۰
روزهای سخت برای کرملین

رؤیاهای ال ان جی گازپروم در تعلیق

گازپروم که با سقوط قیمت نفت با کاهش درآمدهای خود روبرو است، باید همچنان میلیاردها دلار در این پروژه به‌ویژه مخازن ذخیره‌سازی، سرمایه‌گذاری کند.
تاسیسات ال ان جی روسیه | میز نفت
تاسیسات ال ان جی روسیه | میز نفت
میز نفت | غول گازی گازپروم که با تحریم‌های ایالات‌متحده دست‌وپنجه نرم می‌کند، آینده بازار نفت و توافق اوپک پلاس را به‌دقت زیر نظر دارد. این شرکت در بازارهای نفت و گاز حضور دارد و با سقوط قیمت‌ها، باید خود را برای سال‌های دشوار فرارو‌ آماده کند.

غول گازپروم در سال گذشته توانست پروژه عظیم خط لوله قدرت سیبری به چین را راه‌اندازی کند، اما ادامه لوله‌گذاری پروژه نورد استریم ۲ در دریای بالتیک به دلیل تهدیدهای ترامپ متوقف‌شده است.

اما در یک پروژه دیگر نیز روس‌ها با مشکلات مختلف تکمیل و راه‌اندازی روبرو هستند. پروژه ال ان جی بالتیک با ظرفیت ۱۳ میلیون تن ال ان جی توسط شرکت گازپروم و در رقابت با شرکت رقیب روسی نواتک در حال ساخت است. قرارداد ساخت این پروژه با شرکت شل در سال ۲۰۱۶ میلادی به امضا رسید. زمان راه‌اندازی این پروژه عظیم در سال ۲۰۲۲ میلادی تعیین گردید. در ابتدا به نظر می‌رسید همه عوامل برای موفقیت این پروژه چند میلیارد دلاری آماده شده است.

گاز خوراک تأسیسات این پروژه از شبکه خط لوله یکپارچه تأمین می‌شود. این شبکه میدان‌ها گازی و مراکز مصرف گاز را به هم متصل می‌کند. بخشی از این خط لوله به ساحل دریای بالتیک و نقطه آغاز خط لوله نورد استریم ۲ متصل شده است.

یکی از دلایل مشارکت گازپروم با غول انگلیسی_ هلندی شل در اجرای این پروژه، دانش فنی این شرکت بوده است. گازپروم تاکنون هیچ پروژه بزرگی را در حوزه مایع سازی گاز طبیعی اجرا نکرده است.

شرکت شل، فناوری تولید ال ان جی در پروژه ساخالین-۲ را ارائه کرده است. این شرکت از سال‌ها پیش، علاقه زیادی به مشارکت در توسعه صنعت ال ان جی روسیه داشته است. البته گازپروم سال‌ها پیش در مناقصه اجرای پروژه روسگس دوبیچا، پیشنهاد شرکت فاقد تجربه آرکادی روتنبرگ را بر طرح شرکت شل ترجیح داده بود. گفته می‌شود مدیر این شرکت در رشته جودو از حریفان تمرینی پوتین و ازجمله دوستان صمیمی و مورد اعتماد وی بوده است.

شرکت روتنبرگ دارای روابط درهم‌تنیده‌ای با گازپروم در دو دهه اخیر است و از میانه دهه ۲۰۰۰ میلادی، آن‌ها خریدار شرکت‌های زیرمجموعه و دارایی‌های گازپروم بوده‌اند. گازپروم از سال‌ها پیش خواهان همکاری با شرکت آلمانی خدمات مهندسی لینده در حوزه فناوری ال ان جی بوده است.

این دو شرکت در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی توافق کردند تا از راهکارهای فناورانه طرف آلمانی برای تصفیه گاز میدان‌ها سیبری شرقی و انتقال آن به بازار چین و ایجاد واحد‌های استحصال هلیوم، پروپلن، بوتان و چند محصول دیگر بهره‌گیری شود.

اما به دلایل مختلف اجرای پروژه ال ان جی بالتیک با چالش تأخیر، افزایش هزینه‌ها و اختلاف‌نظر میان شرکای آن روبرو است. ویژگی‌های پروژه نیز در این مدت با تغییراتی همراه شده است.

در رسانه‌های روسیه اعلام‌شده که این پروژه شامل واحد‌های ال ان جی و پتروشیمی به حدود ۲۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. همچنین به این عدد باید هزینه‌های ساخت بندرگاه و زیرساخت‌های موردنیاز را نیز افزود.

تاکنون زمان مشخصی برای راه‌اندازی پایانه صدور ال ان جی این طرح تعیین نشده است. گفته می‌شود یک پایانه صادرات ال پی جی در این منطقه وجود دارد و گازپروم تلاش می‌کند با تغییر کاربری آن، در هزینه‌های ساخت یک بندر جدید صرفه‌جویی کند.

گازپروم که با سقوط قیمت نفت با کاهش درآمدهای خود روبرو است، باید همچنان میلیاردها دلار در این پروژه به‌ویژه مخازن ذخیره‌سازی، سرمایه‌گذاری کند. شبکه خطوط لوله یکپارچه روس‌ها همه‌ساله بازسازی می‌شوند و برای تداوم فعالیت تأسیسات ال ان جی در زمان انجام تعمیرات اساسی و یا بروز اتفاقات پیش‌بینی‌نشده، باید مخازن غول‌پیکر ذخیره‌سازی گاز در کنار این تأسیسات ساخته شود.

در طراحی این پروژه تلاش شده تا محموله‌های ال ان جی تولیدشده در آن، رقیب گاز صادراتی گازپروم در بازار اروپا نباشد.

خوراک پروژه ال ان جی بالتیک از میدان‌هایی تأمین می‌شود که در کنار زیرساخت‌های انتقال گاز کنونی به‌ویژه میدان‌های اورینگوی و آچیم ۴ و ۵ قرار دارند.

این میدان‌ها در غرب سیبری قرار داشته و ذخایر آن به گازپروم تعلق دارد. مذاکرات روس‌ها با شرکت اتریشی او ام وی نیز ادامه دارد؛ اما به دلیل اختلاف‌نظر بر سر مسائل مالی، تاکنون دو طرف به دستاوردی نرسیده‌اند.
شرکت گازپروم از سال‌ها پیش تلاش کرده تا سهم خود در بازار ال ان جی را افزایش دهد؛ اما اکثر رؤیاهای آن‌ها در این بخش به واقعیت تبدیل نشده است. زمان راه‌اندازی پروژه بالتیک با سه سال تأخیر، به سال ۲۰۲۵ میلادی موکول شده است.

همچنین برآورد بودجه موردنیاز بین ۲۸ تا ۲۹ میلیارد دلار تعیین‌شده است. ساخت پایانه‌های صادرات اتان و ال پی جی در منطقه اوست لوگا نیز از دیگر تغییرات پدید آمده در پروژه به شمار می‌رود.

با ورود بازیگران جدید به بازار ال ان جی، رقابت برای فروش گاز طبیعی مایع‌شده،افزایش یافته است. گازپروم که سال‌ها در صنعت ال ان جی در سایه شرکت روسی نواتک قرار داشته، با مسیری دشوار روبرو است؛ اما آیا باید رؤیاهای ال ان جی آن‌ها را بربادرفته دانست؟ برای پاسخ این سؤال باید به انتظار اتفاقات آینده بازار بنشینیم.
 
 
 
 
نویسنده: ویکتور کانتونا
منبع: Oilprice
مترجم: محسن داوری
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 26765
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *