۰

تجارت نفت ونزوئلا رونق گرفت

میز نفت - چند هفته پس از رفع موقتی تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا، شرکت‌های بزرگ بازرگانی کالا در حال بازگشت به کسب و کار تجارت نفت این کشور آمریکای جنوبی هستند.
نفت ونزوئلا | میز نفت
نفت ونزوئلا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، شماری از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازرگانی نفت مستقل، در حال حاضر محموله‌های نفت ونزوئلا را به خریداران از جمله آمریکایی‌ها عرضه می‌کنند. این شرکت‌ها همچنین قراردادهایی برای خرید نفت از واسطه‌های مورد تایید شرکت نفت دولتی PDVSA  ونزوئلا، منعقد کرده‌اند.

کاهش تحریم‌ها، به بزرگ‌ترین شرکت‌های بازرگانی نفت جهان اجازه بازگشت به ونزوئلا را داده است و در عین حال، طبق گزارش‌ها، این کشور سرگرم مذاکره با شرکت‌های خدمات میدان نفتی بین‌المللی، برای کمک به افزایش تولید است.

افزایش عرضه از ونزوئلا، توازن بازار جهانی نفت را تا حدودی تغییر خواهد داد زیرا حداقل تا آوریل سال آینده، نفت بیشتری از این کشور آمریکای لاتین عرضه خواهد شد.

پس از اینکه دولت نیکلاس مادورو با مخالفانش در خصوص برگزاری انتخابات در سال آینده به توافق رسید، آمریکا در اکتبر، اکثر تحریم‌ها علیه صنعت نفت ونزوئلا را موقتا لغو کرد. واشنگتن یک مجوز کلی شش ماهه صادر کرد که به طور موقت معاملات مربوط به بخش نفت و گاز در ونزوئلا را مجاز اعلام کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا  خاطرنشان کرد که این مجوز تنها در صورتی تمدید می‌شود که ونزوئلا به تعهدات خود در چارچوب نقشه راه انتخاباتی، عمل کند.

این مجوز که تا ۱۸ آوریل سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد، تولید، حمل، فروش و صادرات نفت یا گاز ونزوئلا و عرضه کالاها و خدمات مرتبط و همچنین پرداخت پول کالاها یا خدمات مرتبط با نفت یا فعالیت‌های بخش گاز در ونزوئلا را مجاز می‌کند. همچنین به سرمایه‌گذاری‌های جدید در نفت یا گاز در ونزوئلا، مجوز می‌دهد.

تا قبل از لغو تحریم‌ها، شورون تنها شرکت بزرگ غربی بود که تحت مجوز ویژه صادر شده توسط دولت بایدن در اواخر سال گذشته، اجازه مخصوص برای بهره برداری از میادین نفتی و صادرات نفت از ونزوئلا داشت.

منابع آگاه به بلومبرگ گفتند اکنون که سایر شرکت‌ها اجازه یافته‌اند تجارت نفت خام ونزوئلا را ازسربگیرند، گروه گانوور، اولین شرکت بازرگانی بزرگی بود که به پالایشگاه‌های آمریکایی، یک ابرنفتکش حامل نفت ونزوئلا را پیشنهاد کرد.

طبق گزارش رویترز که با استناد به اسناد موجود و اظهارات چهار فرد آگاه بوده است، گانوور و ترافیگورا که یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ بازرگانی کالاست، در هفته‌های اخیر با خرید نفت از واسطه‌های مورد تایید شرکت  PDVSA، به محموله‌های نفت ونزوئلا دسترسی پیدا کرده‌اند.

دو منبع آگاه از این معامله، به رویترز گفتند: در روزهای پس از کاهش تحریم‌ها، ترافیگورا همچنین درباره قرارداد اجاره یک کشتی سوئزمکس برای حمل یک میلیون بشکه نفت کوره ونزوئلا در نوامبر از منطقه آموای، مذاکره کرد. اکنون که تجارت نفت ونزوئلا، دیگر یک جرم قابل تحریم نیست، علاوه بر شرکت‌های تجاری، شرکت‌های نفتی بین‌المللی و شرکت‌ها خدمات نفتی هم در حال مذاکره با شرکت PDVSA  برای دریافت محموله‌ها و افزایش تولید نفت ونزوئلا هستند.

گویا شرکت PDVSA برای کمک به افزایش تولید نفت، سرگرم مذاکره برای  استفاده از تجهیزات و خدمات تامین کنندگان خدمات میدان نفتی است.

اکنون که شرکت‌های غربی اجازه تجارت و واردات نفت خام خود را دارند، ونزوئلا قادر است صادرات قانونی نفت خود را افزایش دهد اما برای افزایش تولید نفت خود با نبرد سختی روبرو خواهد بود. طبق گزارش ماه گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انتظار می‌رود ونزوئلا تولید نفت خود را کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۴ افزایش دهد زیرا سال‌ها عدم سرمایه گذاری و سوء مدیریت، مانع رشد سریع تولید خواهد شد.

این آژانس برآورد کرد تولید نفت ونزوئلا که در سپتامبر ۲۰۲۳، به ۷۳۵ هزار بشکه در روز رسید، بعید است تا پایان سال ۲۰۲۴، به بالای ۹۰۰ هزار بشکه در روز برسد. انتظار می‌رود عمده رشد کوتاه ‌مدت تولید ونزوئلا، مربوط به سرمایه‌گذاری مشترک شورون باشد که می‌تواند تولید را از ۱۳۵ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۳، به ۲۰۰ هزار بشکه در روز پایان سال ۲۰۲۴ افزایش دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تولید پروژه‌های تحت اداره شرکت‌های اِنی، رپسول و «مورل اند پرام»، ممکن است در کوتاه مدت، ۵۰ هزار بشکه در روز به تولید ونزوئلا اضافه کند. در نتیجه، تولید نفت ونزوئلا ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴، به حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز رشد کند.



منبع : ایسنا 
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 36320
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *