۱
چرا وزارت نفت به شانتاژ روی آورده است؟

نمایش توخالی با فاز 11 پارس جنوبی

میز نفت - گویا سکوی چهارم فاز 12 پارس جنوبی، د روی جکت فاز 11 پارس جنوبی نصب شده است؛ یک‌بار که محسن خجسته مهر به‌دروغ از نصب این سکو گفت که با افشای این دروغ، همه در سکوت رادیویی فرورفتند.
نمایش توخالی با فاز 11 پارس جنوبی
به گزارش میز نفت، گویا سکوی چهارم فاز 12 پارس جنوبی، د روی جکت فاز 11 پارس جنوبی نصب شده است؛ یک‌بار که محسن خجسته مهر به‌دروغ از نصب این سکو گفت که با افشای این دروغ، همه در سکوت رادیویی فرورفتند.

برفرض اینکه هفته گذشته بالاخره سکوی فاز 11 نصب شده باشد، باید گفت اظهارات جواد اوجی تحیر افرادی که شناختی سطحی از پارس جنوبی دارند را در برداشت. ماجرا ازاین‌قرار است که وزیر نفت گفته است نصب این سکو، توتال و شل را انگشت‌به‌دهان گذاشته است!

اوجی گفته منتظر لغو تحریم‌ها نمانده است و ظرف 20 ماه موفق به انجام این کار شده است؛ هرچند اوجی قول داده بود در مهر 1401 این کار انجام شود ولی درباره این پروژه باید گفت که اساساً نه‌تنها کار منحصربه‌فردی صورت نگرفته بلکه وزارت نفت، همان کاری را به بدترین شکل ممکن اجرایی کرد که در دولت قبل برنامه‌ریزی‌شده بود.

در دولت قبل، مقرر شد چند حلقه چاه حفاری شود، جکت روی آن نصب شده و در مرحله بعد، سکوی روی موقعیت چاه‌های فاز 11 قرار بگیرد. این فاز نیازی به ساخت پالایشگاه ندارد زیرا گاز تولیدی، از طریق خط لوله به پالایشگاه فاز 12 منتقل می‌یابد.

درواقع تنها کاری که باید انجام می‌شد، حفر چند چاه، انتقال جکت و سکوی آماده به موقعیت چاه‌های حفرشده و چند کیلومتر خط لوله بود که مجموع این اقدامات، 15 درصد یک پروژه استاندارد پارس جنوبی است.

درواقع کاری که صورت گرفت، ساده‌ترین بخش از پروژه توسعه یک‌فاز گازی است که برای اجرای آن 20 ماه زمان صرف شد؛ اوضاع به‌قدری سیاه و عجیب بود که شناور اوشنیک در جریان این عملیات، دچار سانحه شد تا عملیات 9 ماه متوقف شود!

بااین‌وجود، وزیر نفت معتقد است شل و توتال انگشت‌به‌دهان مانده‌اند که البته با افتضاحی که برای یک عملیات ساده رخ داد، نه‌تنها غول‌های نفتی دنیا بلکه کارگران ساده پارس جنوبی انگشت‌به‌دهان مانده‌اند؛ تعجب کرده‌اند که چگونه شرکت نفت و گاز پارس در ابتدایی‌ترین عملیات دریایی دچار گاف های پرشمار و تأخیرهای مکرر شده است!

از سوی دیگر، باید تأکید کرد کاری که در فاز 11 پارس جنوبی انجام‌شده هیچ ارتباطی به توسعه یک‌فاز استاندارد پارس جنوبی ندارد و فقط یک سکو در موقعیت چاه‌های حفاری‌شده قرارگرفته است! همین و بس.

اما چه می‌توان کرد که دست وزارت نفت در اجرای پروژه‌های بزرگ نفتی، گازی و پالایشی خالی است که این‌گونه از یک کار ساده و روتینِ پرت اخیر، یک دستاورد ساخته است.
شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 35620
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *