۰
در استات سیستان و بلوچستان چه می گذرد؟

ماجراهای عجیب قاچاق بنزین

میز نفت - بازار قاچاق سوخت رونق زیادی گرفته است و قاچاقچیان سوخت و سودجویان به‌شدت به تکاپو افتاده‌اند و برخی از مردم را هم به فروش سهمیه‌های نفت و بنزین خودرو خود روی آورده‌اند.
قاچاق سوخت | میز نفت
قاچاق سوخت | میز نفت
به گزارش میز نفت، ماجرای بی‌پایان صف‌های طولانی سوخت در سیستان و بلوچستان در حالی صبر ساکنان این استان را به سرآورده که شلوغی این صف‌ها فقط در مرز و قاچاق سوخت خلاصه نمی شود بلکه تعداد اندک جایگاه‌های سوخت هم مزید بر علت شده است و شاید با افزایش جایگاه‌ها، معضلات کاهش یابد.

در حالی یکی از تراژدی های تلخ و تکراری مردم صبور سیستان و بلوچستان وجود صف‌های طولانی و گاها چند کیلومتری بنزین و گازوئیل است که قاچاق سوخت و کمبود جایگاه ۲عامل مهم در این زمینه به شمار می آید.

صف‌هایی که نه در سرمای زمستان و نه در گرمای تابستان خیال کوتاه‌شدن ندارد و هر روز بر طول آنها افزوده می شود و زمینه گلایه‌مندی مردم منطقه و البته مسافرانی را فراهم کرده است که این خطه را به عنوان مقصد سفر خود برگزیده‌اند.

به گفته برخی رانندگان برای سوخت‌گیری به ‌ناچار باید ۳ تا ۴ ساعت وقت صرف را در این صف‌ها سپری کرد و این در حالیست که بازار قاچاق سوخت رونق زیادی گرفته است و قاچاقچیان سوخت و سودجویان به‌شدت به تکاپو افتاده‌اند و برخی از مردم را هم به فروش سهمیه‌های نفت و بنزین خودرو خود روی آورده‌اند.

بازار داغ فروش بنزین آزاد در کنار جایگاه های سوخت گواهی بر این ادعا است، بازاری که هیچ قیمت ثابتی برای آن وجود ندارد و هر فروشنده، بنزین را به هر بهایی که بخواهد می‌فروشد، نکته جالب تر قیمت پیشنهادی دلالان برای خرید سهمیه بنزین موجود در کارت‌های سوخت است به طوری که برای هر لیتر سهمیه بنزین حاضرند مبلغی بیش از پنج هزار تومان هم پرداخت کنند.

اگر چه برای رهایی از این معضل، راهکار مسئولان شناسایی و باطل کردن کارت‌های سوخت مهاجر و تجهیز جایگاه سوخت به دوربین پایش تصویری آنلاین برای جلوگیری از تخلفات بوده است، اما این وضعیت همچنان ادامه دارد و صف‌های بنزین هر روز شلوغ تر از روز قبل است.

با این وجود اما سهم بنزین صاحبان خودرو در سیستان و بلوچستان ماهیانه ۶۰لیتر به طور یارانه‌ای و ۱۵۰لیتر به طور آزاد است که در این بین اگر فردی خواهان تقاضای بنزین مازاد از سهمیه فوق باشد باید دست به دامان بنزین فروشان شود.بنزینی که توسط دلالان فقط در فاصله چند متری از تمامی جایگاه های سوخت به قیمت آزاد هر ۲۰لیتر تا ۴۰۰هزار تومان فروخته می‌شود .

۳۶۲ بار مراجعه به جایگاه طی یک ماه!

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان با بیان این که قاچاق سوخت یکی از علل اصلی ایجاد صف های طولانی است، اظهار داشت: عوامل متعددی در این امر دخیل هستند که اگر هر یک از متولیان به درستی ایفای نقش کنند شاهد این معضل نخواهیم بود .

قربانعلی مردانی در گفگو با ایرنا تاکید کرد:اکنون ۱۷۰مورد پرونده در حال سپری کردن مراحل اداری هستند در بین این ها یک مورد پژو در طول یکماه ۳۶۲بار به جایگاه سوخت مراجعه و سوختگیری کرده اند،این ها عامل ایجاد صف‌های طولانی هستند.از سویی دیگر بارها همکاران ما تهدید شده اند و مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند که در این زمینه سایر دست اندرکاران هم باید به وظیفه خود عمل کنند.

وی افزود: برای برخی تریلر ها و کامیون ها بارنامه صوری صادر می‌شود ، اداره متولی باید نظارت و بررسی کند چرا خودرویی که توان پیمودن مسیر را برای سوختگیری ندارد بارنامه به آن تعلق گرفته است تا بر حسب آن سوخت دریافت کند در حالی که عملکرد و کارایی ندارند؛ این موارد در تشکیل صف طولانی دخیل هستند.

مردانی با تاکید بر این که اگر همه دستگاه های دخیل به درستی ایفای نقش کنند مشکلات رفع می شود، ادامه داد: هنگامی که مرز باز است قیمت فرآورده هر ۲۰ لیتر به ۵۰۰ هزار تومان در سیستان و بلوچستان می رسد که این شرایط خاص این استان است.

به گفته وی در سیستان و بلوچستان یکسری شرایط در کنار هم قرار گرفته است و این اتفاق رخ می دهد در غیراینصورت ایجاد صف‌های طولانی همیشگی نیست به طور مثال اول ماه که کارت ها شارژ می شود این اتفاق پررنگ است.

مردانی با بیان این که مساله سوخت در سیستان و بلوچستان محلی برای تامین معاش برخی از افراد شده است، تاکید کرد: به طور میانگین، روزانه سه میلیون و ۳۰۰هزار لیتر بنزین فقط توسط نفتکش‌ها در مجموعه فرآورده های پخش نفتی زاهدان توزیع می‌شود؛ وظیفه ما تامین فرآورده است نه چرایی تشکیل ایجاد صف؛ اگر قرار بر نظارت باشد تمامی اعضای کمیسیون کالا و قاچاق و ارز باید پای کار بیایند.

وی با بیان این که در منطقه زاهدان ۷۲جایگاه مایع و ۲جایگاه سی ان جی فعال است، افزود: ۸ جایگاه سی ان جی با تجهیزات دولتی، ۵ جایگاه سی ان جی با تجهیزات شخصی و ۱۴جایگاه مایع هم در دست اقدام است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان تاکید کرد: اگر برخی جایگاه‌ها با پیشرفت فیزیکی کم مواجه است به آن ها تذکر داده و در صورت ۳ بار تذکر خلع ید می‌شوند؛ نمونه آن جایگاه واگذار شده به سازمان همیاری زاهدان یا برخی جایگاه‌ها که به شهرداری ها واگذار شده است.

منبع: اطلاعات
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 36328
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *