۰
برنتامه بلومبرگ درباره نفت ایران

توافقی به قیمت سقوط

توافق هسته‌ای ایران باعث کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی خواهد شد یا دست‌کم از افزایش مجدد قیمت نفت در این بازارها جلوگیری خواهد کرد. هر نوع عرضه جدیدِ نفت به این بازار، فشار منفی بر قیمت‌ها وارد خواهد کرد. فقط انتشار خبر احتمال نزدیک شدن به توافق هسته‌ای با ایران، باعث کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، طی چند روز اخیر شده است.
توافقی به قیمت سقوط
به گزارش «ميزنفت» به نقل از بلومبرگ، مجری این شبکه ابتدا گفت: هرچند مذاکرات هسته‌ای شش کشور و ایران در وین فعلاً برای استراحت مذاکره‌کنندگان موقتاً تعطیل شده است، شایعاتی شنیده می‌شود که دستیابی به توافق هسته‌ای ممکن است بسیار نزدیک باشد. البته هنوز زمانی مشخص برای انتشار متن نهایی توافق، که دیپلمات‌ها هنوز در حال کار کردن روی جزییات آن هستند، اعلام نشده است.

بن شارپلز (Ben Sharples)، خبرنگار اخبار انرژیِ این شبکه، در گفتگوی زنده با مجری بلومبرگ درباره تأثیر توافق احتمالی هسته‌ای گروه پنج بعلاوه یک با ایران بر بازارهای جهانیِ نفت گفت: اصولاً این توافق به معنای عرضه شدن نفتِ بیشتر به بازارهایی است که واقعاً به آن نیازی ندارند.

وی افزود: ایران پیش بینی کرده است که قادر خواهد بود صادرات نفت خام خود را ظرف حدود شش ماه، دو برابر کند. در حال حاضر، ایران که تحت تحریم‌های نفتی قرار دارد، فقط یک میلیون بشکه در روز صادر می‌کند. این در حالی است که حتی هم‌اکنون نیز بازارهای نفتی به علت عرضهِ بسیار قابل توجه نفت (و تقاضایِ کم برای آن)، اشباع شده است.

مثلاً عربستان سعودی در حال تولید و صادرات نفت خود به حدی است که رکورد جدیدی در این زمینه برای این کشور در ماه ژوئن به ثبت رسانده است. سازمان اوپک نیز در مجموع، بالاتر از سهم خود تولید می کند. این بیشترین میزان تولید نفت خام اوپک از سال ۲۰۱۲ میلادی به این طرف محسوب می‌شود.

از اینرو، هر نوع عرضه جدیدِ نفت به این بازار، فشار منفی بر قیمت‌ها وارد خواهد کرد. فقط انتشار خبر احتمال نزدیک شدن به توافق هسته‌ای با ایران، باعث کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، طی چند روز اخیر شده است.

مجری پرسید: ایران ممکن است بخواهد به‌سرعت بر صادرات نفت خود بیافزاید، ولی آیا از لحاظ فنی و عملی این کشور قادر است چنین کند؟

خبرنگار: ایران هم‌اکنون نیز مقادیر قابل توجهی از نفت خام خود را که تولید کرده اما صادر نکرده، در حالت ذخیره نگه داشته است. تخمین‌های مختلف، مقادیر نفتِ ذخیره سازیِ شدهِ ایران را بین هفت تا سی میلیون بشکه برآورد می‌کنند.

از اینرو، ایران در همان بدو امر، قادر خواهد بود مقادیر قابل توجهی از نفتِ اضافی را - بدون نیاز به افزایش تولیدِ خود - وارد بازار کند. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند ایران نمی‌تواند میزان تولید نفت خام خود را به سرعت افزایش دهد. همین کارشناسان می گویند: مثلاً ایران ممکن است بتواند ظرف دوازده ماه، تولید نفت خام خود را تا پانصد هزار بشکه در روز افزایش دهد. ایران قادر خواهد بود این کار را با احیای مجدد چاه‌های نفتیِ قدیمیِ خود که هم‌اکنون مورد بهره‌برداری نیست انجام دهد.

خبرنگار امور انرژی بلومبرگ در خاتمه افزود: کمترین تأثیر توافق هسته‌ای ایران این خواهد بود که دست‌کم روند افزایش مجدد قیمت نفت در بازارهای جهانی را به تعویق اندازد.
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 7185
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *