۰

آذربایجان، بازیگر جدید در تامین امنیت انرژی اروپا

کریدور گازی جنوبی را باید بزرگترین رقیب خرس ها در تامین انرژی قاره سبز به شمار آورد. فاز دوم توسعه میدان گازی شاه دنیز و خط لوله ترنس آناتولین می تواند گاز مورد نیاز تعداد قابل توجهی از شهرهای بزرگ اروپایی در آذربایجان، گرجستان، ترکیه، بلغارستان، آلبانی، یونان و ایتالیا را تامین کند.
آذربایجان، بازیگر جدید در تامین امنیت انرژی اروپا
ميزنفت/ اروپا می تواند تاثیرگذاری انحصارگرایانه روس ها در عرضه انرژی مورد نیاز خود را از طریق منابع دریای کاسپین و دولت آذربایجان به عنوان بازیگر کلیدی انرژی این منطقه کاهش دهد.

نشریه فارین پالیسی ایالات متحده در گزارش اخیر خود با اشاره به ارتباطات ریشه دار آذربایجان با غرب و دارا بودن صنعت نفت و گاز ساختار یافته و با سابقه بلندمدت فعالیت در این بخش اعلام نموده خط لوله های نفت و گاز ساخته شده از این کشور، نقشی مهم در تامین امنیت انرژی اروپا داشته و رهبران باکو می توانند تاثیری چشمگیر بر استقلال انرژی اروپا داشته باشند. هم اکنون میادین عظیم آذربایجان و اروپا به وسیله سه خط لوله به هم مرتبط هستند که در مجموع به آنها کریدور گازی جنوبی گفته می شود.

خط لوله قفقاز جنوبی، گاز طبیعی میدان شاه دنیز را به گرجستان و ترکیه منتقل می کند و این دو کشور، بخش قابل توجهی از نیاز خود را از این خط لوله تامین می کنند.  در ادامه خط لوله ترنس آدریاتیک که روانه ایتالیا می شود، همچنان می تواند گاز طبیعی بیشتری را تا قلب اروپا منتقل کند. همه ما می دانیم که ایتالیا می تواند یک هاب گازی برای شبکه خط لوله های جنوب و مراکز اروپا به شمار رود. اتریش و مجارستان نیز دو مقصد بعدی گاز صادراتی آذربایجانی ها خواهد بود. سایر خط لوله ها نیز می توانند روانه آلمان و فرانسه شوند. و گرم شدن خانه های شهر لندن با گاز تولید شده از بستر دریای خروشان کاسپین، چندان دور از انتظار نخواهد بود.

کریدور گازی جنوبی را باید بزرگترین رقیب خرس ها در تامین انرژی قاره سبز به شمار آورد. فاز دوم توسعه میدان گازی شاه دنیز و خط لوله ترنس آناتولین می تواند گاز مورد نیاز تعداد قابل توجهی از شهرهای بزرگ اروپایی در آذربایجان، گرجستان، ترکیه، بلغارستان، آلبانی، یونان و ایتالیا را تامین کند. به همین دلیل، اروپا در دهه های آینده بر مصرف ذخایر هیدروکربوری اعماق کاسپین، قمار بزرگی را آغاز نموده است.

خوزه لوییس دیز سوارز، سفیر اسپانیا در آذربایجان می گوید: بسیاری از دولت های اروپایی برای تامین گاز مورد نیاز تنها به گاز عرضه شده توسط روس ها بهعنوان کشوری انحصارگر، وابسته اند. و اهمیت توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز را باید در تغییر مهره های بازار کنونی تجارت انرژی دانست.

همه ما می دانیم که ظرفیت کنونی تولید گاز میادین آذربایجان بسیار کمتر از ظرفیت تولید مردان یخی است. اما دریای کاسپین از ذخایری بی پایان برخوردار است که با اجرای زیرساخت ها و انجام مراحل اکتشاف و تولید از آنها همراه با ساخت خط لوله های صادراتی می توان شاهد ظهور بازیگر‌ی جدید در بازار جهانی گاز طبیعی و نقش آفرینی به عنوان کلید تامین امنیت انرژی آینده اروپا بود. آن روز چندان دور نیست.     


نویسنده: المیرا تاریوردیف  
منبع: www.trend.az
مترجم: محسن داوری
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 17665
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *