۰
۱
برنامه اوجی به شکست انجامیده است؟

توسعه پالایشی همچنان در کما

میز نفت - روزی که جواد اوجی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس رفت، یک وعده مهم داد؛ او گفت ظرفیت پالایش نفت کشور طی چهار سال آینده 1.5 برابر می شود؛ یعنی بیش از سه میلیون بشکه در روز.
پالایشگاه نفت | میز نفت
پالایشگاه نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت، اما نگاهی به عملکرد او با وجود گذشت دو سال از حضور وی در وزارت نفت، به خوبی نشان می دهد هیچ اقدام موثر و اساسی برای افزایش ظرفیت پالایشی کشور رخ نداده است. همه پروژه های پالایشی که طی دو سال اخیر به بهره برداری رسیده اند، متعلق به دولت قبل است که افتتاح آن به این دولت رسیده است.

وزارت نفت سال گذشته، چندین تفاهم نامه را برای ساخت چند پالایشگاه امضا کرد؛ به مانند دولت نهم که ساخت 8 پالایشگاه را تبدیل به قرارداد کرد اما فقط یک پالایشگاه وارد فاز اجرایی شد و در دولت دوازدهم به بهره برداری رسید.

از میان طرح های پالایشی وزارت نفت، طرح پالایشگاه شهید سلیمانی اصلی ترین طرحی بود که انتظار می رفت زودتر از بقیه وارد فاز اجرایی شود اما با گذشت یک سال از امضای قرارداد آن در مقابل رئیس جمهور، هنوز هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است بطوری که برخی منابع آگاه می گویند حتی شرکتی برای آن به ثبت نرسیده است!

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش که پیشتر عنوان کرده بود کلنک این پروژه در سال 1401 به زمین می خورد، چند هفته پیش اعلام کرد به تازگی ترکیب سهامداران این پالایشگاه مشخص شده است. به گفته او، صندوق بازنشستگی صنعت نفت (شرکت سرمایه‌گذاری اهداف) با 15 درصد، بانک ملی (گروه توسعه ملی) با 15 درصد، بانک رفاه (شرکت آینده‌سازان رفاه پردیس) با 15 درصد، بانک تجارت و ملت هرکدام با 7.5 درصد سهم به‌عنوان اعضای نهایی ترکیب سهامداران این پروژه انتخاب شدند و سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز 10 درصد است.

روند اجرای این پروژه به حدی کند پیش می رود که انتظار می رود، این طرح هم به سرنوشت طرح های بلندپروازانه محمود احمدی نژاد دچار شود که از قضا، مدیرانش عینا همان تصمیم را در این دولت پیاده کردند. برای اجرای این پروژه ها، به بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که با توجه به محدودیت های مالی کشور، تامین و تزریق این میزان به پروژه ها بسیار دور از دسترس است.

وزارت نفت هم در پاسخ بخ پرسش های پالایشی در این خصوص، سکوت را بر شفاف سازی ترجیح می دهد چرا که اصولا هیچ دفاعی نمی تواند از شرایط و وعده های داده شده، داشته باشد.
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 35840
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته بنظر آقای اوجی گناهی ندارد.آخر ماکه باندازه شما سر رشته نداریم .ولی همانروزیکه با حمایت ضیغمی وحسین شیوا سالاری به اوجی تحمیل شد خیلی ها فکر میکردند فاتحه پالایش وپخش خوانده خواهد نشد وهمین شد.اونیزبابی تدبیری نژادعلی رامدیرعامل پخش وامروز همه شاهدیم این 2 نفر وصرفا با حمایت شیوا وضیغمی چه برسر برنامه های راهبردی سوختی کشورآوردند.اما دیگردیرشده که سالاری فقط مرد حرف ونه عمل وعاشق میز وصندلی وپست ریاست است.نه دلسوز نظام وکشور