۰
ظهور سویه اومیکرون

جنگ قیمت در بازار انرژی؟

میز نفت - ما به پیش بینی فعلی خود پایبند هستیم که میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۷۲ دلار در هر بشکه خواهد رسید. اما در صورت آغاز جنگ قیمت ها ممکن است شاهد اتفاقات متفاوتی در بازار باشیم.چیزی شبیه به جنگ قیمت.
جهان نفت | میز نفت
جهان نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، ظهور سویه امیکرون نگرانی ها را در مورد عرضه و تقاضای نفت خام و همچنین احتمال افزایش نرخ بهره در حالی که بانک های مرکزی در سراسر جهان با افزایش فشارهای تورمی دست و پنجه نرم می کنند، افزایش داده است.

ناظران بازار معتقدند که این سناریوها می تواند بر قیمت نفت تأثیر بگذارد زیرا قیمت نفت خام برنت در زمان نگارش این مقاله به 74.55 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

شان سعید، اقتصاددان ارشد موسسه ژووای آی کیو آی می گوید: بازار نفت در حال حرکت به سوی برگشت است، زیرا قیمت فعلی نفت بالاتر از قیمت های لحظه ای معامله در بازار آتی است.قیمت نفت باید در پایان نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی بین ۷۳ تا ۸۷ دلار در هر بشکه باشد، با این فرض که تقاضا افزایش می یابد و افراد بیشتری واکسینه می شوند. هزینه سرمایه گذاری تنها زمانی برمی گردد که قیمت نفت بالای ۸۰ دلار در هر بشکه باقی بماند و انگیزه ای برای تخصیص وجوه برای توسعه بیشتر فراهم کند.

شان معتقد است که صنعت نفت بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار در دو تا سه سال آینده نیاز دارد، زیرا اقتصاد جهانی برای برآوردن چشم‌انداز تقاضا برای سال‌های آینده به سرمایه‌گذاری نیازمند است.

در همین حال، گلوبال دیتا گزارش داده که تقاضای جهانی برای محصولات نفتی در سال جاری بهبودی قدرتمند نشان داده، اما تقاضای بنزین هواپیما در بخش هوانوردی همچنان یک مانع کلیدی برای احیای کامل تقاضا است.

این شرکت تجزیه و تحلیل بازار اعلام کرد تقاضا برای محصولات نفتی، بدون بنزین هواپیما در سه ماهه سوم (سه ماهه سوم) سال ۲۰۲۱ میلادی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی به صورت کامل بهبود یافته است. تجزیه و تحلیل گلوبال دیتا نشان می دهد که تقاضا برای نفت سفید، که عمدتاً برای سوخت جت استفاده می شود، در حدود دو سوم سطوح قبل از کووید-۱۹ در سراسر سال ۲۰۲۱ میلادی بوده است. در مجموع، تقاضای کل محصول نفتی ۳ درصد به زیر سطح قبل از کووید برای سه ماهه سوم کاهش می یابد.

ویل اسکارگیل، تحلیلگر مدیریت انرژی گلوبال دیتا می گوید: رکود در صنعت هوانوردی عامل مهمی در کسری قابل توجه در تقاضای جهانی نفت بوده و این ایده را پدید آورد که با توجه به تسریع گذار جهان انرژی به انرژی‌های تجدیدپذیر، احتمالاً دنیا از اوج تقاضای نفت عبور کرده است.

تقاضای بنزین هواپیما به دلیل محدودیت‌های سفر هوایی بیشترین تأثیر را از کووید-۱۹ داشت. در حالی که این بخش تا حدودی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی بهبود یافت. هرچند با محدودیت‌های جدید مرتبط با سویه اومیکرون احتمالاً در سه ماهه چهارم مجدداً بر تقاضا تاثیر خواهد گذاشت.

نیک وایات، رئیس تحقیقات سفر و گردشگری گلوبال دیتا اعلام کرد: ادامه محدودیت ها احتمالاً به تقاضا برای سفرهای هوایی لطمه می زند. معمایی که خطوط هوایی با آن روبرو هستند، این است که در کوتاه مدت چقدر ظرفیت آنلاین نگه دارند.در نتیجه، این خطر وجود دارد که در صورت مشاهده کاهش تقاضا، احتیاط کرده و برخی از ناوگان خود را برای کاهش هزینه‌های جاری زمین‌گیر کنند.

 ایندیپندنت اعلام کرده که قیمت نفت خام برنت در هفته های اخیر به صورت کلی ثابت بوده و در زمان نوشتن این مقاله در حدود ۷۵ دلار در هر بشکه معامله شده است.با این حال، این گزارش نشان داد که شرایط بازار همچنان چالش برانگیز است و افزایش قیمت را محدود می کند.

شواهدی مبنی بر اینکه سویه اومیکرون نسبت به سایر انواع دیگر با سرعت بیشتری قابل انتقال است و مقاومت بیشتری به واکسن دارد، سؤالاتی را برای تقاضای آینده نفت ایجاد کرده است.

در همین حال، با توجه به افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه ای برنامه ریزی شده اوپک در روز از ابتدای ژانویه و دستور بایدن جهت آزادسازی ذخایر استراتژیک، عرضه نفت همچنان در حال افزایش است.

ما به پیش بینی فعلی خود پایبند هستیم که میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۷۲ دلار در هر بشکه خواهد رسید. اما در صورت آغاز جنگ قیمت ها ممکن است شاهد اتفاقات متفاوتی در بازار باشیم.



نویسنده: آییسی یوسف
مترجم: محسن داوری
منبع: www.nst.com.my
يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۳۵
کد مطلب: 32100
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *