۰
«ميز نفت» گزارش می دهد

جدیدترین رتبه های نفتی ایران

ونزوئلا، عربستان، کانادا و ایران؛ 4 کشور نخست نفتی جهان البته از نظر میزان ذخایر نفت که جدید ترین گزارش های رسمی با تایید این رده بندی از میزان ذخایر، تولید و مصرف نفت در جهان رونمایی می کند. در بخش تولید نفت نیز ایران در رتبه هفتمی جهان روزگار سپری می کند.
جدیدترین رتبه های نفتی ایران
به گزارش «ميزنفت»، . میزان کل ذخایر نفت خام جهان در پایان سال ۲۰۱۳ با افزایش ۰.۰۳۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱۶۸۷.۹ میلیارد بشکه رسیده است. . ونزوئلا با ۲۹۸ میلیارد بشکه ذخیره نفتی در رتبه نخست قرار گرفته و عربستان با ۲۶۵ میلیارد بشکه و کانادا با ۱۷۴ میلیارد بشکه به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

ایران هم با ذخایر ۱۵۷ میلیارد بشکه ای خود در رتبه چهارم دارندگان ذخایر نفتی قرر گرفته است که حدود ۹.۳ درصد کل ذخایر نفت جهان را به خود اختصاص داده است

میزان ذخایر نفتی برخی کشورهای دیگر هم عبارت است از: آمریکا ۴۴.۲ میلیارد بشکه، روسیه ۹۳ میلیارد بشکه، عراق ۱۵۰ میلیارد بشکه، کویت ۱۰۱.۵ میلیارد بشکه، امارات ۹۷.۸ میلیارد بشکه، و چین ۱۸.۱ میلیارد بشکه.

در میان مناطق مختلف جهان،‌خاورمیانه به عنوان غنی ترین منطقه نفتی جهان شناخته شده به طوری که ۴۷.۹ درصد کل ذخایر نفتی جهان را به خود اختصاص داده است. آمریکای جنوبی و مرکزی با ۱۹.۵ درصد، آمریکای شمالی با ۱۳.۶ درصد، اروپا و اورآسیا با ۸.۸ درصد، آفریقا با ۷.۷ درصد، آسیا اقیانوسیه با ۲.۵ درصد به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.


*رده بندی تولید کنندگان
همچنین ایران هفتمین تولید کننده بزرگ نفت جهان در سال ۲۰۱۳ بود در حالی که عربستان با تولید ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز در رتبه نخست از این نظر قرار گرفته است و روسیه با ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز و آمریکا با ۱۰ میلیون بشکه در روز رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

چین که دومین واردکننده بزرگ نفت جهان پس از آمریکاست در میان تولید کنندگان نفت بالاتر از ایران در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است. میزان تولید نفت این کشور ۴.۱ میلیون بشکه در روز اعلام شده است. پس از چین، کانادا با تولید روزانه ۳.۹ میلیون بشکه در روز و امارات با تولید ۳.۶ میلیون بشکه در روز به ترتیب در رتبه های پنجم و ششم قرار گرفته اند.

میزان تولید نفت برخی کشورهای دیگر عبارت است از: عراق ۳.۱ میلیون بشکه در روز، کویت ۳.۱ میلیون بشکه در روز، مکزیک ۲.۸ میلیون بشکه در روز، الجزایر ۱.۵ میلیون بشکه در روز و نیجریه ۲.۳ میلیون بشکه در روز.

کل تولید نفت جهان در سال ۲۰۱۳ نیز با افزایش ۰.۶ درصدی به ۸۶.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

منبع: گزارش سالانه برتیش پترولیوم
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 688
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *