۰
ترامپ به دنبال چیست؟

پیدا و پنهان تحریم‌ها علیه پوتین

روس‌ها در سال‌های اخیر در دستیابی به فناوری، منابع مالی غربی و استفاده از منابع مالی غربی ناتوان بوده‌اند. بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، در میان‌مدت، ارزش اقتصاد این کشور 10 درصد کاهش یافته است.
پیدا و پنهان تحریم‌ها علیه پوتین
میز نفت| اگرچه دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود تلاش زیادی برای بهبود روابط کشورش با روس‌ها انجام داده، اما تحریم‌های وضع‌شده به مانعی بزرگ در مسیر اجرایی شدن اقدامات وی تبدیل شده است. از سال 2014 میلادی، واشنگتن محدودیت‌های سفر، مصادره دارایی‌ها و محدودیت‌های مالی و تجاری سخت‌گیرانه‌ای علیه صدها نفر از شهروندان و شرکت‌های روسی تصویب کرده است. این تحریم‌ها باهدف تنبیه پوتین به دلیل ایجاد بحران اوکراین و خرابکاری‌های اینترنتی موردحمایت مسکو اجرایی شده‌اند. در مقابل، نمایندگان کنگره در نظر دارند تا توانایی ترامپ در کاهش تحریم‌های روسیه را محدود کنند. در ادامه با چند پرسش و پاسخ در مورد تحریم‌های ایالات‌متحده علیه روسیه آشنا می‌شویم:
 
1. چه تحریم‌هایی علیه روسیه همچنان وجود دارد؟
هم‌اکنون 700 شهروند و شرکت روسی با تحریم‌های ایالات‌متحده روبرو هستند. این افراد با محدودیت سفر و مصادره دارایی‌های خود روبرو می‌باشند. بانک‌های بزرگ و شرکت‌های بزرگ نفت و گاز روسیه در چهار سال اخیر از دریافت تسهیلات بانک‌های آمریکایی محروم بوده‌اند. میلیاردهایی نظیر اولگ دریپاسکا و ویکتور ویکسلبرگ، از متحدان سیاسی پوتین، سرگیی ایوانف، نخست‌وزیر اسبق و دیمیتری روگوزین، از معاونان نخست‌وزیر از سال 2011 تا 2018 میلادی در کنار غول‌های تجاری روسنفت، گازپروم، اسبیربانک و گروه وی تی بی در فهرست تحریم‌های واشنگتن قرار دارند.
 
2. چرا این تحریم‌ها اعمال‌شده است؟
اکثر این تحریم‌ها در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب‌شده‌اند. از سال 2014 میلادی و پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، موج تحریم‌ها علیه مسکو آغاز شد. پس از گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، دامنه این تحریم‌ها افزایش یافت. تحریم شرکت دریپاسکا یونایند در بازار 140 میلیارد دلاری آلومینیوم آخرین تحریم اعمال‌شده کاخ سفید علیه شرکت‌های روسی به‌حساب می‌آید.
 
3. موضع ترامپ در برابر این تحریم‌ها چه بوده است؟
ترامپ از نامزدهای انتخابات سال 2016 میلادی بود و در پاسخ به این سؤال که موضع وی در مورد بحران اوکراین چیست، گفت: من شبه‌جزیره کریمه را به‌عنوان بخشی از خاک روسیه می‌دانم و این تحریم‌ها باید برداشته شود.

اما نمایندگان کنگره تلاش کرده‌اند با تصویب طرح‌های الحاقی، اختیارات ریاست جمهوری کشورشان را در این بخش محدود کنند. ترامپ باوجود عدم رضایت، این مقررات را امضا کرده و در گفتگو با وزیر خارجه روسیه اعلام کرده این تحریم‌ها تا چند دهه ادامه خواهد داشت و تنها یک معجزه می‌تواند آن‌ها را متوقف کند.

اما تحریم‌های پیشنهادی علیه روسیه به دلیل اقدامات این کشور در سوریه با مخالفت ترامپ روبرو و متوقف شده است. این اقدام ترامپ با ناراحتی نیکی هیلی، سفیر ایالات‌متحده در سازمان ملل متحد روبرو شد.
 
4. ترامپ و پوتین در نشست هلسینکی بر روی چه موضوعاتی گفتگو خواهند کرد؟
احتمالاً آن‌ها چندان بر روی موضوع تحریم‌ها تمرکز نخواهند کرد. اما مقامات مسکو امیدوارند راهکاری برای حل‌وفصل این موضوع اندیشیده شود. موضوع مناطق مرزی سوریه و اسراییل و خروج ایرانی‌ها از خاک این کشور عربی، از دیگر موضوعات موردبحث خواهد بود. اسراییلی‌ها در مورد حضور نیروهای ایرانی و یا شبه‌نظامیان موردحمایت ایران در این منطقه نگران هستند.

راهبرد پوتین در مسئله سوریه در سال 2018 میلادی، وارد مرحله جدیدی شده است. بر اساس برنامه کنونی، بشار اسد تا سال 2021 میلادی و برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک ریاست جمهوری و با نظارت سازمان ملل متحد، در قدرت باقی خواهد ماند. دیپلمات‌های ارشد روس معتقدند بر اساس برنامه‌های طراحی‌شده پوتین، بشار اسد برای چهارمین دوره و تا سال 2027 میلادی، در قدرت باقی خواهد ماند.
با اعلام پایان عملیات نظامی مردان یخی در خاک سوریه و خروج سربازان ارتش سرخ از آن، پوتین امیدوار است تا سایر دولت‌های حاضر در این کشور نیز شامل ترک‌های حاضر در ادلب در شمال غرب سوریه، ایرانی‌های مستقرشده در شمال و مبارزان حزب الله استقراریافته در جنوب سوریه، از این کشور خارج شوند به نظر می‌رسد خروج کامل روس‌ها از سوریه، هیچ‌گاه محقق نخواهد شد. پوتین سرمایه‌گذاری هنگفتی در ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز برای استقرار در سوریه انجام داده و همانند یک پوکر حرفه‌ای با همه بازیگران در حال مسابقه است. پس از گذشت سال‌ها، روس‌ها شکست خود در لیبی را از یاد نبرده‌اند. اما با تلفیق شانس و راهبرد خوب توانستند در سوریه به برنده میدان تبدیل شوند.
 
5. تأثیر این تحریم‌ها چه بوده است؟
روس‌ها در سال‌های اخیر در دستیابی به فناوری، منابع مالی غربی و استفاده از منابع مالی غربی ناتوان بوده‌اند. بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، در میان‌مدت، ارزش اقتصاد این کشور 10 درصد کاهش یافته است. ارزش روبل با توسعه تحریم‌ها و سقوط قیمت نفت خام با کاهش شدیدی روبرو شده و چشم‌انداز همکاری‌های بین‌المللی نیز با چالش روبرو شده است.

از سوی دیگر، با تحریم صنعت آلومینیوم روسیه در آوریل گذشته، شاهد افزایش 30 درصدی قیمت این محصول بودیم. تولیدکنندگان نوشیدنی‌های گازدار، معادن بزرگ و بانک هاب بزرگ تأمین مالی کننده این صنعت با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند. مخالفت آمریکایی‌ها با اجرای طرح ساخت خط لوله نورد استریم 2 از بستر دریای بالتیک و تحریم احتمالی شرکای پروژه نیز بر مشکلات روس‌ها افزوده است. بدین ترتیب این بازی پرافت و خیز همچنان ادامه خواهد داشت.
 
 
 
نویسندگان: هنری مایر و لاورنس آرنولد
منبع: Bloomberg
مترجم: محسن داوری
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 21492
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *