۰

حذف واسطه‌هایی که از آب گل آلود طلای سیاه گرفتند!

اینکه تحریم ها دکانی پررونق برای برخی به حساب می آمد، موضوعی غیرقابل انکار است؛ نمونه آن بدهکار بزرگ بانکی که خیلی خوب از آب گل آلود صنعت نفت کشور ماهی گرفت یا واسطه احتمالی در جریان دکل گم شده میلیون دلاری.
حذف واسطه‌هایی که از آب گل آلود طلای سیاه گرفتند!


به گزارش«ميزنفت»، تحریم های بین المللی نه تنها موجب کاهش قابل توجه صادرات نفت ایران شد، بلکه پای پرونده های متعدد فساد اقتصادی را به صنعت طلای سیاه باز کرد.

در این میان پرونده ۲۰۰ جلدی "ب.ز" به عنوان بدهکار بزرگ نفتی منحصر به فرد به نظر می آید.

پرونده ای که در کنار دیگر پرونده های فساد واکنش بسیاری از مسوولان را به همراه داشته است. یکی از واکنش ها را اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در اظهارنظرهای خود در جلسه اخیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح کرده است و گفته است که برخی از کسانی که به عنوان مفاسد اقتصادی شناخته می شوند از موضع طلبکاری صحبت می کنند تا خود را بی گناه جلوه دهند.

به گفته وی این پرونده ها حاصل بی تدبیری های گذشته بوده است.

پرونده های فساد البته به دکل های حفاری نیز راه یافته اند. دکلی که پول آن پرداخت شد اما هیچ‌گاه به دست شرکت ایرانی نرسید تا از آن به عنوان "دکل گم‌شده" نام برده شود نمونه بارز این فساد است. دکلی که قرار بود پس از خریداری در کشور مستقر شود حالا معلوم نیست کجاست و چه بر سرش آمده است.

با این حال حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی میزان فسادها را بیش از گم شدن یک دکل می داند و می گوید که پرونده تخلفات شرکت تاسیسات دریایی - که در گم شدن دکل «دین» هم دست دارد- قطور است.

به گفته دهدشتی سرمایه شرکت تاسیسات دریایی به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار می رسد و پیشرفت فیزیکی مورد انتظار در قراردادهایی که این شرکت منعقد کرده حاصل نشده است.

با این وجود، معاون اول رییس جمهور تاکید دارد که تلاش های وزارت نفت مانع از بروز دوباره چنین فسادهایی در صنعت نفت کشور خواهد بود.

اما یکی دیگر از ابعاد توافق هسته ای را می توان در این گزارش مورد اشاره قرار داد. بی شک اجرای توافق هسته ای و لغو تحریم ها راه را برای کنار گذاشتن واسطه ها و دلالان هموار خواهد کرد.

منبع:ایسنا
جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 7418
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *