۰
۱

تولید زودهنگام گاز از فاز 11 پارس جنوبی

میز نفت - مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی: تولید گاز از میدان مشترک فاز ۱۱ پارس جنوبی که بعنوان یک فاز مرزی است، باعث افزایش تولید خواهد بود و از این ۴ حلقه چاه در ابتدا حدود ۱۰ میلیون متر مکعب در روز تولید خواهیم کرد.
پارس جنوبی | میز نفت
پارس جنوبی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، متجلی مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد به سوالات مجری درباره تولید زودهنگام گاز از فاز 11 پارس جنوبی پاسخ داد.

مقدمه مجری: خبری منتشر شد از آغاز تولید زودهنگام گاز از فاز 11 پارس جنوبی تا پایان مرداد امسال، می‌دانیم که آنجا لحاظ پیچیدگی، اهمیت و سختی کار در طراحی، اجرا و مدیریت خط مقدم جبهه اقتصادی کشور است .

سوال: آیا برای تولید زودهنگام گاز از فاز 11 پارس جنوبی اقدام ویژه‌ای صورت گرفته و یا طبق برنامه ریزی باید دیرتر افتتاح می‌شده که حالا زود دارد افتتاح می‌شود؟

متجلی: همانطور که مستحضر هستید ما به دلیل این که از سال 1379 تا کنون فاز 11 با بدعهدی شرکت‌های توتال، پتروناس مالزی، شرکت "سی ان پی سی چین" روبرو شده بود، به طبع باید ما در طی این 20 ماه گذشته فعالیت‌های خیلی خوبی در فاز 11 صورت گرفت به دلیل این که توانایی تولید از 4 حلقه چاه در موقعیت 11 B  امکانپذیر هست و به دلیل بحث ناترازی گاز که به تبع با آن روبرو هستیم هر چقدر زودتر ما از فاز 11 بتوانیم برداشت کنیم به سود کشور خواهد بود.

سوال: از چه نظر؟ چون همین موضوع به نقل از وزیر نفت در صفحه اول روزنامه‌های امروز هم آمده از جمله روزنامه ایران و اطلاعات هم این را دیدیم از چه نظر اهمیت پیدا می‌کند و چه میزان تولید خواهد داشت؟

متجلی: تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی مخصوصا فاز 11 که بعنوان یک فاز مرزی است، یعنی ما در این فاز در نقطه صفر مرزی احداث شده فاز سکوی 11 بی، به همین دلیل ما هر چقدر از مرز مشترکی که با کشور قطر داریم بتوانیم برداشت کنیم، این باعث افزایش تولید خواهد بود. مقدار تولید یکی از این 4 حلقه چاه در ابتدا در تولید زودهنگام خواهیم داشت حدود 10 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

سوال: اشاره‌ای داشتید شما به ناترازی‌های گاز در زمستان و تابستان که باید با برنامه ریزی از مشکلات آینده پیشگیری کرد، در عین حال اشاره کردید که برای فشارافزایی باید به سمت استفاده از کمپرسور‌های به روز دنیا هم حرکت کنیم مسلما گزاره اول مدیریت و استفاده از فناوری را به ما می‌گوید، دومی هم که دارد تاکید می‌کند از چه نوع فناوری.
آنچه که الان دارد صورت می‌گیرد در بهره برداری مهندسی استفاده از این منابع به چه ترتیبی است و با چه پیش بینی‌هایی دارید برای آینده برنامه ریزی می‌کنید؟

متجلی: در خصوص بحث فشارافزایی که یک بحث مهم هست برای کشور، ما مطالعات مفهومی در دو بخش خشکی و دریا، چون ما هم بحث فشارافزایی را هم در بخش خشکی و هم در بخش دریا داریم به موازات پیگیری می‌کنیم مشاور در حال انجام فرآیند‌های طراحی پایه هست، در خصوص بحث کمپرسور باز هم به موازات از طریق یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخل کشور در حال انجام طراحی و حتی ساخت کمپرسور‌هایی که برای خشکی و یا برای دریا در آینده مدنظر هست ما در دست اقدام داریم، الحمدالله پیشرفت خوبی در ساخت این کمپرسور‌ها ایجاد شده انشاالله مهندس مشاور ما قرار شده که حدود تقریبا 6 ماه آینده اولین بسته طراحی مربوط به خرید کمپرسور‌ها را ارائه بدهد که انشاالله بتوانیم تصمیم گیری‌هایی در آینده داشته باشیم.

سوال: این را هم اشاره بکنم شایدبرای شنوندگان ما اهمیت این موضوع وقتی روشن می‌شود که ما به آمار تولید برق و یا سوخت در صنایع بزرگ یا صنایع مادر کشور نگاه می‌کنیم از منبع اصلی آن یعنی منابع گازی که بهره برداری حرفه‌ای مهندسی شده آن انجام می‌شود تا انتقالش به بازار مصرف ما را روبرو می‌کند با یک کار بزرگ که حالا تبدیل آن در هر کدام از صنایع فولاد و یا پتروشیمی‌ها و یا مصارف عمومی، صنایع دیگر کشاورزی و حتی تولید برق که این روز‌ها هم موضوع اول هست برای کشور، حجم سه میلیارد متر مکعبی که بیش از یک میلیارد متر مکعب اضافه هم در بهار امسال دارد و یا روز‌هایی که سپری کردیم نشان می‌دهد که چه کار بزرگی صورت می‌گیرد. جای تقدیر دارد آقای مهندس متجلی و خداقوت به همه شما می‌گوییم اگر بخواهیم یک خط مطلب تازه‌ای را در چشم انداز ماه‌های آینده در این حوزه‌ها برای شنوندگان بگوییم باید منتظر چه دستاوردی باشیم؟

متجلی: بحث میدان مشترک پارس جنوبی با بسته‌های کاری که در طرح توسعه فاز 11 دو موقعیت A و B تعریف شده این دو آیتم را ما پیش رو داریم دو حلقه چاه دیگر را تا دیماه امسال انشاالله به این 4 حلقه اضافه خواهد شد و ما به موازات در دو بسته سه حلقه چاهی انشاالله سال آینده این دو بسته را هم تقدیم کشور خواهد شد به موازات طرح توسعه میادین دیگر را در برنامه توسعه داریم که میدان گازی پارس شمالی، میدان گازی مشترک فرزاد هست و همچنین میدان گازی کیش، که این‌ها را انشاالله خبر‌های خوبی انشاالله در آینده تقدیم کشور خواهد شد.




منبع : تسنیم
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 35796
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حسن
Iran, Islamic Republic of
از 4 حلقه 10 م.م.م گاز !