۰

فعالیت 90 درصد پتروشیمی ها با گاز | اینفو

میز نفت - ابن تصویر مربوط به صفحه 20 کتاب صنعت پتروشیمی است که توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی منتشر شده است؛ بر اساس این سند، سوخت و خوراک بیش از 90 درصد پتروشیمی های کشور با گاز طبیعی و مشتقات گازی کار می کنند و تنها چند مجتمع، با خوراک نفتا محصولات پتروشیمی تولید می کنند.
به گزارش میز نفت ،  طی سال های آتی سهم خوراک و سوخت تخصیص داده شده به صنعت پتروشیمی از 992 هزار بشکه در روز معادل نفت خام به 1 میلیون و 600 هزار بشکه در روز معادل نفت خام تا پایان سال جاری و 2 میلیون بشکه در روز معادل نفت خام در سال 1404 و در پایان جهش سوم صنعت پتروشیمی می رسد.

آنچه در شرایط کنونی ضروری به نظر می رسد یکپارچگی سیاستگذاری، چه در حوزه نظری و چه در حوزه عملی، در بخش انرژی است تا اولویت های اقتصادی کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد. وقتی اولویت های صنعت پتروشیمی از منظر درآمدزایی برای کشور مورد توجه و تاکید قرار گیرد، طبیعتا در هر گونه برنامه ریزی مقطعی نیز این اولویت مورد توجه قرار خواهد گرفت و به عنوان مثال در شرایط کمبودها و محدودیتها، به گونه ای برنامه ریزی می شود تا به این بخش کمترین آسیب وارد شود. دلیل این امر بسیار واضح است: چراکه پتروشیمی سهم مهمی در افزایش درآمدزایی برای کشور و رشد اشتغال و رونق اقتصادی در سالهای آتی خواهد داشت.

 در سال 1399 صنعت پتروشیمی حدود 24.4 میلیون تن محصول به ارزش 8.82 میلیارد دلار صادر کرد و 9.8 میلیون تن محصول به ارزش 4.88 میلیارد دلار به بازار داخلی عرضه کرد. با اجرای طرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی که تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد 4 میلیارد دلار بر پایه قیمتهای سال 95 به درآمد صنعت پتروشیمی افزوده خواهد شد و با تحقق طرح های جهش سوم در سال 1404، ظرفیت اسمی صنعت به 130 میلیون تن افزایش خواهد یافت و درآمد آن هم حدود 10 میلیارد دلار بر پایه قیمت های ثابت سال 95 بیشتر می شود. از هر منظری که بنگریم این حجم از درامد زایی آن هم در شرایط تحریم، سزاوار حمایت بیشتری است و هرگونه خلل در تامین خوراک و سوخت موردنیاز واحدهای پتروشیمی در فصل زمستان می تواند زیان های فراوانی وارد کند.

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 35821
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *