۰
گزارش آسیا تایمز از سیاست جدید آمریکا

آمریکا، مردد در خاورمیانه

میز نفت - ایالات متحده آمریکا در روزهای سختی به سر می برد؛ این کشور نمی تواند دست از خاورمیانه بردارد باوجود اینکه گفته است قصد دارد از خاورمیانه خارج شود.
جو بایدن | میز نفت
جو بایدن | میز نفت
میز نفت | لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هفته گذشته در نشست امنیتی بحرین تلاش کرد تا متحدان کشورش را اقناع کند که آمریکا همانند گذشته، متعهد به حفظ امنیت منطقه خاورمیانه است. وی اعلام کرد: بگذارید یک نکته را روشن کنم. تعهد ایالات متحده به امنیت خاورمیانه، قدرتمند و اطمینان بخش است. 

هرچند به دلیل خروج ایالات متحده از افغانستان، کاهش تعداد نیروهای نظامی ایالات متحده در خاورمیانه و اعلام آسیا به عنوان مهمترین نقطه تمرکز واشنگتن، به این اظهارات با دیده تردید نگریسته می شود. 

فرهاد علا الدین، رئیس شورای مشورتی عراق، یک مؤسسه تحقیقاتی مستقر در بغداد، در این نشست با ابراز نگرانی اعلام کرد: «نگرانی های زیادی در اینجا وجود دارد. متحدان ایالات متحده در منطقه نگران هستند و برخی از آنها شروع به فرار کرده اند. آستین در پاسخ اذعان کرد که "شما برای ما مهم هستید."

رهبران خاورمیانه با این پرسش مواجه هستند که آیا با توجه به تمرکز شدید ایالات متحده بر اولویت های جدید قرن بیست و یکم، واشنگتن از روابط امنیتی با دولت های منطقه خاورمیانه که ریشه در دوران جنگ سرد دارد، عقب نشینی می کند یا خیر.

 جو بایدن، به هر حال، بارها اولویت های خارجی خود را مطرح کرده است: مقابله با "چالش" نظامی چین در شرق آسیا و آمادگی برای درگیری احتمالی با روسیه بر سر اوکراین. به صورت مشخص، پنتاگون اقداماتی را برای کاهش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و خاورمیانه انجام داده تا رویکرد و منابع را به سوی آسیا معطوف کند اما روشن است که ایالات متحده پس از یک دوره ۲۰ ساله جنگ افروزی در منطقه، انبوهی از مشکلات پیاپی را پشت سر گذاشته است.

مگان استوارت، استاد دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه آمریکن در مقاله اخیر خود نوشت: «روسیه در حال حاضر، حضور نظامی قدرتمندی در خاورمیانه دارد و چین در حال افزایش توسعه اقتصادی خود از طریق طرح «یک کمربند، یک جاده» است. در نهایت، خلاء اعتماد می‌تواند به تأثیرگذاری بیشتر این قدرت‌های جهانی و به زیان ایالات متحده منجر گردد.»

حل و فصل پرونده هسته ای با ایران یکی از اهداف اصلی محقق نشده ایالات متحده از حضور نظامی در خاورمیانه است. بایدن باید نشان دهد که اگر توافق جدیدی حاصل شود، ایالات متحده به تعهد خود پایبند خواهد بود. این که چگونه او این را تضمین می کند، یک راز است. توافقنامه سال ۲۰۱۵ میلادی به سادگی توسط باراک اوباما، رئیس جمهور وقت امضا شد و به راحتی توسط ترامپ لغو شد.

بایدن باید بتواند سنای ایالات متحده را وادار کند که توافق جدیدی را به عنوان یک معاهده تأیید کند. بدین ترتیب، این توافق برای رئیس جمهور بعدی، الزام آور خواهد بود. در هر صورت، تیم بایدن معتقد است، ایران باید برنامه هسته‌ای خود را در جایی که اکنون در آن قرار دارد، در ازای لغو تحریم‌ها و مذاکرات بیشتر متوقف کند.( در ماه‌های اخیر، تهران ذخایر اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد با دارا بودن کاربرد تسلیحاتی خود را افزایش داده است.). اما دولت جدید ایران موضع سختی اتخاذ کرده است.

اما علاوه بر ایران، کشورهای دیگری نیز در خاورمیانه در آستانه تحولات گسترده ای قرار دارند. افغانستان را بگیرید. بایدن عقب نشینی خود را با اشاره به توانایی ارتش افغانستان برای سرکوب گروه های تروریستی به ویژه دولت اسلامی و همچنین القاعده، توجیه کرد. با وجود آموزش و کمک های نظامی ایالات متحده در طول دو دهه، این اتفاق نیفتاد. و بعید به نظر می رسد که این امر در زمان حاکمان طالبان که با تروریست ها دوست است، رخ دهد.

به گفته کالین کال، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا، کمتر از سه ماه پس از خروج آمریکا، احیای گروه های تروریستی به سرعت در حال انجام است. در اواخر اکتبر، او به کمیته سنای ایالات متحده گفت که دولت اسلامی، یک شبکه تروریستی که ایالات متحده تلاش کرد نه تنها در افغانستان، بلکه در سوریه و عراق نیز شکست دهد، می تواند ظرف شش ماه، آماده حمله به ایالات متحده باشد.
 در مورد عراق، مقامات پنتاگون هشدار می‌دهند که ارتش عراق که مانند ارتش افغانستان از سال‌ها آموزش آمریکا بهره برده است، قادر به مقابله با دولت اسلامی نیست.

ماه گذشته، شان اودانل، بازرس کل وزارت دفاع پنتاگون نوشت که ارتش عراق فاقد امنیت عملیاتی مناسب، فاقد اطلاعات لازم برای اجرای مأموریت ها، دارای کنترل ضعیف تاکتیکی و فاقد هماهنگی برای حملات نظامی موثر است. 

این هشدارها همزمان با اعلام خروج ارتش ایالات متحده از عراق در ابتدای سال آینده اعلام شده است. در ادامه به سوریه می رویم. یکی از مهمانان حاضر در نشست منامه خاطرنشان کرد که در ماه اکتبر، شبه نظامیان تحت حمایت ایران حملات پهپادی را به نیروهای آمریکایی در این کشور انجام دادند و ایالات متحده پاسخی نداد. آستین تاکید کرد: «ایالات متحده حق دفاع از خود را در زمان و مکان انتخابی ما حفظ می‌کند.»

 از سوی دیگر، چرخش کاخ سفید به سمت آسیا، یک مناقشه نوظهور میان دولت بایدن و اسرائیل، قدیمی ترین متحد آمریکا در خاورمیانه را پدید می آورد.اسرائیل می‌خواهد ایران را وادار کند که از داشتن امکانات لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای دست بردارد. رهبران تل آویو معتقدند، اسرائیل در صورت نیاز از خود در برابر ایران دفاع خواهد کرد و ما در حال آماده سازی برای این امر هستیم».

 در مقابل، مک گورک بر ترجیح دیپلماسی تاکید کرد و یادآور شد که تحریم‌های بدون مذاکره، مانع افزایش توانمندی‌های هسته‌ای ایران نشده است.ماه گذشته، سپهبد آویو کوچاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت: ارتش اسرائیل در حال تسریع برنامه های عملیاتی و آمادگی برای مقابله با ایران و تهدید نظامی هسته ای است.

این اشاره به تصمیم نخست وزیر نفتالی بنت برای مجوز دادن به بودجه برای تمرین و برنامه ریزی حملات بود. مقامات اسرائیلی می گویند که بمب های سنگر شکن برای نابودی تاسیسات هسته ای ایران را در اختیار دارند.این شرایط نشان می دهد طرح خروج ایالات متحده از خاورمیانه توسط بایدن با چالش های زیادی روبرو است و کاخ سفید راه دشواری را در برابر خود دارد. 


نویسنده: دانیل ویلیامز
منبع: Asia Times
مترجم: محسن داوری
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 31900
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *