۰

تحلیل دیپلمات جنجالی کشور از مواضع نفتی ریاض

ايران با مقدار توليدي كه هم اينك در بخش نفت دارد كه تاثيرگذار هم نيست و با در نظر گرفتن اين مساله كه با توجه به تحريم هاي روسيه، روسيه آمادگي كاهش عرضه نفتش را ندارد
تحلیل دیپلمات جنجالی کشور از مواضع نفتی ریاض
به گزارش «ميزنفت»، مرتضي ابوطالبي، تحليل گر اقتصاد بين الملل در گفت وگو با اعتماد، به تشريح نوع رفتار عربستان در اجلاس اوپك مي پردازد و بيان مي كند كه براي نوع رفتار عربستان در اين خصوص مي توان دلايل سياسي را نيز مدنظر قرار داد.

*كشور عربستان اعلام كرد نوع رفتارش در اجلاس اخير اوپك به اين دليل بوده است كه انرژي هاي جديدي از جمله نفت شل در حال ورود به بازار هستند و احساس كرديم كه يك آلترناتيو در بازار براي نفت در حال به وجود آمدن است و لذا در پي آن هستيم شرايط را به گونه يي فراهم كنيم كه توليد آن انرژي هاي نو، مقرون به صرفه نباشد. اين سياستي است كه عربستان به ظاهر اعلام كرده و گفته ما در چارچوب رقابت با توليدكنندگان نفت شل هستيم و توليد نفت را در سطحي نگه مي داريم تا موجب بيرون راندن رقبا شود. همان طور كه گفتم اين دليل بيان شده از سوي عربستان است ولي دلايل ديگري نيز وجود دارد كه مي توان بر اساس آنها رفتار عربستان را تحليل كرد.


*يك عامل، تحريم جديد روسيه است كه موجب شده روسيه نتواند آمادگي كاهش توليد را داشته باشد. تداوم تحريم اقتصادي ايران هم در اين باره موثر است چراكه هنوز همه تحريم ها برداشته نشده و اين تداوم تحريم، موجب بسته بودن دست ايران براي اقدامي موثر براي مقابله شده است. مباحثي ديگر نيز مانند موضع گيري اخير كشورهاي امريكاي لاتين در برابر سياست هاي امريكا و آنچه موجب شد تا امريكايي ها پس از نيم قرن قطع رابطه با كوبا از سر گيري روابط شان را دنبال كند و رقابت هايي كه در چارچوب جنگ ارزها و اختلافاتي كه امريكا و چين دارند نيز در اين مساله موثر بوده است.

*در خصوص اين مساله كه پايين آمدن و كاهش قيمت نفت و دريافت پول آن در اقتصاد كشورمان اثرگذار است، ترديدي نيست و غيرقابل انكار هم است ولي اينكه كاهش قيمت و كاهش توليد و صادرات نفت چقدر در مواضع ايران در مذاكرات اثرگذار باشد، نيازمند بررسي هاي بسيار بيشتري است و من در موقعيتي نيستم تا در آن خصوص اظهارنظر بكنم. كاهش قيمت نفت، كاهش توليد و سرمايه گذاري همه اينها در كاهش رشد موثر است.

*ايران با مقدار توليدي كه هم اينك در بخش نفت دارد كه تاثيرگذار هم نيست و با در نظر گرفتن اين مساله كه با توجه به تحريم هاي روسيه، روسيه آمادگي كاهش عرضه نفتش را ندارد و كشورهاي غير اوپك ديگر هم مانند روسيه آمادگي لازم براي كاهش عرضه نفت ندارند، بنابراين پيش بيني در كوتاه مدت اين نيست كه قيمت نفت به يك باره جهش كند، هر چند ممكن است از آنجايي كه در حال ورود به فصل سرد هستيم، قيمت نفت افزايش و مقدار تقاضا براي خريد نفت افزايش يابد و اين افزايش تقاضا به افزايش قيمت نفت منجر شود ولي از آنجايي كه قدرت ايران براي اثرگذاري در بازار نفت مدت هاست كاهش يافته و آمادگي لازم براي همراهي كشورهاي ديگر با ايران فعلاوجود ندارد، به نظر مي رسد كه نبايد در كوتاه مدت اميدوار به افزايش قيمت باشيم.

* ديگر كشورهاي عضو اوپك نيز از ادامه يافتن اين شرايط متضرر مي شوند و بايد آنها را اقناع كرد كه استمرار شرايط به نفع هيچ كس نيست و اين مهم به عنوان يك دستوركار ديپلماتيك مي تواند كمك كننده باشد.
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 4416
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *