۰
۱
انتقام نفتی در راه است

بوی «خون سیاه» می آید!

عربستان و عراق دو كشوري اوپكي در رده نخستين كشورهايي هستند كه بازار نفت ايران را در زمان تحريم به نام خود «سند» زدند و حالا كه ايران سهم خود را طلب كرده است، خود را به «كوچه‌اي» ديگر مي‌زنند. در مقابل جمهوري اسلامي ايران در قبال اين بي‌تفاوتي و خط و نشان‌هايي كه اعراب براي ايران مي‌كشند مي‌خواهد در بازارها «انتحار» كند.
بوی «خون سیاه» می آید!
وحید حاجی پور/ اگر «بند» تحريم از پاي ايران باز شود، قيمت‌ها سقوط مي‌كند، همه دست می گزند جز ايران؛ تحليلگران خارجي با همه اختلافات نظر، متفق القول هدف ايران را عربستان مي‌دانند؛ همان هدفي كه وزير نفت در نشست اخير خبري خود با حرارت خاصي آن را عنوان كرد.

عربستان و عراق دو كشوري اوپكي در رده نخستين كشورهايي هستند كه بازار نفت ايران را در زمان تحريم به نام خود «سند» زدند و حالا كه ايران سهم خود را طلب كرده است، خود را به «كوچه‌اي» ديگر مي‌زنند. در مقابل جمهوري اسلامي ايران در قبال اين بي‌تفاوتي و خط و نشان‌هايي كه اعراب براي ايران مي‌كشند مي‌خواهد در بازارها «انتحار» كند.

بيژن نامدار زنگنه مي‌گويد: ما با كسي تعارف نداريم و براي احياي بازارهاي خود هر كاري كه بتوانيم مي‌كنيم خواه آن اقدام عرضه بيشتر در بازاري باشد كه مازاد عرضه دارد. هم اكنون بيش از 3 ميليون بشكه حجم نفت مازادي است كه در جهان وجود دارد و سقوط بورس چين و كاهش رشد اقتصادي، موجب كاهش بيشتر قيمت نفت شده است.

عربستان براي مقابله با بازگشت ايران به تخفيف‌هاي غيرقابل درك روي آورده است و عراق نيز براي جا نماندن از رياض، دومينوي تخفيف‌ها را ادامه مي‌دهد. ايران مي‌گويد قصد «عقده‌گشايي» و «انتقام» از رقباي سنتي خود ندارد اما اعراب بر اين باورند كه ايراني‌ها مي‌خواهند انتقام روزهاي سختي را بگيرند كه كشورهاي عربي مي‌خنديدند و ايران براي كاهش عرضه نفت از سوي اوپك دست و پا مي‌زد. شبيه روزهايي كه عربستان با توليد حداكثري خود اجازه نداد كمبود نفت ايران در زمان نخست وزيري مصدق احساس شود و پس از سرنگوني حكومت وي، انتقامي سخت از اين كشور گرفته شد.

ايران هم‌اكنون روزانه يك ميليون و 200 هزار بشكه نفت صادر مي‌كند و قصد دارد حداقل يك ميليون بشكه نفت خام به ظرفيت صادرات خود بيفزايد كه اين رقم به طور قطع به سقوط قيمت‌ها منجر مي‌شود. اين بدان معناست كه اگر قيمت نفت با توجه به دو برابر شدن صادرات نفت ايران نصف شود، به حال ايران فرقي نخواهد كرد درست برعكس كشورهايي نظير عراق، عربستان، كويت، روسيه، امارات، قطر و...؛ اين نظر وزير نفت است اما آنچه هويداست قصد ايران براي انتقام از كشورهايي است كه در روزهاي سخت آن را تنها گذاشته‌اند هرچند كه گفته شود ما با كسي جنگ نداريم.

با توجه به نزديك شدن روابط روسيه با عربستان و همچنين روسيه با مصر، احتمال اين وجود دارد كه روسيه براي بيشتر ضرر نكردن، رياض و ساير كشورهاي اوپك را راضي كند تا سهم ايران را به اين كشور بازگردانند اما اين يك احتمال ضعيف است و سياستمداران ماجراجو و خام عربستان، نمي‌توانند شاهد قدرت‌گيري جمهوري اسلامي ايران باشند.

اگر ايران سوار بر «اسب» عرضه يك ميليوني شود، عربستان سعودي بيشترين ضرر را از سقوط قيمت نفت متحمل خواهد شد زيرا اقتصادش تا 90 درصد به درآمدهاي نفتي وابسته است. برعكس اقتصاد ايران متنوع است و صادرات نفتي 60 درصد درآمدهايش را تشكيل مي‌دهد. علاوه بر اين ايران 18 درصد از ذخاير گاز جهان را در اختيار دارد.

رای الیوم در این باره می نویسد:«زماني كه مي‌گوييم عربستان بيشترين ضرر را متحمل خواهد شد با وجود پذيرش اين نكته است كه ذخاير مالي عربستان 670 ميليارد دلار است و اين پول هنگفت براي ملت سعودي به عنوان رشوه خرج مي‌شود.»

همچنين اين پول‌ها بايد صرف رفع مشكل كسري بودجه شود كه بيش از 150 ميليارد دلار در همين سال خواهد بود. ممكن است با هر مقدار كاهش از قيمت نفت اين كسري افزايش يابد به گونه‌اي كه رياض ناچار شود از بانك‌هاي داخلي و سپرده‌گذاران وام بگيرد، وضع ماليات بر درآمدها را بررسي كند و يارانه كالاهاي اساسي به ويژه سوخت را حذف كند كه مبلغ يارانه سوخت سالانه حدود 50 ميليارد دلار است.

عربستان يك شبه ورشكسته نمي‌شود اما قطعاً توانش براي استفاده از ابزار پول در جنگ‌ها عليه دشمنانش به شدت كاهش خواهد يافت. بيشتر پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد اگر هزينه‌هايش به همين روال كنوني ادامه يابد، در جنگ سوريه و يمن و داعش درگير بماند و ده‌ها ميليارد دلار را خرج اسلحه كند، ذخاير پولي هنگفتش نيز طي چند سال دود خواهد شد.

ايراني‌ها اين واقعيت‌ها را مي‌دانند و از نقاط ضعف دشمنشان به خوبي آگاهند و تلويحي مي‌گويند بازارهاي جهان را غرق نفت خود و متحدانشان عراق و روسيه خواهند كرد و قيمت‌ها را به شدت كاهش خواهند داد. نبايد فراموش كنيم كه عربستان سعودي زماني كه از بحران‌هاي سابق به ويژه در اواخر دهه 80 قرن گذشته عبور كرد در زماني كه قيمت نفت به زير 10 دلار رسيده بود، جمعيتش كمتر از نصف جمعيت الان بود و پس از تحريم كامل عراق سهميه اين كشور را نيز به خود اختصاص داد اما اكنون وضع كاملاً فرق مي‌كند. جمعيتش دو برابر شده، خشم مردمي زياد است و رسانه‌هاي ارتباط جمعي واقعيت‌ها را كتمان نمي‌كنند كه هدر دادن پول‌ها از جمله اين واقعيت‌ها‌ست. اگر بگوييم آينده خبر از سال‌هاي قحطي و شايد قحطي شديد مي‌دهد، مبالغه نكرديم.
شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۳
کد مطلب: 8471
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زیاد خیلی زیاد بوی نژاد پرستی می ده نوشتهاتون همچین میگین عربستان ضرر می کنه انگار مثلا ایران نروژ ضرر نمی کنه ......ً!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بشینیم ببنیم کی ضرر می کنه !! کلن ایرانی جماعت توی ناخوداگاهش همیشه ضربه خوردن کشورهای قدرتمند دوس داشته حالا اگه این قدرتمندان همسایه باشن بیشتر. با یک حرصی این روزهامی نویسین عربستان ضربه می خوره که ادم یاد اون ضرب المثل معروف می افته ...........
میگن در عهد قدیم یک بنده خدایی اینقدر حسود بوده و بخیل دل دیدین موفقیت های همسایش نداشته این ادم خود ش 10 تا گاو داشته و همسایش یک دونه گاو ولی این همسایه با درایت با برنامه به هبترین شکلاز اون گاو استفاده می کرده ولی این طرف با 10 تا گاوش هیچ کاری نمی توسته بکنه غیر از اینکه شب به شب دعا می کرده خدای 10 تا گاو من بمیرن اون یک گاو همسایم بمیرن................... حکایت شما هم همین شب و روز دارین دعا می کنین خدای گاو عربستان بمیره.............................................................