۰

بازسازی قوچ منقرض شده قمیشلو در پژوهشگاه رویان

پژوهشگر پژوهشگاه رویان از بازسازی قوچ منقرض شده قمیشلو در پژوهشگاه رویان خبر داد.
بازسازی قوچ منقرض شده قمیشلو در پژوهشگاه رویان
به گزارش«ميزنفت»، یحیی خزایی عصر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی که با حضور روسای پژوهشگاه رویان، جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، واحد صنعتی و موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار داشت: پژوهشگاه رویان از سه پژوهشکده طب تولیدمثل، علوم سلولی و مولکولی (فعالیت در زمینه سلولهای بنیادی) و زیست فناوری تشکیل شده است.

وی افزود: زیست فناوری، علمی ترکیبی از علوم زیست‌شناسی و تبدیل آنها به محصول است و دارای ۵ آزمایشگاه سلولهای بنیادی، ناباروری مردان، جنین شناسی، سلولی مولکولی و آزمایشگاه پروتئین های نوترکیب است.

پژوهشگر موسسه رویان با اشاره به اینکه ایجاد موقعیت‌های پسا دکترا از مهم‌ترین فعالیت های پژوهشگاه رویان است، بیان داشت: دوره‌های پسا دکترا جایگاه شغلی برای فارغ‌التحصیلان دکترا ایجاد می‌کند و فارغ‌التحصیلانی که مایل به کار پژوهشی هستند در دوره‌های یک تا سه ساله به استخدام دانشگاه درمی‌آیند.

وی اضافه کرد: همچنین ارائه خدمات به دانشگاه‌های دارای فارغ‌التحصیلان لیسانس و فوق لیسانس از فعالیت های این پژوهشگاه است که دانشجویان می توانند مطابق تفاهم نامه، دوره‌های پژوهشی را در پژوهشگاه رویان طی کنند.

خزایی در ادامه با اشاره به آخرین دستاوردهای این پژوهشگاه ابراز داشت: شبیه سازی و کاربردی کردن آن؛ یعنی تولید حیواناتی که در بدن خود پروتئین‌های ارزشمند انسانی تولید می کنند و تجاری کردن این دانش فنی، تولید پروتئین‌های نوترکیب و دستاوردهای بسیار خوب در زمینه ناباروری مردان، تولید مقالات در حوزه علوم زیستی و برگزاری کنگره های مختلف از جمله این موارد است.

از جمله کارکردهای شبیه‌سازی بازسازی حیوانات در حال انقراض

وی با بیان اینکه از جمله کارکردهای شبیه‌سازی بازسازی حیوانات پستاندار در حال انقراض است، تاکید کرد: از جمله مهم ترین حیوانات هدف در این طرح بازسازی قوچ وحشی در حال انقراض قمیشلو بود.

پژوهشگر موسسه رویان با بیان اینکه طرح این بازسازی با توجه به امکان شبیه سازی گوسفند به شکل بین گونه‌ای است به این معنا که جنین یک حیوان را در بدن حیوانی از گونه دیگری پرورش دهند، گفت: بدین شکل این طرح از هشت سال پیش با کمک سازمان محیط زیست در حال انجام بود و تنها نیاز به یک سلول از این حیوان بود که توسط این سازمان در اختیار پژوهشگاه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه محققان پژوهشگاه رویان ۴ مرتبه در این زمینه تلاش کردند، اضافه کرد: مشکلی در این زمینه وجود داشت بدین شکل که جنین قوچ در بدن گوسفند تشکیل می شد اما مرده به دنیا می آمد.

خزایی اظهار داشت: در تاریخ ۳۰ تیرماه بالاخره همکاران پژوهشکده رویان توانستند جنین این قوچ را به شکل زنده به دنیا بیاورند که دستاوردی بسیار مهم محسوب می شود و در آینده نیز این روش می تواند در مورد دیگر حیوانات به کار گرفته شود.



منبع:مهر


سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۸
کد مطلب: 7750
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *