۰
نگاهی به قرارداد جدید لوک اویل با عراق

ایران، تماشاچی سرمایه گذاری روسیه

میز نفت - درحالی‌که تفاهم‌نامه 40 میلیارد دلاری گازپروم و روسیه با شرکت ملی نفت ایران به بایگانی رفته است، شرکت لوک اویل، دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه قرارداد خود را در میدان نفتی قرنه غربی تمدید کرده است.
نفت عراق | میز نفت
نفت عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت، شرکت لوک اویل تا اواخر سال 2018 برای توسعه میادین نفتی آب تیمور و منصوری در حال مذاکره با ایران بود، اما پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها بر صنعت نفت ایران، مجبور شد چنین طرح‌هایی را متوقف کند.

وگیت الکپروف، مدیرعامل شرکت لوک اویل روسیه دو سال پیش طی اظهاراتی از تمایل این شرکت برای بازگشت به مذاکرات در مورد پروژه‌های نفتی ایران پس از لغو تحریم‌های آمریکا، خبر داد  و گفت این شرکت، مذاکرات هسته‌ای ایران را زیر نظر دارد.

این شرکت، ایران را کنار گذاشت و تمرکز خود را روی عراق قرار داد؛ همین سال گذشته بود که عراق با امضای قراردادی توسعه میدان نفتی اریدو بزرگ‌ترین اکتشاف میدان نفتی در 20 سال گذشته در این کشور و بازاریابی نفت آن را به شرکت روسی «لوک اویل» واگذار کرد.

این دومین قرارداد مهم لوک اویل در عراق بود؛ قرارداد اول مربوط به میدان قرنه غربی 2 بود که البته روس‌ها قصد داشتند سهام خود را به چینی‌ها واگذار کنند اما با به محاق رفتن این تصمیم، فاز دوم قرارداد میان طرف روسی و عراقی امضا شد.

بر اساس گزارش‌های رسمی، شرکت نفت لوک اویل روسیه قرارداد توسعه و تولید از میدان نفتی قرنه غربی 2 عراق را باهدف افزایش تدریجی تولید تا 800 هزار بشکه در روز تمدید کرده است. لوک اویل اعلام کرد این قرارداد با نمایندگان شرکت نفت بصره عراق در بغداد امضا شده است. قرارداد خدمات این میدان نفتی تا 10 سال یعنی تا 2045 تمدید می‌شود.

میدان نفتی قرنه غربی 2 یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی دنیاست که در بخش جنوبی عراق، 65 کیلومتری شمال غرب بصره قرار دارد و بسیاری از پایانه‌های اصلی صادرات نفت خام عراق را در بر می‌گیرد. طبق گزارش لوک اویل، حجم ذخایر نفت قابل‌استخراج این میدان نفتی به حدود 14 میلیارد بشکه می‌رسد‌.

این شرکت روسی قرارداد توسعه میدان نفتی قرنه غربی 2 را در دسامبر 2009 دریافت کرد، اما تولید اقتصادی از این میدان در مارس 2014 آغاز شد. لوک اویل در 2019 حفاری چاه‌های جدید در این میدان نفتی را با عنوان فاز دوم توسعه آغاز کرده بود.

میدان غرب قرنه، میدان نفتی، مستقر در غرب شهر بصره، عراق است، که با ذخیره اثبات‌شده‌ای معادل ۴۳ میلیارد بشکه نفت خام، به‌عنوان یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان محسوب می‌شود.

کمپانی لوک اویل یکی بزرگ‌ترین شرکت‌های بزرگ نفتی کشور روسیه است که دفتر مرکزی آن در شهر مسکو واقع شده است و در 50 کشور جهان فعالیت در زمینه استخراج نفت و کار همکاری می‌کند. به گفته انجمن مهندسی نفت، مجموع نفت استخراجی این شرکت در حال حاضر بالغ‌بر 19 میلیارد بشکه برآورد می‌شود، که ازنظر مالکیت ذخایر اثبات‌شده نفت و گاز در میان شرکت‌های غیردولتی، پس از اگزون موبیل، دومین شرکت بزرگ نفتی جهان، محسوب می‌شود.
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 36253
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *