۰

نقش مهندسی خرید در مدیریت بازرگانی شرکت‌های پیمانکاری

مهرداد صبامهر
قطعا" در بازار پیچیدهٔ رقابتی کنونی و ارتقاء سریع سطح محصولات سازندگان، فقط با اتکاء به علم بازرگانی نمی توان تمام منافع یک سازمان را تامین کرد، اما با داشتن پشتوانه علمی و شم فنی و نگرشی سیستمی به عملیات خرید، می توان در کاهش هزینه ها با حفظ کیفیت موثر بود.
نقش مهندسی خرید در مدیریت بازرگانی شرکت‌های پیمانکاری
به گزارش «ميزنفت»، خرید به عنوان یکی از اصلی ترین فعالیتهای شرکتهای پیمانکاری و پروژه محور که سهم ۴۰ تا بعضا" ۶۰ درصدی وزن مالی هر قرارداد پیمانکاری را به خود اختصاص می دهد ، در موفقیت مالی/زمانی/کیفی یک پروژه حائز اهمیت می باشد. در واقع هدف "مهندسی خرید" در یک پروژه EPC تامین کالا با مشخصات طراحی شده توسط واحد مهندسی سازمان از طریق سازندگان معتبر و توانمند بوده که واژه "مهندسی" آن بر تفکر سیستماتیک، همراه با تجزیه و تحلیلهای کمی و کیفی مستند ، بر اساس معیارهای پذیرش فنی تاکید دارد . تلفیق تکنیکهای "خرید" در کنار منطق "مهندسی" ، باعث خلق "مهندسی خرید" میگردد که نتیجه آن افزایش بهره وری در عملیات خرید خواهد بود.

مهندسی خرید در ادبیات پروژه های بین المللی واژه ای جا افتاده بوده اما در کشور ما جوان و قدمتی حدود ۱۵ سال دارد و بکارگیری این تفکر در مدلهای شرکتهای پیمانکاری نفتی بسیار موفق عمل نموده است.

اصولا" مهندس خرید در یک سازمان بازرگانی علاوه بر دارا بودن اطلاعات فنی و مبانی طراحی تجهیزات مورد نیاز واحد متقاضی ، لازم است تا آشنائی کامل با اصول و فنون بازرگانی داشته و با استفاده از ابزارهای نرم افزاری ، داده های خام را به صورت اطلاعات پردازش شده تبدیل نماید تا بر مبنای آن تصمیم گیری بهتری انجام گیرد و حرکت های صحیح خرید متناسب با شرایط و مشخصات هر پروزه شکل گیرد. لذا ایجاد بانکهای اطلاعاتی به روز ، دقیق و منسجم از قیمتهای اقلام و تجهیزات سازندگان و محاسبه قیمت تمام شده محصول، شرایط را برای انجام مذاکرات حرفه ای با سازندگان فراهم می کند.

قطعا" در بازار پیچیدهٔ رقابتی کنونی و ارتقاء سریع سطح محصولات سازندگان، فقط با اتکاء به علم بازرگانی نمی توان تمام منافع یک سازمان را تامین کرد، اما با داشتن پشتوانه علمی و شم فنی و نگرشی سیستمی به عملیات خرید، می توان در کاهش هزینه ها با حفظ کیفیت موثر بود.

وزن اصلی عملیات خرید پس از طی مراحل انتخاب پیمانکار و تنظیم قرارداد خواهد بود، انجام هماهنگی و نظارت بر اجرای تعهدات طرفین منطبق با شرایط قراردادی تا زمان تحویل اقلام منطبق با نیاز واحد متقاضی و احیانا" استفاده از خدمات نصب و راه اندازی سازندگان جزو لاینفک ماموریت سازمان خرید استکه مهندس خرید با ذهنیت تیز مهندسی و ابداع شیوه های خلاقانه و نوین ، میتواند بستر مناسبی را برای تحقق شرایط برد- برد در یک کار تیمی فراهم کند.


چرا مهندسی خرید؟

۱. مهندسی خرید میتواند در مرحله شرکت در مناقصه هر پروژه با اشراف کامل بر قیمت روز اقلام و تجهیزات و انجام شفاف سازیهای فنی موثر در قیمت به تیم بازاریابی سازمان جهت تهیه قیمت بخش کالا کمک موثر نمایند ، تجربه نشان داده که با توجه به محدودیت اطلاعات فنی در مرحله مناقصه ، احتمال خطا در محاسبات قیمتی بخش کالا وجود دارد ، برآورد قیمتهای صحیح بخش کالا و خدمات در این مرحله نقش مهمی دارد.

۲. مهندسی خرید میتواند با شناخت از توانائی فنی سازندگان در مرحله طراحی به تیم مهندسی سازمان برای بهینه طراحی کردن بر اساس محدودیتهای مالی/زمانی هر پروژه کمک موثری نمایند.

۳. مهندسی خرید با ایجاد پل ارتباطی فنی با سازندگان و مطالعه عملکرد تجهیزات، میتواند در تهیه استراتژی منبع یابی (sourcing) سازمان نقش فعالی داشته باشند.

۴. قیمت به عنوان یکی از پارامترهای موثر در موفقیت خرید است که فاکتورهای اقتصادی هر کشور و قیمت شناور مواد اولیه بر آن اثر گذار خواهد بود ، مهندسی خرید با شناخت کامل تجهیزات و فرموله کردن فاکتورهای متغیر موثر بر قیمت تمام شده میتوانند در برآورد مهندسی قیمت تجهیزات جهت تصمیم گیری نهائی مدیریت ، کمک موثری نمایند.

۵. مهندسی خرید با انجام مذاکرات هم زمان فنی/بازرگانی میتواند در کسب حداکثری منافع سازمان نقش موثری داشته باشد.

۶. حصول اطمینان از تحویل تجهیزات/خدمات بر اساس مشخصات و تعهدات مندرج در قرارداد و ایجاد فرصت ساخت داخل سفارشهای خارجی با تسهیل در انتقال تکنولوژی ، از مزایای دیگر مهندسی خرید است.

۷. هماهنگی مستمر فنی/بازرگانی با سازندگان و ذینفعان داخلی سازمان در طول زنجيرهء تامين جهت بهبود مستمر کیفی محصول و حفظ زمانبندی قراردادی و شناسائي گلوگاههای کاری که منجر به بروز تاخير شده و ارائه اقدام اصلاحي جهت رفع اين گونه موارد.

۸. مهندسی خرید با شناخت حساسیتهای مراحل نصب و راه اندازی تجهیزات و تلفیق این نکات با تکنیکهای بازرگانی، میتواند در کاهش مغایرتهای احتمالی حین ساخت نقش داشته و به عنوان نقطه تماس سازمان با سازندگان، ریسکهای آتی عملیاتی را به حداقل ممکن برساند.

۹. تغییرات فنی معمول در حین اجراء پروژه باعث تغییر در قیمت محصول می‌شود ، مهندسی خرید با احاطه بر جنبه های فنی تولید کالا میتواند با بررسی های لازم ، کاهش اثرات قیمتی ناشی از تغییرات فنی را مدیریت کنند.

۱۰. با توجه به محدودیتهای ناشی از تحریم و کمرنگ شدن حضور سازندگان شناخته شده بین المللی در بازار و شرایط حاکم بر عملیات بانکی و لجستیک خریدهای خارجی ،مهندسی خرید میتواند با ارائه راهکارهای خلاقانه فنی/بازرگانی باعث چابکتر عمل کردن سازمان شده و امکان استفاده از فرصتها و عبور از تهدیدها را فراهم کند.
 
مهندس مهرداد صبامهر – مدیر بازرگانی شرکت گلوبال پتروتک کیش
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 7082
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *