۰

جنگ اوپک و آژانس بین المللی انرژی | عکس

میز نفت - آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک، دو نهاد بین‌المللی نفتی هستند که رابطه خصمانه‌ای با هم دارند.
آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته در گزارشی با عنوان «صنایع نفت و گاز در گذار به صفر خالص (کربن صفر)» اعلام کرد صنایع نفت و گاز اکنون با «بزنگاه تصمیم‌گیری» روبه‌رو هستند. به این صنایع گفته شد باید بین تسریع در بحران تغییرات اقلیمی یا پذیرش تغییر مسیر به سمت انرژی‌های پاک، موضوعی که در پس‌زمینه سناریوی پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی به آن اشاره شده است، یک گزینه را انتخاب کنند.

همان‌گونه که به‌تازگی در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مشاهده شد، این سناریو تنها چارچوبی بسیار محدود از چالش‌ها را پیش روی ما می‌گذارد و شاید به‌طور مصلحت‌آمیز مسائلی مانند امنیت انرژی، دسترسی به انرژی و مقرون‌به‌صرفه بودن آن را کم‌اهمیت جلوه دهد، همچنین به شیوه‌ای ناعادلانه صنعت نفت را به دامن زدن به بحران آب‌وهوا متهم می‌کند.

هیثم الغیص، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: طنزآمیز است که آژانس بین‌المللی انرژی، نهادی که در سال‌های اخیر بارها روایت‌ها و پیش‌بینی‌های خود را تغییر داده است، اکنون صنعت نفت و گاز را خطاب قرار داده و می‌گوید حالا زمان تصمیم‌گیری است.

شیوه‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی در روزهای اخیر با استفاده از رسانه‌های اجتماعی خود برای انتقاد و دستور دادن به صنایع نفت و گاز در پیش گرفته، دست‌کم می‌توان گفت غیردیپلماتیک است.

چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 36474
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *