۰
چمهوری خواهان وعده های تحریمی می دهند

بایدن در مخمصه نفت ایران

میز نفت - رییس‌جمهوری سابق ترامپ در تلاش است تا از این موضوع به‌عنوان ابزاری علیه رقیب احتمالی‌اش در سال 2024 استفاده کند و حین سخنانش در یک گردهمایی تبلیغاتی در فلوریدا، بایدن را متهم کرد که به ایران اجازه "فروش مقادیر هنگفت نفت" داده است.
دونالد ترامپ | میز نفت
دونالد ترامپ | میز نفت
به گزارش میز نفت، نشریه هیل نوشت:

مساله فروش نفت ایران در بحبوحه تشدید تنش ها در خاورمیانه و درگیری اسراییل و حماس، در کانون توجه نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا قرار گرفته است. 

 خشونت مرگبار بین اسراییل و گروه شبه نظامی فلسطینی حماس، فروش نفت ایران را زیر ذره بین قرار داده است.جمهوری خواهان به طور خاص خواستار اقدامات بیشتر برای محدود کردن این منبع درآمد کلیدی برای ایران هستند.

رییس‌جمهوری سابق ترامپ در تلاش است تا از این موضوع به‌عنوان ابزاری علیه رقیب احتمالی‌اش در سال 2024 استفاده کند و حین سخنانش در یک گردهمایی تبلیغاتی در فلوریدا، بایدن را متهم کرد که به ایران اجازه "فروش مقادیر هنگفت نفت" داده است.

ترامپ گفت: تحت رهبری من، ایران ضعیف و شکست خورده و مستاصل بود اما حالا آنها ثروتمند هستند."

ران دسانتیس، یکی دیگر از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری، به فاکس نیوز گفت که در صورت پیروزی در انتخابات و راهیابی به کاخ سفید، "بسیار سریع برای قطع جریان پول به ایران اقدام خواهد کرد، پول نفت سهم بزرگی برای آنها دارد."

کوین مک کارتی، نماینده کالیفرنیا هم به ان‌بی‌سی نیوز گفت که ایالات متحده باید "از توانایی ایران در تولید نفت جلوگیری کند."

وی به ویژه خواستار اجرای تحریم ها شد و مدعی شد که تحریم ها در حال حاضر اجرا نمی شوند. دولت بایدن چنین اظهاراتی را رد کرده و گفته است که تحریم های آمریکا را علیه ایران سرسختانه اجرا می کند.

به گمان بسیاری از ناظران افزایش قابل توجه فروش نفت ایران به رغم تحریم ها و خارج از دایره اراده آمریکا، ناشی از سیاست های دولت ایران در خنثی سازی تحریم ها، شبکه پیچیده فروش، نفتکش های سایه، وضعیت بازار نفت، تحریم های روسیه و کاهش عرضه انرژی در پی جنگ اوکراین، سیاست های اوپک پلاس در سمت کاهش عرضه و به طور خاص خرید نفت ایران از سوی دولت هایی مثل چین و پالایشگاه های کوچک خصوصی در این کشور است که هیچ ارتباطی با شبکه مالی آمریکا ندارند.

این عوامل متنوع توانسته تیغ تیز تحریم های نفتی آمریکا را بر خلاف اراده واشنگتن کند کرده و تاثیرگذاری آن را کاهش دهد.

پیشتر لیندسی گراهام سناتور به شدت حامی اسراییل در سنای آمریکا از این هم فراتر رفت و در مصاحبه ای گفت که اگر درگیری ها تشدید شود، "ما باید به حکومت ایران بگوییم که پالایشگاه های نفت و زیرساخت های نفتی شما را نابود خواهیم کرد."

این اظهارات جمهوریخواهان در حالی است که به گمان بسیاری از تحلیلگران بازار نفت، خارج کردن نفت ایران از بازار جهانی به همراه اعمال شدیدترین تحریم های نفتی علیه روسیه در شرایط فعلی که قیمت این سوخت فسیلی در حال رسیدن به 100 دلار در هر بشکه است، کار چندان آسانی نیست.

گفتنی است در دوران ترامپ که برنامه به "صفر رساندن فروش نفت ایران" در قالب سیاست "فشار حداکثری" اجرایی شد، این برنامه هیچگاه به تحقق نرسید و تنها در سال ابتدایی آغاز همه گیری کرونا به دلیل تاثیراتی که ناشی از سیاست های قرنطینه در سراسر دنیا به وضع بازار نفت واردآمد، تولید و فروش نفت ایران در سال 1399 به شدت کاهش یافت اما از سال های بعد به مرور روند افزایش تولید و فروش نفت خام ایران آغاز شد و هم اینک بر اساس برخی برآوردهای محتاطانه به بالای 1.6 میلیون بشکه در روز رسیده است. برخی برآوردها نیز حاکی از ارقام بالاتر برای فروش روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران به بالای 2 میلیون بشکه است.
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 36132
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *