۰
​نگاه دوحه به شرق برای تصاحب سهم 40 درصدی

قطر؛ سلطان ال ان جی جهان

میز نفت - بررسی برنامه های قطر برای توسعه توولید ال ان جی و تجارت آن، بخوبی نشان می دهد این کشور خود را به سلطان گاز دنیا تبدیل کرده است.
ال ان جی | میز نفت
ال ان جی | میز نفت
به گزارش میز نفت، طرح قطر برای امضای بزرگترین قراردادهای بلندمدت صادرات ال ان جی که توسط سعد الکعبی وزیر انرژی این کشور اعلام شد، راه را برای رسیدن به هدف این کشور خلیج فارس برای رهبری بازار جهانی ال ان جی هموار می کند. دوحه نیوز گزارش داده که الکعبی و مدیر عامل شرکت دولتی قطر انرژی در کنفرانس ال ان جی 2023 در ونکوور اعلام كرد: 40 درصد از کل ظرفیت تولید ال ان جی جدیدی که تا سال 2029 میلادی به بازار می آید، متعلق به شركت قطر انرژی خواهد بود.

قطر در حال حاضر یکی از صادرکنندگان پیشرو ال ان جی در جهان است. بر اساس داده‌های ردیابی کشتی ها جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، این کشور خلیج‌فارس رقابت نزدیكی با ایالات متحده به عنوان بزرگترین صادرکننده ال ان جی جهان در سال گذشته با 81.2 میلیون تن صادرات داشته است.

 استرالیا با صادرات 10.7 میلیارد فوت مکعب گاز در روز پیشتاز صادرات ال ان جی در سال 2022 میلادی بوده است و پس از آن ایالات متحده با 10.6 و قطر با 10.5 میلیارد فوت مکعب گاز در روز در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

قطر سال گذشته با تصویب پروژه‌های توسعه‌ای که قرار است تولید ال ان جی خود را تا سال 2027 میلادی به میزان 64 درصد افزایش دهد و به 126 میلیون تن در سال برساند، رهبری خود را حفظ کرده و تولید آینده خود را افزایش داده است. جوزف وبستر، کارشناس ارشد مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک معتقد است که جذابیت قطر برای کشورهای آسیایی به ویژه با تأثیر جنگ روسیه بر اوکراین در حال افزایش است.
وبستر به المانیتور گفت: در این شبه جزیره كوچك قابلیت اطمینان بالایی وجود دارد. خطرات ژئوپلیتیکی مانند ایالات متحده، کانادا و استرالیا در قطر وجود ندارد.»

 او می افزاید که قطر 70 درصد انرژی خود را به کشورهای آسیایی صادر می کند. آنها از پایین‌ترین قیمت‌های بازار در سطح جهان، از اقتصاد حمل‌ونقل و توافق‌نامه‌های مطلوب‌تری نیز برخوردارند. در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین که در فوریه سال گذشته آغاز شد، ایالات متحده تمركز خود را به بازار گاز اروپا متمركز کرده و فرصت مناسبی برای قطر پدید آورده است.

 بر اساس گزارش سه ماهه دوم سال 2023 میلادی آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات گاز روسیه به اعضای اروپایی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در فاصله سال های 2022 تا 2023 میلادی و از اکتبر تا مارس 70 درصد کاهش یافته است. در طول آن دوره، ایالات متحده فروش ال ان جی خود به دولت های اروپایی را 30 درصد افزایش داد که 40 درصد از کل واردات ال ان جی منطقه را تشکیل می دهد.

قطر در حال افزایش فعالیت خود است و فعالانه به دنبال پر کردن این خلاء با مقادیر هنگفتی است که برای جایگزینی گاز صادراتی با خطوط لوله روسیه و عرضه مجدد ایالات متحده مورد نیاز است. براساس بلومبرگ، با قرارداد تامین 15 ساله قطر انرژی که ماه گذشته با شرکت دولتی پترو بانگلا بنگلادش به میزان 1.8 میلیون تن آغاز شد، دولت خلیج فارس قراردادهای کوتاه تر و ارزان تر ال ان جی را در تلاش برای جذب مشتریان جدید برای تامین از پروژه های توسعه ارائه می کند.

وبستر می گوید: چین که درگیر یک جنگ تجاری با ایالات متحده است، به طور فزاینده ای به قطر به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد ال ان جی نگاه می کند که با توافق 27 ساله آن که در ژوئن با قطر انرژی برای خرید چهار میلیون تن ال ان جی در سال امضا شد، نشان داد.
وی افزود که این احساس در میان سایر کشورهای آسیایی نیز وجود دارد.

این تحلیلگر انرژی با نام بردن از بهره وری به عنوان یک عامل تاثیرگذار گفت: از زمان حمله روسیه به اوکراین، نه تنها پکن، بلکه سایر پایتخت های جهان نیز نگران امنیت انرژی و نگاه به قطر هستند. وی افزود: زمانی که هزینه های تحویل را که شامل هزینه های حمل و نقل و همچنین هزینه های تولید می شود در نظر بگیرید، گاز قطر بسیار رقابتی تر می شود. ژاپن که همچنان به شدت به نفت وارداتی و ال ان جی وابسته است،به دنبال تقویت منابع ضعیف انرژی خود با سفر دیپلماتیک فومیو کیشیدا، نخست وزیر این کشور به قطر در اواخر ماه جاری، در بحبوحه سفر منطقه ای خود است. تجارت ال ان جی ژاپن با قطر در سال 2021 میلادی شروع به کاهش کرد. میزان گاز مایع شده تحویل داده شده قطر در سال 2022 میلادی به ژاپن بیش از 60 درصد کاهش یافت.

 با توجه به نگرانی‌های کنونی امنیت انرژی جهانی، به نظر می‌رسد تمایل برای یک توافق دوباره شعله‌ور شده است. وبستر خاطرنشان کرد که با نگاهی رو به جلو، گسترش سریع قراردادها و توسعه پرشتاب زیرساخت ها توسط قطر نشانه آن است که این کشور غنی از گاز با وجود حرکت فعلی برای گذار انرژی از منابع سنتی، شاهد بازگشت تداوم توجه به این منبع انرژی است.
 
قطری ها واقعاً بر این باورند که گاز طبیعی همچنان سوخت پلی برای آینده ای کربن زدایی خواهد بود. همچنین قطر با تعهد به این حجم عظیم صادرات، سایر شرکت‌های تازه وارد را از پیوستن به بازار ال ان جی و کنترل بیشتر آن بازمی‌دارد. مسابقه بزرگ آغاز شده است.
 
نویسنده: سالم ای. عیساد
منبع: A-monitor
مترجم: محسن داوری
 
شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 35746
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *