌ها نهایتاً منجر به نارضایتی و شکاف شدید در جامعه شده است.
 
رئیس کمیسیون مشترک خدمت و محرومیت‌زدایی مجلس شورای اسلامی، در ادامه از عدم توانایی وزیر نفت در مقابله با رانت واگذاری مشتقات و فرآورده‌های نفتی، انتصاب مدیران بر اساس رانت و رابطه، عدم توجه به مسئولیت اجتماعی که وزارت نفت برای محرومیت‌زدایی در مناطق محروم کشور بر عهده دارد، نا ترازی و ناتوانی در تأمین گاز زمستان، بی‌توجهی به رفع آلایندگی صنایع، نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، ناتوانی این وزارتخانه در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ناتوانی در ممانعت از هدر رفت گاز، ناتوانی در حوزه سوخت به‌رغم به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، عدم توسعه مناسب میدان‌های نفتی بالاخص میدان‌های مشترک نفت و گاز، بی‌توجهی به رشد تولید، عدم توفیق در برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای تولید گاز مطابق با اسناد بالادستی، عدم اجرای گازرسانی در مناطق محروم ازجمله پروژه شرق کشور، عدم برنامه‌ریزی برای اجرای طرح جامع انرژی کشور مطابق با جدول زمان‌بندی‌شده، عدم فرهنگ‌سازی در جهت کاهش و مصرف بهینه فرآورده‌های نفتی، عدم نظارت بر رفتار پیمانکاران با نیروها، انعقاد قراردادها و برنامه‌ریزی برای برگزاری مناقصات خارج از سامانه ستاد و عملکرد ضعیف در فروش نفت به‌عنوان دیگر دلایل ارائه درخواست استیضاح وزیر نفت یاد کرد.
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۱۸
کد مطلب: 35373
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نفتی ها
Iran, Islamic Republic of
ماکه به این نمایندگان محترم دسترسی نداریم لیکن شاید امکانش برای شما رسانه محترم مقدورباشدچندسوال دیگرزیررابعنوان سوالات استیضاح منتقل فرمایید:
1.مگرملت مجلس ورییس جمهور آقای اوجی رابعنوان وزیرمعرفی نکردندپس چرادر این قریب 2 سال اکثرانتصابهای نفت با مهرتائید وسفارش مستقیم آقایان شیوا/ضیغمی/شاه میرزایی دروزارت انجام شدوآنها حتی جلوانتصاب متخصصان متعهدرابدلیل منافع احتمالی شخصی وکینه ورزی گرفتندمگرآنان وزیردولت وقسم خورده دربرابرپیشگاه ملت شریف ونظام جمهوری اسلامی بودند؟
2.چراآقای اوجی از مدیران ومتخصصانیکه صرفا در زمان زنگنه بدلیل مخالفت بادولت روحانی وشخص زنگنه برکنار وبه نام مشاور دردولت 11 و12 درنفت شناخته میشدنددلجویی ننمود وآنهارادعوت بکار نکرد!!
3.چراامعاونان ودستیاران زنگنه همچنان در وزارت آقای اوجی درسمت خودباقیماندند!؟
4.چرامدیران انتصابی در نفت وپالایش وپخش ازسوی آقایان خجسته مهر وسالاری بعضا صلاحیت لازم حرفه ای رانداشتندوصرفا سفارشی بودند:مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی نفت لاوان/مدیرعامل شرکت ملی پخش/دبیرجلسات هیات مدیره پالایش وپخش/مدیرمهندسی وطرحهای شرکت نفت وگاز پارس....
5.چرامدیرعامل پالایش وپخش قانون گریز بوده وقوانین موضوعه مصوب 1400 و1401 مجلس راتاکنون نتوانسته عملیاتی واجرایی نماید(بکارگیری گازمایع درسبدسوخت خودرویی کشور/تاخیر39 درصدی تاکنون اجرای پالایشگاه ملی شهیدسلیمانی...)
6.دلیل ارتباط بسیارنزدیک مشاوران عالی فعلی وزیر(ضیغمی)هم اکنون باوزیرسابق که پرونده قضایی سنگین اهمال وکوتاهی در حوزه عدم توسعه صنعت گاز وپالایش رادارندچیست؟
7.....
م خ
Iran, Islamic Republic of
با سلام از اول هم معلوم بود ایشان بدرد وزارت نمیخورند امیدوارم فرد با دانش وبا لیاقتی به مستند مهمترین وزارت خانه کشور بزرگ ایران بنشیند جناب اقای دکتر قالیباف رییس با دانش مجلس لطفا این امکان را فراهم آورید با تشکر
حسن
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم این مجلس بالاخره از خودش یک یادگاری عبرت آموز برای مجلس بعد بگذارد و آدم بیسوادی که یک شبه بر مسند بسیار مهمی بطور دستوری و با رانت انتخاب می شود را سر جایش بنشاند. و البته به تبع بقیه منتخبین ایشان هم همینطور . از قدیم گفته اند : تا شایسته سالار نباشد شایسته سالاری حرف مفت است.
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان مجلس به دنبال باجگیری هستند