۰

غول‌های نفتی در مسیر خودروهای برقی

میز نفت - نگاهی به برنامه های غول های نفتی در خصوص سرمایه گذاری بر صنعت انرژی نشان می دهد این شرکت ها در حال برنامه ریزی برای توسعه خودروهای برقی هستند.
خودروی برقی | میز نفت
خودروی برقی | میز نفت
به گزارش میز نفت، صنعت سوخت‌های فسیلی با یك تجدیدنظر گسترده به‌سوی صنعت تولید و عرضه برق گام برداشته است.

با ورود پرشتاب خودروهای برقی به خیابان‌ها، روشن است که غول‌های نفتی نظیر شل، بریتیش پترولیوم و اگزون موبیل می‌خواهند از نحوه جابجایی مردم ( صرف‌نظر از منبع سوخت ) سود ببرند.

تعدادی از شرکت‌ها در حال انجام سرمایه‌گذاری‌های هنگفت برای ایجاد زیرساخت‌های ارائه شارژ هستند که یک مرحله جدید برای شرکت‌هایی است که در حال حاضر هزاران پمپ‌بنزین را اداره می‌کنند. برخی دیگر نیز روی فناوری‌های نوظهور باتری، استخراج لیتیوم و حتی تولید خودروهای الکتریکی شرط‌بندی کرده‌اند.

بروس اون، یکی از كارشناسان موسسه  ارنست اند یانگ که بر مطالعه در صنعت انرژی متمرکز است، می‌گوید: شرکت‌های اروپایی در توسعه جایگاه‌های شارژ، پیشرو هستند. آن‌ها به دنبال سود بیشتر هستند و تجربه ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان خود را یک مزیت رقابتی می‌دانند.

بریتیش پترولیوم اخیراً اعلام کرده است که 100 میلیون دلار سوپر شارژرهای تسلا خریداری می‌کند و اولین شرکتی است که به‌طور مستقل از دوشاخه‌های شارژ مشهور ایلان ماسک استفاده می‌کند. کسب‌وکار شارژرهای این شرکت، تاکنون بیش از 27000 جایگاه شارژ نصب کرده است و قصد دارد تا سال 2030 میلادی تعداد آن را به 100 هزار عدد برساند.

شل ریشارژ، شرکت زیرمجموعه این غول نفتی، عملكرد بهتری در این بخش داشته است. این شرکت 140000 جایگاه شارژ را در سراسر جهان دارا است و اوایل سال جاری  شركت ولتا، ارائه‌دهنده خدمات شارژ در ایالات‌متحده را به قیمت 169 میلیون دلار خریداری کرد.

آن‌ها در ماه سپتامبر، یک مرکز شارژ عظیم در چین با 258 ایستگاه شارژ افتتاح کردند. به‌عنوان مرجع، ایستگاه‌های شارژ در ایالات‌متحده معمولاً بین 4 تا 12 رابط شارژ دارند. این پروژه یک تلاش مشترک میان غول شل و شركت بی وای دی (BYD)، شرکت پیشرو چینی توسعه خودروهای برقی بوده است.

غول‌های نفتی همچنین در حال ورود به صنعت باتری‌ها است که ستون فقرات تحول الکتریکی در پیشران صنعت خودروسازی است. وال‌استریت ژورنال گزارش داد، برای مثال، شركت صنعتی كخ صدها میلیون دلار برای تأمین مالی پروژه‌های سراسر زنجیره تأمین باتری هزینه کرده است.

اون می‌گوید که شرکت‌های آمریکایی تمایل کمتری به فروش شارژ دارند و بیشتر علاقه‌مند به انجام کاری هستند که از گذشته به بهترین شکل انجام می‌دهند: اكتشاف و تولید مواد خام از زمین.

اگزون موبیل در اوایل سال جاری 120 هزار هکتار زمین را در آرکانزاس با برنامه‌هایی برای استخراج و پردازش لیتیوم، یک ماده کلیدی در باتری‌های لیتیوم یون خریداری کرد. شورون همچنین در حال بررسی استخراج لیتیوم است.

حفاری نفت می‌تواند آب نمک غنی از لیتیوم را به‌عنوان یک محصول جانبی تولید کند که در طول تاریخ نادیده گرفته شده است. با رونق گرفتن خودروهای الکتریکی و حمایت دولت ایالات‌متحده برای توسعه زنجیره تأمین داخلی برای تولید مواد باتری، منطقی است که تولیدکنندگان نفت، فرصت‌های جدیدی را ببینند.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، میلیاردها دلار در تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت دارای سهام مالكیت لوسید موتورز، یک استارت آپ برقی مستقر در کالیفرنیا است. آن‌ها اخیراً با شركت فاکسکان  برای راه‌اندازی یک برند خانگی خودروی برقی به نام Ceer Motors همکاری خود را آغاز کرده‌اند.

آیا ما به سمت آینده‌ای می‌رویم که در آن همان شرکت‌هایی که دوران خودروهای بنزینی را پیش بردند، بر دنیای خودروهای برقی نیز تسلط دارند؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.
 
منبع: www.businessinsider.com
 
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب: 36270
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *