۰

میدان گازی آکاز عراق به اوکراینی ها رسید

میز نفت - یکی از مقامات وزارت نفت عراق اعلام کرد که این کشور می‌خواهد توسعه میدان گازی آکاز خود را به یک شرکت اوکراینی واگذار کند.
گاز عراق | میز نفت
گاز عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بسیم خِدَیر، مدیر بخش اکتشافات وزارت نفت عراق، اعلام کرد که این کشور می‌خواهد توسعه میدان گازی آکاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به یک شرکت اوکراینی که نامش فاش نشده، واگذار کند. میدان گازی آکاز بزرگ‌ترین میدان گازی عراق به‌شمار می‌رود.

وزارت نفت عراق البته تا پیش از این مذاکراتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با چند شرکت آمریکایی و سرمایه‌گذاران مختلف برای توسعه این میدان که در مرز عراق با سوریه واقع شده انجام داده، اما نهایتا برای واگذاری به یک شرکت اوکراینی به جمع‌بندی رسیده است.

سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه این میدان 3 میلیارد دلار برآورد شده است. البته در سال 2011 توسعه آن به یک شرکت کره‌ای واگذار شده بود، اما این قرارداد در ماه مارس سال جاری لغو شد. میزان ذخایر گاز میدان آکاز 5.6 تریلیون فوت مکعب برآورد می‌شود.

بغداد به دنبال آن است که با کمک برخی شرکا 15 میلیارد دلار در پروژه‌های مربوط به تولید گاز در این کشور سرمایه‌گذاری کند.  بغداد می‌‌خواهد از هدر رفت گاز فلر تاسیسات نفتی خود نیز جلوگیری کرده و وابستگی خود به واردات گاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهد.

احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق، چند هفته پیش اعلام کرد که سرمایه گذاری در این پروژه‌ها موجب خواهد شد تا تولید گاز در عراق به 4 میلیارد فوت مکعب در روز افزایش یابد و این کشور بتواند 16 گیگاوات تولید برق بیشتری داشته باشد.



منبع : فارس 
سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 36037
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *