۰

کاهش شدید واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه

میز نفت - اطلاعات یورواستات نشان می‌دهد واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه به‌خاطر تحریم‌های اعمال شده در نتیجه جنگ اوکراین، ۹۰ درصد طی یک‌سال کاهش یافته است.
روسیه و اروپا | میز نفت
روسیه و اروپا | میز نفت
واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه به‌خاطر تحریم‌های اعمال شده در نتیجه جنگ اوکراین، 90 درصد طی یک‌سال کاهش یافته است.

 اتحادیه اروپا در فوریه 2022، یعنی همان ماهی که جنگ اوکراین آغاز شد، 15.189 میلیون تن نفت خام و محصولات پالایشی روسیه مانند گازوئیل و نفت سفید را وارد کرده بود.

 یک‌سال بعد یعنی در فوریه 2023، واردات همین محصولات توسط اتحادیه اروپا به 1.876 میلیون تن رسید. این رقم در ماه مارس تا 1.445 میلیون تن کاهش یافت.

 جای خالی روسیه را کشورهای متعددی از جمله آمریکا، نروژ، الجزایر، برزیل، آنگولا و امارات پر کرده‌اند.

آمار و ارقامی که در روز دوشنبه توسط یورواستات اعلام شد نشان‌دهنده تأثیر تحریم‌های گسترده‌ای است که سران اتحادیه اروپا پس‌از مذاکرات بسیار علیه روسیه وضع کردند.

 این تحریم‌ها هم بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا و هم بر واردات محصولات نفتی این کشور اعمال و به‌ترتیب از پنجم دسامبر و پنجم فوریه اجرایی شد.

 اما واردات نفت از طریق خط لوله دروژبا به‌خاطر درخواست کشورهای اروپای مرکزی مخصوصاً مجارستان که به دریا راه ندارند، از تحریم‌ها معاف شد.

 درواقع تحلیل اطلاعات ماه مارس نشان می‌دهد بیشتر نفت خام روسیه به سه کشوری که از طریق خط لوله دروژبا با آنها در ارتباط است صادر شده‌، یعنی مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک.

 البته سران اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند دوباره به مسئله‌ این خط لوله رسیدگی می‌کنند.
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 35569
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *