۰
بهره برداری پوتین از شرایط خاص بازار

​روسیه در حال آزمایش صبر اوپک

میز نفت - کشورهای عضو اوپک به سرعت در حال از دست دادن اعتماد خود به روسیه هستند و وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرده که از دستیابی اعضای اوپک به اهداف تولید نفت خسته شده و به دنبال شفافیت بیشتر تولید نفت از روسیه است.
اوپک | میز نفت
اوپک | میز نفت
به گزارش میز نفت، روسیه تاکنون توانسته است روابط خود را با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و برخی دیگر از قدرت های بازار نفت و گاز به ویژه در شرق حفظ کند. با این حال، پس از گذشت یک سال از درگیری در اوکراین، به نظر می رسد پوتین به تدریج روابطش را با عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک تضعیف کرده است. 

در طول سال گذشته، روسیه پس از اعمال تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا بر بخش انرژی این کشور، با قدرت‌هایی که خواهان خرید نفت و گاز ارزان تزارها هستند، روابط انرژی را توسعه داده است. این کشور توانسته بازارهای عظیم هند و چین را به خود اختصاص دهد و در اوایل سال جاری به صادرکننده اصلی نفت خام به چین تبدیل شود. اما در شرایط کنونی، روسیه ممکن است به اوپک آسیب برساند، همان سازمانی که صنعت نفت و گاز کرملین را در همه این سال ها تقویت کرده است.

اوپک در سال 2016 میلادی با قراردادی به رهبری عربستان سعودی، روسیه را به جمع اوپک پلاس افزود. از آنجایی که روسیه بازار فروش نفت به غرب را از دست داد، به نظر می رسد اوپک پلاس از پوتین در اهدافش برای سود بردن از قیمت های بالای نفت حمایت می کند و با کاهش تولید در کشورهای عضو خود برای حمایت از قیمت های بالای نفت موافقت می کند.

با این حال، در نشست اوپک پلاس در اوایل ماه جاری، گزارش شد که مقامات سعودی از راهبرد روسیه ناراضی هستند. این سازمان در نشستی در آوریل موافقت کرد که تولید نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش دهد و با این حال روسیه همچنان به عرضه مقادیر زیادی نفت با تخفیف به بازار برای حمایت از اقتصاد متزلزل خود و کمک به تلاش هایش در درگیری علیه اوکراین ادامه داد. 

این اتفاق در حالی رخ می دهد که گروه کشورهای هفت، سقف 60 دلاری در هر بشکه را بر صادرات نفت روسیه اعمال کرده اند. اکنون به نظر می رسد که پوتین می خواست حمایت اوپک را به دست آورد تا از قیمت های بالای انرژی به ضرر سایر کشورهای عضو این گروه منتفع شود.

کاهش‌های مکرر تولید اوپک در گذشته، قیمت‌ها را بالا و بالاتر برده است که به روسیه این امکان را می‌دهد تا قیمت‌های اوپک را برای جذب خریداران و ادامه فروش نفت خام کاهش دهد. هند، چین و چندین کشور دیگر تاکنون تحریم های غرب را نادیده گرفته و از این شرایط به عنوان فرصتی برای ذخیره نفت ارزان استفاده کرده اند.

این شرایط باعث شده کشورهای عضو اوپک، سهم خود را در بازار از دست بدهند. به عنوان مثال، در دو ماه اول امسال، روسیه از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت چین پیشی گرفت و حدود 1.94 میلیون بشکه در روز به این غول آسیایی صادر کرد که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 میلادی 23.8 درصد افزایش داشت. اما اکنون اوپک این شرایط را بررسی  نموده و به این معنی که پوتین ممکن است نتواند این تاکتیک را برای بلندمدت ادامه دهد.

کشورهای عضو اوپک به سرعت در حال از دست دادن اعتماد خود به روسیه هستند و وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرده که از دستیابی اعضای اوپک به اهداف تولید نفت خسته شده و به دنبال شفافیت بیشتر تولید نفت از روسیه است.

 تا امروز، کشورهای عضو کارتل اوپک نظیر امارات متحده عربی که به دنبال افزایش سطح تولید خود هستند، صبور بوده اند. اما اگر روسیه به کاهش قیمت اوپک ادامه داده و سهمیه های خود را نادیده بگیرد، می تواند منجر به هرج و مرج در ائتلاف انرژی پایدار شود.

علاوه بر این، به دلیل صادرات چشمگیر نفت روسیه، با وجود کاهش تولید اوپک، قیمت نفت کاهش یافته است. این وضعیت نشان می دهد که روسیه ممکن است در نهایت نیاز به فروش نفت خام خود با ضرر برای حفظ سطح صادرات داشته باشد و این به ضرر اقتصاد و تلاش های نظامی مسکو است.

در همین حال، به نظر می رسد که اوپک نمی تواند بر سر سهمیه های خود به توافق برسد. این گروه و متحدانش در اوایل ماه جاری برای بحث در مورد یک توافق جدید با امکان تعدیل سهمیه های کشورهای عضو ملاقات کردند. در این نشست کاهش تولید تا یک میلیون بشکه در روز برای افزایش قیمت نفت در نظر گرفته شد. اما این ایده به دلیل نگرانی در مورد رشد اقتصاد جهانی و افزایش تقاضای انرژی رد شد.

کارشناسان معتقدند اوپک پلاس برای پرداخت هزینه های دولت و صورتحساب واردات خود باید قیمت نفت برنت را به بالای 80 دلار در هر بشکه برساند. قیمت نفت در سال‌های اخیر به دلیل همه‌گیری کووید و سال گذشته به دلیل حمله روسیه به اوکراین، بسیار در نوسان بوده است.

قیمت نفت برنت پس از آغاز درگیری در سال 2022 میلادی به بیش از 130 دلار در هر بشکه افزایش یافت و از آن زمان به سطح زیر 70 دلار در هر بشکه در مارس امسال رسیده است.

دیوید فایف، از کارشناسان آرگوس مدیا اظهار داشت: ما شاهد کاهش شدید رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته هستیم، تقریباً به حدی که آنها وارد رکود می شوند ... و ما فکر نمی کنیم تقاضا برای نفت در چین به میزان زیادی افزایش یابد. در چند ماه آینده بنابراین بازار در نیمه دوم سال چندان فشرده نخواهد بود.

قیمت نفت از زمان شروع جنگ به میزان چشمگیری کاهش یافته است. این خبری خوب برای مصرف کنندگانی است که پس از قبض های بسیار بالای انرژی در سال 2022 میلادی با مشکلات اقتصادی مواجه شده بودند.

این شرایط تا حد زیادی به این دلیل است که روسیه از کاهش تولید اوپک - به منظور بالا بردن قیمت نفت خام - استفاده کرد. با عرضه نفت ارزان به دو کشور از بزرگترین مصرف کنندگان جهان - هند و چین - سازمان را تحت تأثیر قرار داد. بدین ترتیب اگر روسیه به این بازی ادامه دهد، بعید است که بتواند حمایت اوپک پلاس را که تاکنون اقدامات روسیه را محکوم و یا مجازات نکرده است، حفظ کند.
 
نویسنده: فلیسیتی براداستاک
منبع: Oilprice
مترجم: محسن داوری 
يکشنبه ۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 35589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *