۰

18دکل مفقود شده داریم

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی با اعلام اینکه 2300میلیارد دلار قرارداد خرید دکل با واسطه‌ها بسته شده است، گفت: بخش اعظم این قراردادها با چین، رومانی، ترکیه و هلند بوده است و تعداد دکل‌ها گمشده حتی ممکن است به 17 و 18 دکل هم برسد.
18دکل مفقود شده داریم
به گزارش ميزنفت ، امیرعباس سلطانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در پاسخ به این سوال که ماجرای دکل‌های گمشده نفتی به کجا رسید؟، گفت: آقای "زنگنه"وزیر نفت از عنوان دکل‌های گمشده استفاده کردند و گفتند دکل گمشده است، در حالی که اصلا دکلی تحویل نشده است، که گم شود و به نوعی پول دکل گمشده و فقط روی کاغذ انجام شده است.

دکلی گم نشده؛ پول دکل گمشده است/ حضور دکل نفتی گمشده در مکزیک شایعه است

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دکل باید وارد کشور می‌شد، در مورد برخی اخبار مبنی بر وجود دکل در مکزیک و ...، اظهار داشت:این موارد شایعات است که دکل از مکزیک سر درآورده است، زیرا دکلی وارد نشده که گم شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع دکل‌های نفتی به بهانه تحریم رخ داده است، افزود: چون تحریم وجود داشت و آقایان برای اینکه تحریم را دور بزنند، اقدام به خرید از طریق واسطه کردند و با تاسیس یک شرکت ساختگی در ترکیه قرارداد دکل فرسوده و غیر قابل استفاده با این شرکت ترک به مبلغ 87 میلیون دلار بستند و بالافاصله  کل پول دکل به واسطه‎ها پرداخت شد.

چرا مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی آزاد است؟

سلطانی اضافه کرد: شرکت ترک می‌رود دکل فرسوده را از یک شرکت رمانیایی به مبلغ 62 میلیون دلار خریداری کرده و فقط در اینجا 25میلیون دلار واسطه‌ها یک‌جا به جیب می‌زنند و بعدا مشخص می‌شود، که این موسسان این شرکت واسطه 8میلیون دلار به شرکت رمانیایی پرداخت کرده‌اند و مابقی آن را بین خودشان تقسیم کردند.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: اسامی افرادی که با پاسپورت‌ها جعلی اقدام به بستن قرارداد خرید دکل کردند و چند بار با آقای طاهری مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی که آزاد است، و باید پاسخ دهند و مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی در این مورد حداقل مقصر و متهم هستند و تعجب بنده این است که چرا ایشان آزاد هستند.

به گفته وی، در این رابطه رقم‌های بالایی تخلف شده است . ماجرای گم شدن دکل 87 میلیون دلاری . البته پروند خرید دکل‌های حفاری به قوه قضاییه و سازمان بازرسی ارسال شده است که تاکنون هیچ اقدامی برای آن انجام نشده است.

موضوع دکل‌ها موضوع ساده‌ای نیست/ تعداد دکل‌های گمشده بیشتر از یک است

این نماینده مردم در خانه ملت با اعلام اینکه 2300میلیارد دلار قرارداد خرید دکل بسته و انجام شده است، گفت: این قرارداد‌ها عملا اجرایی نشده است و قراردادها با واسطه‌ها بسته شده که در حال بررسی است، موضوع دکل‌ها موضوع ساده‌ای نیست و حتی تعداد دکل‌ها بیشتر است و حتی تا 17 و 18 دکل هم می‌تواند برسد.

سلطانی تصریح کرد: 2300 میلیارد دلار قرارداد خرید دکل‌ها توسط شرکت تاسیسات دریایی بسته شده و قیمت هر دکل حدود200 میلیون دلار است که بخش اعظم این قراردادها با چین، رومانی، ترکیه و هلند بوده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی اعلام کرد: هم اکنون چینی‌ها می‌گویند ما پس از بستن قرارداد، دکل ساختیم و و دکل‌ها روی دستمان مانده است و برای ساخت دکل‌ها فقط چینی‌ها از ما ادعای طلب 800میلیون دلار خسارت کردند.

دبیر کمیسیون انرژی با بیان اینکه قرارداد خرید دکل‌ها در زمان وزارت آقای رستم قاسمی در نفت بسته شده است، عنوان کرد: چون نظارت نبوده است، این اتفاق افتاده و آقای قاسمی، انسان درستی هستند و وی هم نمی‌تواند  همه را کنترل کند.


منبع: تابناک
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 9670
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *