۰
نگاهی یه اتفاقات اخیر میدان گازی آرش

آرش، هدیه ایران به اعراب؟

میز نفت - ​در خواب خرگوشی و انفعال عجیب دیپلماسی انرژی، کویت و عربستان در حال نهایی کردن برداشت از گاز از میدان آرش هستند. میدانی که میان سه کشور ایران، کویت و عربستان مشترک است.
دکل حفاری | میز نفت
دکل حفاری | میز نفت
به گزارش میز نفت، در اواخر دهه 40 شمسی بود که خبر کشف منابع بزرگ گازی در خلیج فارس شنیده شد؛ میدان در نردیکی آبهای سه کشور ایران، کویت و عربستان بود و از همان روز، کشمکش ها برای برداشت از این میدان آغاز شد؛ میدانی که اعراب خلیج فارس به آن الدوره می گویند.

مشکل اصلی در برداشت از این میدان، عدم مشخص شدن مرزهای آبی این سه کشور است و همین موضوع موحب شد، تا هیچگاه نتیجه مشخصی برای تولید گاز در دسترس نباشد. در دوره پهلوی تا به امروز، ایران درخواست های متعددی را برای تعیین مرز آبی با کویت ارائه داده است اما این کشور، از مذاکره در این باره سرباز زده است.

در دولت کارگزاران، ایران دکلی را رو در نزدیکی میدان آرش مستقر کرد که این موضوع، با واکنش های تند کویت و عربستان همراه شد اما تهران با بهره گیری از این موضوع، کویت را متقاعد کرد تا مذاکره را آغاز کند؛ فشاری که جواب داد و کویتی ها را سر میز مذاکره نشاند اما در ادامه به جایی نرسید.

در سال 2000 میلادی، همکاری عربستان و کویت برای بهره برداری از این میدان، به گوش ایران رسید؛ گرچه از آن تاریخ به امروز،  اختلافات این دو کشور مانع از حصول نتیجه شد و حتی در دوره ای، این ریاض بود که اعلام کرد همه الدوره، برای این کشور است و کویت سهمی در آن ندارد.
بن سلمان، ولیعهد عربستان ابتدا از موضع خود کوتاه نیامد اما اندکی بعد برای افزایش فشارها به ایران، اتحاد با کویت را در پیش گرفت؛ چند هفته پیش و پس از احیای روابط دیپلماتیک ریاض و تهران، عربستان اعلام کرد میدان آرش متعلق به این کشور و کویت است. کویتی ها نیز به میدان آمدند و همانی را تکرار کردند که ریاض گفت.

وزارت نفت در این میان می گوید تعیین تکلیف درباره این موضوع به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده و این نهاد باید این پرونده را تعیین تکلیف کند. این در حالی است که اسدزاده، معاون بین الملل وزارت نفت گفته بود برداشت از آرش با افزایش چانه زنی های دیپلماتیک انجام می شود.

با این وجود، کویتی ها عزم خود را جزم کرده اند تا گاز آرش را استخراج کرده و به همراه عربستان، به اقتصاد خود تزریق کنند. سَعد البَرّاک، وزیر نفت کویت چند روز پیش به اسکای‌نیوز عربی گفته کویت منتظر تعیین مرزبندی با ایران نخواهد ماند و حفاری و تولید گاز در میدان گازی الدوره یا همان آرش را آغاز می‌کند.
شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 35745
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *