۰
البدری:

کاهش قیمت ربطی به عرضه و تقاضا ندارد!

دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، گفت:« قیمت کنونی نفت در بازار جهانی با میزان عرضه و تقاضا ارتباط چندانی ندارد.
کاهش قیمت ربطی به عرضه و تقاضا ندارد!
به گزارش «ميزنفت»، دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، گفت:« قیمت کنونی نفت در بازار جهانی با میزان عرضه و تقاضا ارتباط چندانی ندارد.

عبدالله سالم البدری در گفتگو با نشریه «الاتحاد الظبیانیه» امارات گفت:« در حال حاضر عرضه نفت اندکی بیش از تقاضاست اما قیمت نفت تا حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است... ممکن نیست این میزان افزایش عرضه بتواند تا این حد سبب کاهش قیمت نفت شود.»

البدری افزود:« قیمت نفت در آغاز سال ۲۰۱۴ برای تولید کننده و مصرف کننده مناسب بود اما با شرایطی که در حال حاضر به وجود آمده است به نظر می رسد اعضای اوپک اجرای ۱۷۷ طرح مورد نظر اوپک را به تاخیر بیندازند، این طرح ها که قیمت آنها ۲۷۰ میلیارد دلار بر آورد شده است قرار بود از سال ۲۰۱۴ آغاز و تا ۲۰۱۸ به بهره برداری برسد.»

وی افزود:« کشورهای خارج از اوپک تمایل دارند اوپک برای افزایش قیمت نفت تولید خود را که در حال حاضر ۳۰ میلیون بشکه در روز است کاهش دهد اما اوپک چنین خواسته ای را عملی نخواهد کرد.»

وی کاهش قیمت نفت را به مازاد تولید کشورهای خارج از اوپک و چانه زنی های مشتریان نفتی نسبت داد و این مازاد را شش میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز عنوان کرد.

عبدالله سالم البدری ادامه داد:« برای بهبود قیمت نفت باید تا تابستان آینده صبر کرد... اوپک تدابیر لازم را برای ثابت نگه داشتن بازار اتخاذ می کند، کشورهای عضو اوپک با توجه به داشتن ذخایر عظیم نفتی تا سالهای سال همچنان صادر کننده اصلی نفت در جهان خواهند بود در نتیجه هر کشوری سعی می کند سهم خود را در تولیدات اوپک حفظ کند.»

وی درباره چالش های روبروی صنعت نفت گفت:« حوزه نفتی با چالش های متعددی مواجه خواهد بود که کاهش میانگین رشد اقتصادی به ویژه رشد اقتصادی چین و اتحادیه اروپا و افزایش عرضه از جمله این چالش ها به شمار می آیند.»

البدری میزان تولید روزانه نفت خام در جهان را ۹۱ میلیون بشکه عنوان کرد و افزود:« اوپک با تولید ۳۰ میلیون بشکه در روزه ۳۵ درصد کل تولید جهان را در اختیار دارد.»

وی تصریح کرد:« افق پیش روی اوپک تا سال ۲۰۴۰ مشخص است، پیش بینی ما این است که در این مدت در حوزه انرژی شاهد افزایش ۶۰ درصدی تقاضا باشیم ضمن اینکه تا سال ۲۰۴۰ نفت، گاز و ذغال سنگ در تامین حدود ۸۳ درصد انرژی جهان نقش خواهند داشت و این سهم نیز به تساوی است یعنی هر کدام از این سه اندکی بیش از ۲۷ درصد تامین انرژی را به خود اختصاص می دهند.»

پیش بینی کارشناسان این است که با ادامه روند کاهش تقاضا و افزایش تولید، در سال ۲۰۱۵ نیز شاهد کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به سقف ۴۰ دلار در هر بشکه خواهیم بود . این عامل هم باید در نظر گرفته شود که قیمت کنونی نفت در شرایطی است که اوضاع امنیتی در دو کشور نفت خیز لیبی و عراق موجب شده است تا بخش های متعددی از میادین و بنادر صادرات نفت این دو کشور متوقف باشند در نتیجه بازگشت این کشورها به بازار نفت می تواند پیامدهای دیگری نیز در پی داشته باشد.

اوپک ۸۰ درصد ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد .

در حال حاضر میزان تقاضا در جهان ، روزانه ۸۶ میلیون بشکه است اما پیش بینی می شود این میزان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱۰۶ میلیون بشکه در روز برسد.
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۱۱
کد مطلب: 4455
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *