۰
عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با فارس:

بخشی از مصرف بی رویه انرژی با قیمت‌گذاری پلکانی قابل کنترل است

عضو کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه استفاده از نظام تعرفه گذاری پلکانی افزایشی برای قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی، می‌تواند بخشی از مصرف بی رویه انرژی را کنترل کند، گفت: دولت می‌تواند بخشی از هزینه هایی که صرف تخصیص یارانه به افراد پرمصرف می شود را با قیمت گذاری مناسب کنترل کند.
به گزارش ميزنفت،  قاسم عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر ناعادلانه بودن شیوه فعلی توزیع یارانه‌ها در کشور گفت: قطعا افراد پردرآمد بیشتر از افراد کم درآمد انرژی مصرف می کنند و روش فعلی توزیع یارانه ها، عادلانه نیست. هدفمندی یارانه فقط یک بعد نداشت و قرار بود با انجام این کار مردم و واحدهای تولید به صرفه جویی در مصرف انرژی تشویق شوند.
 
عزیزی با تاکید براینکه براساس قانون بودجه سال 93، دولت باید با شناسایی افراد پردرآمد در این راستا قدم برمی‌داشت ولی تاکنون از انجام این کار خودداری کرده است، اضافه کرد: در حال حاضر مصارف انرژی مردم مشخص است و دولت می تواند بخشی از هزینه هایی که صرف تخصیص یارانه به افراد پرمصرف می شود را با قیمت گذاری مناسب کنترل کند.
 
نماینده مردم شازند در مجلس با اشاره به اینکه هدف از راه‌اندازی کارت هوشمند سوخت برای مصرف بنزین هم این بود که مصرف را کنترل کند و هم افراد پرمصرف کنترل شوند، گفت: دولت باید برای حامل های انرژی الگوی مصرف تعیین کند و به صورت پلکانی هرکس که کمتر از  الگو مصرف می‌کند یارانه مصرف دریافت کند و هر کس به میزانی که مصرف بالاتر از الگو دارد هزینه تمام شده را پرداخت کند.
 
این عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به موافقت خود با اجرای نظام تعرفه گذاری پلکانی افزایشی یا همان IBT گفت: استفاده از این نظام تعرفه گذاری، می تواند بخشی از مصرف بی رویه انرژی را کنترل کند.
 
عزیزی با اشاره به اینکه دیدگاه کمیسیون تلفیق در رابطه با این پیشنهاد مشخص نیست، اضافه کرد: کمیسیون تلفیق هنوز تصمیمی در بحث نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها در سال آینده نگرفته است، البته در قانون بودجه سال  93 این راهکار وجود داشت که دولت پردرآمدها را از دریافت یارانه حذف کند اما این کار انجام نگرفت.
 
این عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: برای آنکه از جانب افراد پرمصرف نارضایتی ایجاد نشود، پیشنهاداتی مبنی بر توزیع اوراق به آن ها برای مشارکت در طرح های زیر ساختی مطرح شده است که هم باعث تسریع طرح های زیرساختی خواهد شد و هم از نارضایتی این افراد جلوگیری می کند.
سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 4984
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *