۰
همه چیز در باره یک شرکت جنجالی

«کرسنت» را بهتر بشناسیم

کرسنت نامش را با حضوردر میدان نفتی مبارک در شارجه امارات در 1969 بر سر زبان ها انداخت، این شرکت در فاصله سال 1971 تا 1972 با حفاری سه چاه و نصب و راه‌اندازی پلت‌فرم، بارگذاری ترمینال و تمامی ساختمان‌های پشتیبانی و خط لوله این میدان نفتی را تنها در 13 ماه به بهره‌برداری رساند.
«کرسنت» را بهتر بشناسیم
به گزارش «ميزنفت»، نام کرسنت برای بسیاری از ایرانیان آشنا است و کرسنت پروژه انتقال گاز میدان سلمان ایران را در اواسط دهه 90 میلادی به شارجه امارات برایشان تداعی می کند. قراردادی که تا امروز عاقبت به خیر نشده است و همچنان حرف و حدیث برایش در رسانه ها فراوان است با این حال، این نام معرف شرکتی نفتی و گازی است که در ابتدای دهه 1970 میلادی در امارات تاسیس شد از همین رو است که تاسیس کنندگان آن شرکت تاکید دارند،؛ کرسنت نخستین شرکت نفتی مستقل و متعلق به بخش خصوصی در خاورمیانه بوده که فعالیت های خود را در دورانی که تمامی کشورهای این منطقه تسلط همه جانبه بر صنعت نفت داشته و هنوز هم بسیاری از آنها دارند، آغاز کردند.



«کرسنت پترولیوم» فعالیت خود را ابتدا در زمینه اکتشاف و توسعه میدان های نفتی و گازی در شیخ نشین امارات آغاز کرد با توسعه زمینه کاری خود از اواسط دهه 80 میلادی وارد حوزه فروش و توزیع نفت و گاز شد و به فعالیت های خود توسعه بخشید.

این شرکت در شارجه امارات متحده عربی مستقر است و هم ‌اکنون مهمترین و استراتژیک ترین دفاتر این سازمان در انگلستان، عراق‌، کانادا و مصر در حال فعالیت هستند.



کرسنت نامش را با حضوردر پروژه میدان نفتی مبارک در شارجه امارات در 1969 بر سر زبان ها انداخت، میدان بزرگ نفتی که در آن سال در این نقطه کشف و شناسایی شد و کرسنت پترولیوم توانست در این پروژه در طول 13 ماه این میدان نفتی را به بهره بردای رساند و نفتی تولیدی آن را به بازار عرضه کند.



این شرکت در فاصله سال 1971 تا 1972 با حفاری سه چاه  و نصب و راه اندازی پلت فرم ‌، بارگذاری ترمینال و تمامی ساختمان های پشتیبانی و خط لوله این میدان نفتی را به بهره برداری رساند.

عملکرد بسیار خوب این شرکت سبب شد تا طرح های توسعه ای این میدان نیز از سال 1974 به آن واگذار شود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی این شرکت هزینه تولید برای هر بشکه نفت خام از میدان نفتی مبارک در حدود 2.90 دلار بوده که براساس پیچیدگی های خاص این میدان نفتی، در آن مقطع زمانی در نوع خود بی نظیر بوده است.



بعد از حضور در پروژه میدان نفتی مبارک تلاش مدیران این شرکت برای بین المللی شدن و حضوردر مناطق دیگر با اولویت منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شدت گرفت. در پایان دهه 1980 این شرکت  در آرژانتین، کانادا، یوگسلاوی، فرانسه تونس و دیگر شیخ نشینان امارات متحده عربی  حضور یافت و در پایان دهه 1990 کشورهای مصر و پاکستان و یمن نیز به این کشورها اضافه شدند.

تمرکز کنونی کرسنت پترولیوم بر فرصت های انرزی در شرق میانه به طور خاص در منطقه خلیج فارس است با این حال مدیران این شرکت نفتی گوشه چشمی نیز به دو منطقه شمال آفریقا و دریای خزر و آسیای میانه نیز دارند.

عراق از جمله بازار مهم کرسنت در دو دهه گذشته بوده است، کرسنت پترولویم شاید تنها شرکتی خارجی در عراق است که در طول 20 سال گذشته به صورت مستمر در این کشور فعالیت داشته و دفتر آن در بغداد در تمامی این سالها ارتباط خود را با بخش انرژی این کشور حفظ کرده است. بعد از سقوط صدام حسین در عراق نیز دو دفتر دیگر کرسنت در سلیمانیه عراق و اربیل و همچنین بصره برای پشتیابانی از فعالیت های این شرکت تاسیس شده است.

در دهه 90 کرسنت پترولویم مذاکرات بسیار زیادی را با شرکت های بین المللی برای حضوردر عراق و مشارکت در توسعه 10 میدان نفتی دست نخورده این کشور انجام داد، نتیجه آن  حضور در پروژه ای توسعه میدان رتاوی عراق با بیش از 10 میلیارد بشکه ذخایر تخمین زده شده است.
مطالعات این شرکت در این مخزن بزرگ هم اکنون برای تولید 250 هزار بشکه نفت خام و 300 میلیون فوت مکعب گاز در حال انجام است.



در دهه 90 میلادی شرکت کرسنت به تدریج فعالیت های خود را در خرید و فروش گاز آغاز کرد و این شرکت به صورت جدی وارد پروژه های انتقال گاز شد، فروش گاز به دبی در ژانویه 1993، از طریق یک خط لوله  92 کیلومتری دریایی با ظرفیت 150 میلیون فوت مکعب آغاز سیاست ها و برنامه های جدید کرسنت بود.

شاید اجرای این پروژه کرسنت را به صرافت تاسیس کنسرسیومی برای فعالیت در بخش گاز انداخت و سرانجام در سال 2005 این کنسرسیوم با نام دانا گاز تاسیس شد.



دانا گاز یا همان(PJSC ) نخستین شرکت تخصصی و خصوصی در زمینه گاز طبیعی در خاورمیانه است،  این شرکت به صورت سهامی عام تاسیس شد و با ارائه سهام آن در بورس ابوظبی بلوک‌های سهامی آن از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و بسیاری از سرمایه گذاران خصوصی خریداری شد و هم اکنون این شرکت با 250 هزار سرمایه گذار از 100 ملیت جهان در حال فعالیت است و کرسنت به تنهایی 21 درصد سهام دانا گاز را در اختیار دارد.

ردپای فعالیت‌های دانا گاز را در طول این سالها در کشورهای منطقه می‌توان دید و مهمترین آنها دانا گاز مصر برای فعالیت‌های انحصاری در زمینه اکتشاف میدان های گازی و توسعه آنها در دلتای رود نیل است.


همچنین این شرکت در شارجه امارات حضور داشته و در پروژه های متعدد به ویژه توسعه میدانی گازی زورا در این منطقه فعال است.

ولی شاید یکی از مهمترین فعالیت‌های دانا گاز در منطقه کردستان عراق است. دانا گاز در این منطقه با تاسیس شرکتی به نام مروارید نفت و داشتن 40 درصد سهام آن در زمینه توسعه میدان خورمر در این منطقه فعالیت دارد همچنین فعالیت‌های گسترده در رابطه با تولید LPG از سال 2011 نیز از دیگر تلاش‌های این شرکت در کرستان عراق است.



در نهایت ردپای کرسنت پترولیوم و دانا گاز را می‌توان در اجرای پروژه بلند پروازانه کوزا ( پروژه انتقال گاز خلیج به جنوب آسیا مشاهده کرد. پروژه‌ای که قرار است گاز را از قطر به وسیله خط لوله ای دریایی به پاکستان و در نهایت شبه قاره هند انتقال دهد.



بنا به گفته مسئولان این شرکت این پروژه در دو بخش توسعه بالادست و تولید گاز در قطر و احداث خط لوله به طول 1186 کیلومتر اجرا خواهد شد پروژه ای بیش از 30 میلیون دلار در سال 2011 برای اجرای آن تخمین زده شده است.

 
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۷
کد مطلب: 8234
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *