۰
۱
وزارت نفت، مرزهای دستاوردسازی را جابجا کرد

دروغ بزرگ درباره فاز 11

میز نفت - ​در حالی که آغاز برداشت از فاز 11 پارس جنوبی باید سال گذشته انجام می شد، وزیر نفت در اظهارنظری تاریخی گفته است که تاخیر یک ساله در اجرای وعده اش، سه سال زودتر از برنامه است.
دروغ بزرگ درباره فاز 11
به گزارش میز نفت، داستان فاز 11 یکی از مشهورترین داستان های تاریخ صنعت نفت است؛ فازی که میان شرکت های توتال، سی ان پی سی چین و پتروپارس دست به دست شد و در نهایت، به دلیل تحریمها به پتروپارس رسید. در اواخر دولت گذشته، تصمیم گرفته عملیات حفاری این فاز آغاز شود. در دولت سیزدهم این عملیات ادامه داشت و عملیات احداث خط لوله و جکت آن هم نیز تکمیل شد.

از آنجا که برای تولید گاز از این فاز، وجود سکوی تولید ضروری بود، هیئت مدیره شرکت ملی نفت در مصوبه ای دستور داد سکوی چهارم فاز 12 که بدون استفاده باقی مانده بود به فاز 11 منتقل شود. سال گذشته این مصوبه اجرایی شد اما به دلیل سوءمدیریت های عجیب، شناور اوشنیک در انجام عملیات شکست خورد.

فضاحت این شکست طوری بود که مدیرعامل شرکت ملی نفت چند روز پس از شکست عملیات، به دروغ اعلام کرد کار نصب سکو انجام شد؛ او پا را فراتر گذاشت و گفت: هفته گذشته یک تجربه ارزشمند در کشورمان رقم خورد و یکی از عظیم‌ترین سکوهای گازی پارس جنوبی با دقت حداکثری جابه‌جا شد.

به تعدادی از وعده های داده شده درباره این پروژه دقت کنید:
خجسته مهر: تولید از فاز 11 پارس جنوبی، سال آینده آغاز می‌شود./ 6 آذر 1400
اوجی: تولید در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از مهرماه آغاز می‌شود./ 1 تیر 1401
اوجی: آغاز تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی در زمستان امسال/ 6 شهریور 1401
خجسته مهر: تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌زودی آغاز می‌شود./ 14 آذر 1401
خجسته مهر: فاز ۱۱ پارس جنوبی تا بهمن‌ماه امسال وارد مدار تولید می‌شود/ 18 آذر 1401
خجسته مهر: تولید از فاز 11 به‌زودی عملیاتی می‌شود./ 22 آذر 1401

همه این وعده ها در شرایطی سر از رسانه ها در آورد که در وعده جدید، گفته شده تا پایان مرداد ماه استخراج گاز از فاز 11 انجام می شود. یک سال تاخیر در تولیدی کردن این فاز، اما از نظر وزیر نفت نه تنها چیز خاصی نیست، بلکه یک افتخار است زیرا این تولید، سه سال جلوتر از برنامه است!

سوال اصلی اینجاست که این جلو افتادگی برای ساده ترین عملیات پارس جنوبی، بر اساس چه هدفگذاری بوده است؟ در کدام برنامه تولیدی و توسعه ای، قرار بوده فاز 11 در سال 1405 به تولید برسد که حالا تولید 10 میلیون مترمکعبی از این فاز، تبدیل شده به جلوافتادگی سه ساله از برنامه؟!

به نظر می رسد اتفاق جدیدی در صنعت نفت به وقوع پیوسته است؛ طی دو سال اخیر، هر اتفاق کوچکی را بزک کرده و به عنوان دستاورد رسانه ای می کردند اما امروز، با خیالبافی و ارائه مبانی باطل و بی هویت، تاخیر یک ساله خود را به عنوان دستاورد رنگ می کنند.
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 35799
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علیرضا فنی پور
United Arab Emirates
خداوکیلی قربان این قلم شما بروم که عین حقیقت است کوچکترین آمارها را به بزرگ‌ترین اختراعات ‌ و دستاوردها رسانه ای مینمایند اما طبل توخالی بیش نیست و جالب است دستاورد واقعی و بزرگ 42 درصدی پرت گاز واقعی که قبل از واگذاری در قرارداد کشوری 1 و نیم درصد سال‌های سال گزارش مینمودند را که توسط بخش برونسپاری به افتخارات آنها افزوده است تخریب و تکذیب نموده و مطالبات آن را نداده و ورشکسته مینمایند و حتی یک جلسه نمیگذارند که رفع مشکل کنند و میگویند به مسیر قضایی بروید با خسارت تاخیرش چند سال دیگه بگیرید