۰
انتقادات تند عضو جبهه پایداری از زنگنه

ماجرای برخوردزنگنه با موضوع پالایشگاه سازی

رئیس اسبق موسسه مطالعات بین المللی انرژی با تأکید بر اینکه اظهارنظرها درباره تولید بنزین در دولت قبل سیاسی است، گفت: موضوعی که آمریکایی‌ها را ناراحت کرد، متأسفانه امروز برخی آقایان را ناراحت می‌کند.
ماجرای برخوردزنگنه با موضوع پالایشگاه سازی
پایگاه خبری – تحلیلی «ميزنفت» بخشی از گفت و گوی علی اصغر زارعی را با خبرگزاری فارس منتشر می کند:

* اولاً که آمار و مدارک نشان می‌دهد که کیفیت تولید بنزین داخلی همواره در حد استاندارد یورو ۲ بوده و در بهترین وضعیت، بنزین یورو ۲ تولید کردیم، دلیل آن هم این است که عمر پالایشگاه‌های ما قدری طولانی شده و آسیب‌هایی نیز در دوران دفاع مقدس به پالایشگاه‌های ما وارد شده است، اما متخصصان صنعت نفت توانستند این آسیب‌ها را با همت خودشان برطرف کنند و صنعت نفت را راه‌اندازی کنند و این نیازمند سرمایه‌گذاری برای بازسازی پالایشگاه‌ها و افزایش کیفیت آنها بود.

* همین بنزین داخلی که تولید می‌شد، از سال‌های بسیار دور، با بنزین وارداتی ترکیب می‌شد تا بتواند کیفیت بنزین داخلی را افزایش دهد، در دولت‌های هفتم و هشتم که عمدتاً نیز آقای زنگنه مسئولیت وزارت نفت را بر عهده داشت، اعتقادی به سرمایه‌گذاری در افزایش و کیفیت تولید فرآورده‌های داخلی نداشت.

* آقای زنگنه برخلاف نظرات کارشناسی‌ که در صنعت نفت بود و آن موقع هم پیشنهاد می‌دادند که به دلیل افزایش مصرف داخلی ‌باید هم ظرفیت پالایش کشور افزایش یابد و هم کیفیت پالایشگاه‌های موجود بهبود یابد، اما با وجود همه این نظرات کارشناسی، آقای زنگنه معتقد بود که سرمایه‌گذاری در پالایش مناسب نیست و بهتر است ما فرآورده را از داخل تأمین کنیم و عمده سرمایه و توجهمان را به مسائل بالادستی معطوف کنیم.

*در واقع آنچه که ما به عنوان بنزین یورو ۴ در داخل تولید می‌کنیم، نتیجه کار تخصصی مدیران و کارشناسانی است که طی ۵ سال گذشته برای بهبود وضعیت پالایشگاه‌های کشور تلاش کردند، وگرنه امروز در ۸ ماه گذشته از عمر دولت آقای روحانی که چنین اتفاقی نیفتاده است، بنابراین باید از مجموعه کارشناسان تقدیر و تشکر کرد، اتفاقاً افرادی که مخالف ما در سرمایه‌گذاری در بحث پالایش بودند، امروز چنان موضع‌گیری و فرار به جلو می‌کنند که کأنّه گویا این افراد همان کسانی نبودند که با سرمایه‌گذاری در مسائل پالایشی مخالفت می‌کردند.

* گزارش مرکز پژوهش‌ها را نیز اخیراً دیدم و سیاسی‌کاری آقایان در سازمان حفاظت از محیط زیست و برخی مدیران عالی در وزارت نفت را بیشتر باور کردم، اتفاقاً یکی از دلایل محکمی که نشان می‌دهد این رفتارها سیاسی است، همین اظهارنظر آقای هاشمی ‌رفسنجانی است، آقای هاشمی ‌رفسنجانی به جای اینکه خودش اظهارنظر کند یا آقای زنگنه یا خانم ابتکار به جای اینکه خودشان اظهارنظر کنند، مانع اظهارنظر کارشناسان در سازمان محیط زیست و مجموعه تخصصی خودشان نشوند.

*‌به نظر می‌رسد پشت صحنه‌هایی در این اتفاقات وجود دارد و آقایان باید بدانند مجلس تا حدی می‌تواند این نوع رفتارهای غیرمنطقی را تحمل کند، امیدواریم آقایان که مدعی فضای باز سیاسی هستند، اجازه دهند کار در مسیر منطقی و کارشناسی خودش پیش رود.

* اگر لازم است امروز وارداتی در بنزین داشته باشیم طبق قانون بودجه و اختیارات این کار را انجام دهند، چرا برای توجیه واردات بنزین، ‌باید به چنین دستاویزها و موضع‌گیری‌های کاملاً غلطی متصل شویم.
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 746
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *