۰
مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر داد:

پایان تهاتر نفت در بودجه 1403

میز نفت - محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: در بودجه ۱۴۰۳ موضوع تهاتر نفت را نداریم و تمام نفت خام و میعانات گازی ایران فروش می‌رود.
محسن خجسته مهر | میز نفت
محسن خجسته مهر | میز نفت
 
به گزارش میز نفت، بخش های مهمی اظهارات مسحن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در نمایشگاه بین المللی نفت در ادامه می آید:
 
* 2.5 میلیارد بشکه معادل نفت خام، مجموع ذخایر جدید اکتشافی در دولت سیزدهم بوده است، حدود 8 مخزن نفتی و گازی کشف جدید ما بوده و یک کشف بسیار مهم هم اخیرا داشتیم که به‌زودی از طرف وزیر نفت اعلام خواهد شد.
 
* ما در گذشته نفت تولید می‌کردیم ولی نمی‌فروختیم، اما امروز هم تولید می‌کنیم و هم می‌فروشیم و در سال گذشته 35 میلیارد دلار درآمد صادرات نفتی داشتیم.
 
* واگذاری ۷۰۰ چاه کم بازده و بسته به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور انجام شده است زیرا بخش خصوصی می‌تواند کمک کند تا کل زنجیره بالادست صنعت نفت به گردش دربیاد و این نمایشگاه محل دیدن این دستاوردها است.
 

قراردادهایی که امضا شد



* در بخش توسعه میدان‌های نفتی و گازی در دو دولت گذشته ۱۳ میلیارد دلار قرارداد بسته شده که معادل سالی ۱.۶ میلیارد دلار است اما در ۲.۵ سال دولت سیزدهم ۱۵ میلیارد دلار قرار داد بسیتیم که سالانه ۶.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود  و رشدی ۴ برابری را نشان می‌دهد. اینها دستاوردهای بزرگ و افتخارات دولت سیزدهم است.
 
* در سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان‌های نفتی بستیم که ۱۲.۵ میلیارد دلار آن مربوط به ۲ میدان مشترک بود.
 
* تا نیمه اول امسال تولید از فاز ۱۱ این میدان مشترک افزایشی خواهد بود. همچنین عملیات اجرایی قرارداد جدید آزادگان را خواهیم داشت.
 
* ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت ملی نفت ایران در نظر گرفته شده است. ۳ هزار پروژه به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان طرح در حال اجرا است.
 

تمرکز روی گاز


* چند روزپیش قرارداد ۲۰ مخزن گازی را به ارزش ۷ میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها امضا کردیم. شرکت ملی نفت با پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها همکاری مشترک زیادی دارد و در واقع پشتیبانی این مجموعه‌ها را در خوراک و صادرات انجام می‌دهیم. این تفاهم‌نامه‌ها به معنی آغاز مطالعه مخازن و پس از آن ارائه برنامه برای سرمایه‌گذاری و تولید است.

*پروژه فشار افزایی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و اجرای آن ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد و ۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز برای کشور به همراه خواهد داشت. شرکت‌هایی که برای این پروژه انتخاب کرده‌ایم بایددر حوزه مطالعات ژئوفیزیک و ژئو تکنیک، ساخت توربوکمپرسور و ساخت سکوهای فشارافزایی و اقامتی اقدام کنند. برای ساخت توربوکمپرسورها هم هفت قطب را تعریف کردیم.
 

توضیحات خجسته مهر درباره فاز 11


* اگر تکمیل فاز 11 آسان بود، چرا قبلا آن را انجام ندادید؟ اگر هم می‌گویند کار مهمی نبوده باز هم حرف خطایی است! اینکه ۲۰ سال پروژه یا در اختیار خارجی‌ها باشد و نگذارند خودمان آن را انجام دهیم قابل قبول نیست. طبیعی است که هم نمی‌خواستیم یک سکو به آن بزرگی را جابه‌جا کنیم اما با موضوعات و شرایطی روبه‌رو شدیم که مجبور به انتخاب بودیم.

*جکت میدان مشترک فرزاد ب در حال ساخت است و امیدواریم امسال جکت نصب شده و حفاری آغاز شود.
 
 *در بودجه ۱۴۰۳ موضوع تهاتر نفت را نداریم و تمام نفت خام و میعانات گازی ایران فروش می‌رود.
 
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 37879
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *