۰

چرا لوله‌های قاچاق سوخت دیده نمی‌شوند؟

میز نفت - استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: قاچاق بنزین و گازوییل از طریق زیر زبان یا گذاشتن در جیب صورت نمی‌گیرد، وقتی خودتان می‌گوید که لوله‌های چنداینچی برای این کار وجود دارد آن سیستم امنیتی که می‌تواند ریگی را از آسمان پایین بیاورد، چطور این فرایند ساخت و انتقال را متوجه نمی‌شود؟
فرشاد مومنی | میز نفت
فرشاد مومنی | میز نفت
فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد با موضوع «رمزگشایی از پیوند‌های میان رانت‌جویان و نظام بودجه بندی کشور؛ مرور ۱۱۰ سال گذشته تا امروز» گفت:

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی افزود: الان صدبار اعلام کردیم براساس چه مناسباتی برق مال‌ها و واحد‌های عرضه کالا‌های لوکس وارداتی را قطع نمی‌کنند، اما برق تولیدکنندگان قطع می‌شود؟ سپس بین خودشان «مدال عدم قطع برق توزیع می‌کنند» که باعث تاسف است. در ادبیات توسعه گفته می‌شود؛ حکومتی که اولویت تقویت انگیزه‌های تولیدی نسبت به انگیزه‌های مصرفی را نداند، محکوم به نابودی است. یعنی ابتدا باید بنیه تولید را افزایش داد و سپس اجازه مصرف متناسب با آن را بدهید. از الان هشدار داده می‌شود، سال آینده نمی‌توانیم هزینه برق و گاز واحد‌های تولیدی بزرگ کشور را تامین کنیم، خودتان به فکر باشید. چطور حکومت متوجه نمی‌شود که اگر ما به تولید ضربه بزنیم، یعنی باب تسلط خارجی‌ها را به اقتصاد باز کرده‌ایم؟

وی افزود: می‌خواهند ریشه صنعت خودروی کشور را بخشکانند، ژست حفاظت از محیط زیست می‌گیرند. اگر می‌خواهید محیط زیست را حفظ کنید، باید روی ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی سرمایه‌گذاری کنید نه اینکه افرادی را بیاورید که طرفدار واردات هستند. در واقع، پشت این ماجرا‌ها تاجرباشی‌ها و خارجی‌ها هستند و هر کاری که علیه تولیدکنندگان انجام می‌شود ریختن آب به آسیاب خارجی است.

وی یادآور شد: کالا‌هایی را قاچاق اعلام و ممنوع الورود می‌کنند، بعد گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند در برخی زمینه‌ها ۵۰ درصد بازار کشور تحت پوشش این کالا‌ها است. پس این چه قاچاقی است؟ اکنون نیز زمزمه‌هایی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح می‌شود و کسانی دوباره بحث قاچاق آن را مطرح می‌کنند. باید توجه داشت که قاچاق بنزین و گازوییل از طریق زیر زبان یا گذاشتن در جیب صورت نمی‌گیرد، وقتی خودتان می‌گوید که لوله‌های چنداینچی برای این کار وجود دارد آن سیستمی امنیتی که می‌تواند ریگی را از آسمان پایین بیاورد، چطور این فرایند ساخت و انتقال را متوجه نمی‌شود؟
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۲
کد مطلب: 36247
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *