۰

کاهش صادرات نفت در دولت یازدهم

بانک مرکزی دولت یازدهم عملکرد تولید و صادرات نفت خام را در طول دو سال گذشته منتشر کرد.
کاهش صادرات نفت در دولت یازدهم
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس همزمان به ورود سومین سال از دولت یازدهم بانک مرکزی جدیدترین آمارها را در خصوص تولید و صادرات نفت خام در مدت 2 سال گذشته از دولت یازدهم را منتشر کرد.

براساس این آمار در سال 90 میانگین تولید نفت خام کشور حدود 3 میلیون 619 هزار بشکه و صادرات نفت خام نیز 2 میلیون 107 هزار بشکه بوده است.

این آمار نشان می دهد به محض تحریم نفت خام ایران اگرچه تولید نفت خام 3.1 درصد رشد داشته و به 3 میلیون 732 هزار بشکه رسیده است،اما حجم صادرات نفت خام با 9.8 درصد کاهش به یک میلیون 900 هزار بشکه رسید.

اما آنچه مورد توجه است حجم تولید و صادرات نفت خام از سال 92 یعنی همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم است که این آمار نشان می دهد تولید نفت خام ایران با کاهش 6.7 درصدی به 3 میلیون 481 هزار بشکه و صادرات نفت خام نیز به یک میلیون 685 هزار بشکه یعنی کاهش 11.3 درصدی رسیده است.

این گزارش اضافه می کند در سال 93 نیز تولید نفت خام کشور با کاهش 12 درصدی به 3 میلیون 63 هزار بشکه و صادرات نیز با 14.8 درصدی کاهش به یک میلیون 435 هزار بشکه رسیده است.

به گفته مسئولان صنعت نفت ایران به دنبال این است که در ماه‌های آینده و به محض برداشته شدن تحریم ها سهم خود از بازارهای جهانی نفت پس بگیرد از این رو پیش‌بینی کرده است با لغو تحریم‌ها نسبت به افزایش صادرات نفت خام اقدام کند.

پیش‌بینی‌های جهانی نیز حکایت از آن دارد که افزایش تولید و صادرات نفت در ماه‌های پیش رو محتمل است.

از طرف دیگر قیمت نفت کاهش قابل توجهی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده از این رو افزایش سهم ایران از بازار جهانی نفت منجر به افزایش درآمدهای نفتی نخواهد شد و حتی برخی منابع جهانی پیش‌بینی کرده‌اند با ورود دوباره ایران به بازارهای جهانی قیمت در حدود ١٠ دلار کاهش خواهد یافت.

به هرحال زنگنه و مسئولان صنعت نفت اعلام کرده اند به محض برداشته شدن تحریم ها تولید نفت ایران 500 هزار بشکه افزایش پیدا خواهد کرد که این افزایش می تواند منجر به افزایش صادرات نفت خام ایران شود.

با این شرایط باید دید مسئولان صنعت نفت چه راهکاری می اندیشند که هم تولید و صادرات افزایش یابد و هم موجب به کاهش قیمت های نفت خام نشود.
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 8264
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *