۰

گزارش مهم رویترز درباره طلب ایران

میز نفت - سه مقام پیشین آمریکا ابراز نگرانی کردند که تهاتر گاز عراق با نفت ایران احتمالاً تحریم‌های واشنگتن را نقض می‌کند، مکر اینکه دولت بایدن برای آن یک معافیت صادر کند.
گاز ایران | میز نفت
گاز ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت ،  به نقل از خبرگزاری رویترز، سه مقام سابق آمریکایی درباره پیشنهاد تبادل گاز ایران در برابر نفت عراق که هفته گذشته توسط محمد السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شده است، گفتند که این کار احتمالا ناقض تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی است، مگر اینکه ایالات متحده با صدور معافیت‌هایی اجازه انجام آن را به عراق بدهد که گاز طبیعی ایران را در ازای نفت خام خود از طریق تهاتر دریافت کند تا بدین‌ترتیب، بغداد راه حلی برای بازپرداخت بدهی‌های خود بیابد.

به گزارش رویترز، پیش از این، جمهوری اسلامی ایران صادرات گاز به عراق را به نصف کاهش داده بود اما از آنجایی که آمریکا بازپرداخت بدهی گاز عراق به جمهوری اسلامی را تایید نکرده است، تهران و بغداد توافق کردند که صادرات گاز در ازای دریافت نفت را از سر بگیرند اما این معامله‌ تهاتری هنوز به مجوز از سوی واشنگتن نیاز دارد.

اما سه مقام سابق آمریکایی گفتند که مبادله کالا به کالا احتمالاً با تحریم‌های ایالات متحده مغایرت دارد.

ریچارد گلدبِرگ، یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این باره گفت: انجام این نوع معامله پایاپای با تهران بدون صدور معافیت از امنیت ملی ایالات متحده، نقض تحریم‌های ایران خواهد بود.

وی که هم اکنون به‌عنوان کارشناس در اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها فعالیت می‌کند در ادامه گفت که این کار برخلاف «قانون آزادی و مبارزه با گسترش سلاح‌های ایران» است که هرگونه معامله مرتبط با انرژی با ایران را ممنوع می‌کند.

یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه در ۲۱ مارس یک معافیت ۱۲۰ روزه صادر کرد که به عراق تنها اجازه خرید برق از ایران را می‌دهد، نه خرید گاز طبیعی ایران به منظور تولید برق.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: حدس و گمان‌هایی وجود دارد که این معافیت که روز ۳۱ مارس اعلام شد، ممکن است اصلاح شود تا مبادله تهاتر نیز انجام شود.

با این حال، وی خاطر نشان کرد که در موقعیتی نیست که بتواند  تصمیمات آینده مربوط به معافیت‌ها را پیش‌بینی کند.

مقامات سابق آمریکایی گفتند که وزارت خزانه‌داری که بر اکثر تحریم های ایالات متحده علیه ایران نظارت دارد، اصطلاح "معامله" را به قدری گسترده تعریف می‌کند که مبادله پایاپای را نیز پوشش دهد.

یک مقام ارشد پیشین وزازت خزانه‌داری آمریکا اظهار داشت: موضوع این است که آیا این، یک تراکنش مهم است یا خیر. مساله این نیست که این معامله با یک ارز یا ارز دیگری انجام می‌شود… این یک مبادله تهاتر است.

این مقام سابق آمریکایی تاکید کرد که این، یک تصمیم سیاسی است، نه یک سوال درباره قانون، زیرا تا آنجا که مربوط به قانون باشد، کاملاً تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند.

سفارت عراق در واشنگتن تاکنون به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است.



منبع : وانانیوز
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 35703
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *