۰
ظهور یک واسطه در صادرات نفتی مسکو

سوخت روسیه به اسم هند در اروپا

میز نفت - جایگاه هند در فهرست صادركنندگان فرآورده‌های نفتی به اروپا از رتبه ششم در سال 2022 میلادی به رتبه دوم در سال 2023 میلادی رسیده است. كشورهای فرانسه، هلند و ایتالیا سه واردکننده بزرگ محصولات پالایشی هند هستند.
بندر رتردام هلند | میز نفت
بندر رتردام هلند | میز نفت
به گزارش میز نفت، رسانه‌های روسی با استناد به آمارهای رسمی یورواستات گزارش می‌دهند که هند دومین تأمین‌کننده بزرگ محصولات نفتی وارداتی پالایش‌شده اتحادیه اروپا در سال 2023 میلادی شده است. عربستان سعودی رقابت شدیدی با شرکت‌های هندی برای تداوم رهبری در این بازار دارد.

بر اساس محاسبات ریانووستی، اتحادیه اروپا در فاصله ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال بیش از 7.9 میلیون تن فرآورده‌های نفتی پالایش‌شده از هند وارد کرده است که این رقم بیش از دو برابر نسبت به سال گذشته میلادی و سه برابر میزان واردات نسبت به سال 2021 میلادی است.

با این میزان فرآورده‌های نفتی پالایش‌شده صادرشده، هند از رتبه ششم در سال 2022 میلادی به رتبه دوم در سال 2023 میلادی رسیده و فرانسه، هلند و ایتالیا سه واردکننده بزرگ این محصولات بوده و در رتبه‌های بعدی، كشورهای کرواسی، لتونی، رومانی و آلمان قرار دارند.

هند، دومین پالایشگر بزرگ آسیا پس از چین، حدود 40 درصد از نفت خام پالایش‌شده خود را از روسیه وارد می‌کند و حجم این محموله‌ها به دلیل کاهش قیمت نفت خام روسیه درنتیجه تحریم‌های غرب و با تغییر اسناد تجاری به‌صورت قاب توجهی افزایش یافته است.

البته كارشناسان بازار معتقدند نفت خام روسیه از راه‌های دیگری نیز به مسیر خود در بازارهای اروپایی با دور زدن تحریم‌های غرب ادامه می‌دهد. بر اساس داده‌های مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، پالایشگاه نفت خیم بورگاس بلغارستان در دریای سیاه بیش از 4.95 میلیون تن نفت خام روسیه در 10 ماهه اول سال جاری وارد کرده است.

بلغارستان از تحریم نفت روسیه اتحادیه اروپا که در اواخر سال 2022 میلادی اجرا گردید، به‌منظور تضمین عرضه کافی در داخل معاف شد. بااین‌حال، نفت روسیه به‌صورت غیرمستقیم و با دست‌کاری در اسناد، در حال پالایش و فروش به سایر بازارهای اروپایی است.

بر اساس گزارش CREA، بلغارستان پس از هند، چین و ترکیه، چهارمین واردکننده بزرگ نفت خام روسیه از طریق نفت‌کش‌های دریایی است.

گزارش یورواستات نشان می‌دهد، هم‌اینک دوسوم واردات تجاری گاز طبیعی، نفت، نیکل، آهن، فولاد و کودهای شیمیایی دولت‌های اروپایی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا از مبدأ اولیه روسیه و با دست‌کاری اسناد تجاری انجام می‌شود.

از سوی دیگر، آمار رسمی نشان می‌دهد که در فاصله سه‌ماهه سوم 2021 میلادی تا سه‌ماهه سوم 2023 میلادی، سهم روسیه در واردات گاز طبیعی از خارج از اتحادیه اروپا، 27 درصد کاهش یافته است.
در آمار واردات نفت خارج از اتحادیه اروپا نیز شاهد کاهش 25 درصدی سهم روسیه هستیم. هرچند شرکت‌های هندی از فرصت به وجود آمده سودهای هنگفتی به دست می‌آورند.
 
*روسیه؛ دومین تأمین‌کننده بزرگ نفت هند

روسیه با پیشی گرفتن از عربستان سعودی به دومین تأمین‌کننده بزرگ نفت هند تبدیل شده است، زیرا پالایشگاه‌های هند علاقه زیادی دارند تا نفت خام روسیه را که پس از جنگ در اوکراین با تخفیف زیادی عرضه می‌شود، خریداری کنند.

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، پالایشگران هندی به‌عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت جهان، علاقه زیادی به خرید نفت روسیه باوجود ممنوعیت‌های تصویب‌شده اتحادیه اروپا دارند، چراکه شرکت‌های نفتی روسیه، محموله‌های نفتی خود را با حدود 30 درصد تخفیف می‌فروشند.

گزارش‌های منتشرشده توسط موسسه‌های ردیابی تجارت دریایی نفت نشان می‌دهد شرکت‌های هندی با خرید 18 درصد از نفت صادراتی روسیه، به یك واردکننده كلیدی نفت خام تحریم شده كرملین تبدیل شده‌اند. نرخ مشابه پیش از حمله به اوكراین فقط 1 درصد بوده است.

بزرگ‌ترین خریدار نفت روسیه، پالایشگاه جام نگر است که 27 درصد خوراك نفت خود را در ماه می از روسیه دریافت کرد، درحالی‌که پیش از ماه آوریل امسال، این میزان کمتر از 5 درصد بوده است. واردات از روسیه به میزان زیادی، جایگزین واردات از سایر منابع به‌ویژه خاورمیانه شده است. عراق همچنان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده هند بوده و عربستان سعودی در حال حاضر سومین تأمین‌کننده بزرگ نفت پالایشگاه‌های هند است.
 
نویسنده: چارلز کندی
منبع: OIL PRICE
چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 36475
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *